© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Μπορεί ένα βίντεο σε social media πραγματικά να φέρει τα πάνω κάτω σε μία αγορά; Κι όμως αυτό που συνέβη πέρυσι με την ελληνική φέτα και ένα βιντεάκι με τη θεματική #fetapasta ή την παραλλαγή της #bakedfetapasta που αναρτήθηκε από γνωστή Αμερικανίδα blogger στη διάσημη πλατφόρμα TikTok ήταν αρκετό να δώσει μία τεράστια ώθηση σε ολόκληρο τον κλάδο!
Τα δισεκατομμύρια προβολών της θεματικής μετουσιώθηκαν σε μία εκτίναξη της ζήτησης του Προϊόντος Ονομασίας Προέλευσης σε βαθμό μάλιστα που ως χώρα φτάσαμε στο όριο παραγωγής του! Το προϊόν που δυσκολευόταν να βρει αξιόλογη θέση στο οργανωμένο λιανεμπόριο μεγάλων ευρωπαϊκών χωρών και σε αμερικανικές αλυσίδες αποκτούσε ένα διευρυμένο κοινό «αναγκάζοντας» πολλές αλυσίδες του εξωτερικού, από τη Φινλανδία και τη Σουηδία ως την Ισπανία, τη Βρετανία, τον Καναδά και τις ΗΠΑ, να το τοποθετήσουν στα ψυγεία τους πυροδοτώντας μία «χρυσή περίοδο» για την εγχώρια βιομηχανία.
Οπως λέει στο «business stories» ο εκτελεστικός διευθυντής της TikTok Global Business Solution για τη Νότια Ευρώπη Αντριάνο Ακάρντο, η δυναμική της πλατφόρμας-φαινόμενο των τελευταίων τριών ετών είναι πλέον τέτοια που αλλάζει όλη τη βάση του μάρκετινγκ και ανακατεύει πάλι την τράπουλα. «Εκδημοκρατίζει», όπως λέει, «την αγορά».
Με τον κ. Ακάρντο συναντηθήκαμε στο περιθώριο του φετινού Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών και μιλήσαμε για τα συστατικά της τεράστιας επιτυχίας της δημοφιλούς πλατφόρμας, το επιχειρηματικό μοντέλο που ακολουθεί αλλά και τις τεκτονικές αλλαγές που φέρνει στην αγορά.
«Πρώτα απ’ όλα να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Δεν είμαστε πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, αν και βέβαια η κοινωνικότητα αποτελεί κρίσιμο στοιχείο στη λειτουργία μας. Είμαστε μία πλατφόρμα διασκέδασης», λέει ο κ. Ακάρντο. «Μία …τηλεόραση τσέπης ή μία ψηφιακή πλατφόρμα διασκέδασης που την έχεις στην τσέπη σου και μπορείς να τη χρησιμοποιήσεις όπου και όποτε θέλεις», προσθέτει.
Ο ίδιος ανέλαβε τη θέση του επικεφαλής μόλις πριν από τρία χρόνια. «Μεταγραφή» από την Google, καθώς εμπιστεύτηκε τη διαίσθησή του αλλά και τις εκτιμήσεις νεοτέρων ότι «αυτό είναι το επόμενο μεγάλο πράγμα» στον χώρο της δικτύωσης!
Και πράγματι μέσα σε αυτά τα τρία χρόνια η TikTok κατάφερε να εκτοξευτεί, φθάνοντας σήμερα να έχει 1 δισ. χρήστες και να συνεχίζει τη διείσδυσή της με εντυπωσιακό ρυθμό ανεξάρτητα από κοινωνικές ομάδες, ηλικίες, χώρες κ.λπ. Ενα πραγματικό «φαινόμενο».
Υπάρχει όμως μυστικό στην επιτυχία;
«Η αποστολή του TikTok είναι να πυροδοτήσει τη δημιουργικότητα και να φέρει χαρά. Ο κόσμος μπορεί να εκφραστεί, να ανακαλύψει ενδιαφέρον υλικό (content), να διασκεδάσει, να ενημερωθεί, να συμμετέχει σε μία συζήτηση. Αυτό που το καθιστά πολύ πετυχημένο είναι η ευκολία στη χρήση, τόσο για τον ίδιο τον χρήστη όσο και για τον δημιουργό content.
Σε ό,τι αφορά τον χρήστη, ανοίγει την πλατφόρμα και αμέσως “καταναλώνει’”content με βάση τις προσωπικές του επιλογές, και αυτό που του αρέσει. Η πλατφόρμα “μαθαίνει” πολύ γρήγορα τι σου αρέσει και έτσι προάγει την προσωποποιημένη εμπειρία. Επειτα είναι μία πλατφόρμα που χρησιμοποιεί πλήρως την οθόνη, χρησιμοποιεί πάντα μουσική και βέβαια ο χρήστης με μία κίνηση επιλέγει πότε θα πάει στο επόμενο βίντεο, επομένως έχει και τον έλεγχο.
Το ίδιο εύκολο στη χρήση είναι και για τους δημιουργούς, “εκδημοκρατίζοντας” κατά κάποιο τρόπο και απελευθερώνοντας τη δημιουργικότητα! Με τα εργαλεία που διαθέτουμε είναι πολύ εύκολο στη χρήση για οποιονδήποτε…
Η μεγάλη διαφορά με άλλες πλατφόρμες είναι ότι δεν χρειάζεται να έχεις πολλούς followers αλλά το είδος του content που “καταναλώνεις”. Δεν υπάρχει η έννοια των “φίλων” ή των “ακολούθων” ως προϋπόθεση για να είσαι μέρος της κοινότητας. Εάν είσαι χρήστης, με βάση τις επιλογές σου θα σου εμφανίζεται υλικό και από ανθρώπους που δεν ακολουθείς. Εάν είσαι δημιουργός, εάν καταφέρεις να χτίσεις ένα στιβαρό βίντεο ο δρόμος της επιτυχίας είναι ανοικτός. Δεν χρειάζεται να σε ακολουθούν χιλιάδες… Ολα αυτά λοιπόν συνετέλεσαν στην τεράστια και ραγδαία επιτυχία της πλατφόρμας και στην ανάπτυξή μας ως εταιρείας».
Βέβαια η ραγδαία ανάπτυξη της πλατφόρμας συνέπεσε και με κάτι πρωτόγνωρο στα παγκόσμια χρονικά, την καραντίνα και τα lockdowns που επέβαλε η έκρηξη της πανδημίας COVID-9.
«Κατά τη διάρκεια της πανδημίας ο κόσμος έχασε την κοινωνική σύνδεση. Κλειστήκαμε στα σπίτια μας. Οπότε εκεί το TikTok εξελίχθηκε σε διέξοδο όχι μόνο για διασκέδαση αλλά και σε τρόπο σύνδεσης με άλλους ανθρώπους. Οικογένειες και φίλοι βρήκαν έναν τρόπο να ξανασυνδεθούν. Γονείς και παππούδες συνδέονταν με τα παιδιά τους, φίλοι συνδέονταν μεταξύ τους. Αυτό είχε θετική επίδραση στον κόσμο. Γι’ αυτό και πραγματικά εξελίχθηκε σε κάτι εντυπωσιακό σε ό,τι αφορά τη διείσδυσή του».
Χρήστες κάθε ηλικίας
Ισως αυτός να ήταν ο καταλύτης ώστε τελικά η πλατφόρμα να καταφέρει να προσελκύσει χρήστες από ένα μεγάλο εύρος ηλικιών. «Υπάρχει μία παρανόηση», λέει ο κ. Ακάρντο. «Οι περισσότεροι νομίζουν ότι το TikTok είναι και χρησιμοποιείται από άτομα νεαρής ηλικίας. Η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική! Τελευταία έρευνα της εταιρείας Kantar κατέληγε στο συμπέρασμα ότι το 66% των χρηστών της πλατφόρμας είναι άνω των 25 ετών. Το 35% πάνω από τα 35 έτη. Και έπειτα βρίσκεις μέσα ανθρώπους σχεδόν από κάθε επαγγελματική ή κοινωνική τάξη, είτε ως δημιουργούς είτε ως χρήστες», λέει ο κ. Ακάρντο. «Σαφώς όταν ξεκινάει κάτι καινούριο οι νέες γενιές είναι αυτές που πάντα θα μπουν πρώτες και θα το δοκιμάσουν. Ομως αυτό πλέον για την TikTok έχει αλλάξει», σπεύδει να προσθέσει.
Κάτι που φαίνεται εξάλλου από την ευρεία γκάμα δημιουργών που τροφοδοτούν με βίντεο και υλικό τη δημοφιλή πλατφόρμα.
«Εχουμε παππούδες που κάνουν viral videos, καθηγητές, χρηματοοικονομικούς συμβούλους, ειδικούς στη μόδα, την ομορφιά, τα ταξίδια και άλλους πολλούς. Υπάρχει πραγματικά μία μεγάλη διαφοροποίηση δημιουργών. Και όλοι αυτοί έχουν πρόσβαση σε ένα μεγάλο κοινό που διψά για αυθεντικότητα. Δείτε την περίπτωση του Κάμπι Λέιμ στην Ιταλία, ενός νεαρού που όταν έχασε τη δουλειά του πριν από δύο χρόνια στο εργοστάσιο, άρχισε να κάνει βίντεο διασκεδαστικά καταρρίπτοντας μύθους ή συμβουλές του Διαδικτύου με έναν μοναδικό τρόπο. Εχει φτάσει να είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος δημιουργός σε ακολούθους και viral videos και πλέον θα τον δεις να διασυνδέεται με μεγάλα brands…», λέει ο κ. Ακάρντο.
Οπως εξηγεί, αυτό είναι και το μεγάλο trend πλέον στο μάρκετινγκ, η διασύνδεση χρηστών του TikTok με brands σε έξυπνα ή διασκεδαστικά βίντεο. Βέβαια υπάρχουν πολλοί τρόποι ώστε όλο αυτό να μετουσιωθεί σε οικονομικό αποτέλεσμα. Πάντα μέσω του μάρκετινγκ, της έξυπνης διαφήμισης και φυσικά των εργαλείων που αναπτύσσονται γι’ αυτό τον σκοπό, που αποτελεί και τη βάση του επιχειρηματικού μοντέλου του TikTok.
«Οταν έχεις ένα μοναδικό κοινό, που είναι και ενεργό κοινό, όπως διαθέτουμε εμείς, αλλάζοντας τον τρόπο του μάρκετινγκ, τότε και τα brands θέλουν να ασχοληθούν με αυτό ολοένα και περισσότερο. Ετσι χτίσαμε μία σουίτα λύσεων στην πλατφόρμα, το “TikTok for Business”, το οποίο βοηθά τους διαφημιστές να πετύχουν τους διαφορετικούς στόχους που έχουν θέσει. Επίσης δημιουργήσαμε μία ευρεία γκάμα λύσεων για μεσαίες αλλά και μικρές επιχειρήσεις που μπορούν να τους συνδέσουν με το κοινό.
Στην Ελλάδα ειδικά, όπου έχετε εκατοντάδες χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις, θεωρώ ότι προσφέρουμε μία μεγάλη ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα μας και να κάνουν fast track μετάβαση στον ψηφιακό κόσμο. Κάνοντας viral βίντεο μπορούν να προσελκύσουν πελάτες ή να ανοίξουν δρόμους στο εξωτερικό. Μόλις την περασμένη εβδομάδα, που ήμουν στην Ισπανία, μιλούσα με τον ιδιοκτήτη ενός εστιατορίου που χρησιμοποιεί το TikTok και μου έλεγε ότι τον επισκέπτονται πελάτες από τη Χιλή που θέλουν να δοκιμάσουν τα πιάτα τους που έχουν γίνει viral… Γενικά όμως έχουμε λύσεις για κάθε περίπτωση και εξαρτάται από την εταιρεία και τα brands τι θέλουν να επιτύχουν. Αλλοι θέλουν π.χ. να φτάσουν στο κοινό, να φανούν, να τους γνωρίσουν… Κάποιοι άλλοι θέλουν να αναπτύξουν κάτι συγκεκριμένο. Οπότε εμείς αυτό που κάνουμε είναι να βοηθάμε την εταιρεία να φτάσει σε εκατομμύρια χρήστες μόλις σε μία μέρα… Φανταστείτε λοιπόν ότι αυτό κάλλιστα μπορεί να συγκριθεί με τις τηλεοπτικές διαφημίσεις στην prime περίοδο των Χριστουγέννων», σημειώνει. Και φυσικά όλα αυτά με μία νέα οπτική…
«Η “γλώσσα” της πλατφόρμας διαφέρει απ’ οτιδήποτε άλλο. Το concept της αποκλειστικότητας εδώ για ένα brand δεν υπάρχει, αλλά μιλάμε για trends. Ο κόσμος θέλει να είναι κοντά στο brand και να δει την αληθινή, αυθεντική εικόνα του προϊόντος, το οποίο αποκτά πλέον “προσωπικότητα”. Πολλές φορές για να επιτευχθεί αυτή η διασύνδεση ενός brand με κάποιον δημιουργό ίσως είναι η πιο πετυχημένη συνταγή, γιατί στο κάτω-κάτω ο δημιουργός του content ξέρει τι θέλει το κοινό στην πλατφόρμα, καταλαβαίνει τις τάσεις… Επίσης ο ίδιος ο καταναλωτής πλέον μέσω της πλατφόρμας βλέπουμε ότι θέλει να είναι μέλος αυτής της επικοινωνίας που αναπτύσσεται. Γι’ αυτό π.χ. γίνονται πετυχημένες καμπάνιες ως #challenge. Κοινώς ένα brand μπορεί να έχει ένα δημιουργικό concept μιας καμπάνιας και να καλέσει την κοινότητα να συμμετάσχει και να δημιουργήσει η ίδια περιεχόμενο πάνω σε αυτό», λέει ο κ. Ακάρντο αναφέροντας πρόσφατη πολύ πετυχημένη καμπάνια γνωστής εταιρείας ένδυσης.
Πάντως ο ίδιος λέει ότι «μυστική συνταγή» για πετυχημένα βίντεο δεν υπάρχει. «Υπάρχουν πολλά “συστατικά” τα οποία πρέπει να λάβει κανείς υπόψη, αλλά “μυστική συνταγή” δεν υφίσταται. Πρώτα πρέπει να καταλάβεις το κοινό σου. Να καταλάβεις τη “γλώσσα” της πλατφόρμας και να τη χρησιμοποιήσεις. Δεν χρειάζεται να είσαι τέλειος στο TikTok… στην πραγματικότητα είναι τέλειο το να είσαι… ατελής! Να καταλαβαίνεις το κοινό, να είσαι δημιουργικός, θαρραλέος, πάντα εκεί, και σε ό,τι αφορά τις εταιρείες να συνεργαστούν με δημιουργούς. Και βέβαια να είσαι πάντα εκεί είναι κάτι σοβαρό».
Ποιος όμως είναι ο στόχος της TikTok στην Ελλάδα; «Είμαστε μία πολυεθνική, αλλά σκεφτόμαστε τοπικά. Γι’ αυτό είμαστε εδώ και αποφασίσαμε να επενδύσουμε στην ανάπτυξή μας στην ελληνική αγορά. Δημιουργήσαμε μία ομάδα Ελλήνων που τρέχει τόσο το επιχειρηματικό κομμάτι του content και είναι σε επαφή τόσο με τους εταιρικούς πελάτες όσο και με τα διαφημιστικά γραφεία. Οπότε αυτή η ομάδα φροντίζει για την περαιτέρω ανάπτυξη και την δραστηριότητά μας στην Ελλάδα», τονίζει. «Και φυσικά στοχεύουμε σε αυτό που επιδιώκουμε παγκοσμίως, δηλαδή από τη μία πλευρά να προάγουμε τη δημιουργικότητα και να παρέχουμε χαρά και από την άλλη, όσον αφορά την επιχειρηματική πλευρά, να παρέχουμε καινοτόμες λύσεις στις εταιρείες και τους διαφημιστές».
Ο ίδιος είναι υπεύθυνος για τις αγορές της Ιταλίας, της Ελλάδας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας. «Υπάρχουν διαφορές ανά χώρα στο περιεχόμενο και την επιτυχία του;», τον ρωτάμε. «Από την πλευρά του χρήστη το TikTok είναι σε έναν βαθμό τοπικό, όπου υπάρχει η κοινότητα αλλά μέσα σε αυτή υπάρχουν πολλές μικροκοινότητες. Για παράδειγμα, στην Ιταλία έχουμε πολύ υλικό (content) για φαγητό, ομορφιά και ταξίδια. Είναι κάτι που αντικατοπτρίζει την κουλτούρα της χώρας. Αντίστοιχα το ίδιο και στις υπόλοιπες χώρες. Από την πλευρά των επιχειρήσεων, συνήθως αντικατοπτρίζεται η οικονομική διάρθρωση της χώρας. Παράδειγμα, στην Ιταλία θα δούμε να συμμετέχουν πολλά brands πολυτελείας. Στην Ελλάδα επίσης βλέπουμε πολύ φαγητό… Και φυσικά εξαρτάται και από την διαφημιστική βιομηχανία κάθε χώρας».
Η ασφάλεια
Κλείνοντας βέβαια αφήσαμε ένα μεγάλο και σοβαρό κεφάλαιο, αυτό της ασφάλειας, ειδικά σε μία εποχή όπου γίνεται μεγάλη κριτική γενικά στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης για το περιεχόμενο που μπορεί να κυκλοφορεί, προσβλητικό, fake news, κ.ά. «Θέλουμε να είμαστε η πιο ασφαλής πλατφόρμα στον κόσμο. Και επενδύουμε πολύ σε αυτό. Γι’ αυτό και έχουμε σειρά απαγορεύσεων που δεν ισχύουν σε άλλες πλατφόρμε, π.χ. το γυμνό, τα τσιγάρα, το αλκοόλ και άλλα. Το μείζον για εμάς είναι να οικοδομήσουμε μία σχέση εμπιστοσύνης, ξεκινώντας από τους χρήστες μας. Να χτίσουμε και να λειτουργούμε ένα θετικό και ασφαλές οικοσύστημα. Πώς το καταφέρνουμε αυτό; Πρώτα απ’ όλα με τους κανόνες-οδηγίες προς την κοινότητα. Στο κομμάτι της ασφάλειας οι κανόνες είναι αρκετά αυστηροί. Επειτα με τις τεχνολογικές λύσεις που μας επιτρέπουν να αποκλείονται ακρότητες. Και φυσικά υπάρχουν και τα μέτρα έναντι των ανθρώπων που μπορεί να παραβιάζουν τους κανόνες. Πρέπει να σας πω ότι ακόμα και αν κάτι ξεφύγει από τους γενικούς κανόνες ορθής χρήσης της πλατφόρμας θα εντοπιστεί και θα αποκλειστεί από την πλατφόρμα. Και φυσικά υπάρχει και το κουμπί όπου τόσο εύκολα κάποιος χρήστης να κάνει report από κάτι που θίγεται.
Για όλη αυτή την προσπάθεια που καταβάλλουμε είμαστε διάφανοι. Ετσι δημοσιεύουμε ανά τρίμηνο εκθέσεις διαφάνειας, όπως τις λέμε, δίδοντας στοιχεία για το κομμάτι της ασφάλειας και τι κάνουμε γι’ αυτό. Για παράδειγμα, έχουμε απενεργοποιήσει περί τα 9 εκατ. λογαριασμούς που θεωρήσαμε ότι συνδέονται με παιδιά κάτω των 13 ετών. Σε αυτό είμαστε απόλυτοι, το TikTok είναι μία πλατφόρμα για άνω των 13 ετών. Και μάλιστα δίδοντας τη δυνατότητα στους γονείς να μπορούν να συνδέονται με τον λογαριασμό του παιδιού και να βλέπουν τη δραστηριότητά του. Σε ό,τι αφορά τα fake news, συνεργαζόμαστε με έναν τρίτο οργανισμό για να ελέγχει τα στοιχεία, κάτι που είναι πολύ σημαντικό για εμάς, ιδίως σε τέτοιες εποχές που γίνονται διάφορα στον κόσμο. Να διασφαλίσουμε ότι αποτυπώνεται η πραγματικότητα».
Διαβάστε ακόμα: