© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Τη δική της πλούσια ιστορία γράφει στον χώρο του επιχειρείν η Anorak Hellas, μια εταιρεία που επί δεκαετίες έχει ταυτιστεί με τα υψηλής ποιότητας αδιάβροχα made in Greece για όλη την οικογένεια και όλες τις περιστάσεις. Είναι ένα προϊόν άλλωστε που λόγω των άστατων καιρικών φαινομένων τα οποία φέρνει, μεταξύ πολλών άλλων, η κλιματική αλλαγή είναι εξαιρετικά επίκαιρο και χρήσιμο.
Η Anorak Hellas της οικογένειας Κοσκοβού ήταν η πρώτη ελληνική εταιρεία που έφτιαξε αδιάβροχα στη χώρα μας, ενώ μέχρι και σήμερα εξακολουθεί να δίνει το «παρών» στην αγορά, παρά τις διαδοχικές «καταιγίδες» των κρίσεων αλλά και την αθρόα εισβολή των no name φθηνών προϊόντων. Εχει πετύχει μάλιστα, αν και με… κόντρα καιρό, να βελτιώσει σημαντικά τις οικονομικές επιδόσεις της τα τελευταία χρόνια, με βασικά όπλα την ποιότητα και την αξιοπιστία των προϊόντων της, αλλά και τον εξωστρεφή προσανατολισμό της.
Ετσι, σχεδόν για πέντε δεκαετίες έχει καταφέρει να γίνει συνώνυμο της αδιάβροχης προστασίας και σήμερα, στα χέρια της δεύτερης γενιάς της οικογένειας που τη δημιούργησε, αναπτύσσεται δυναμικά με σταθερές αξίες και υψηλούς στόχους.
Η πρώτη και βασική αξία είναι ότι η γραμμή παραγωγής «ήταν, είναι και θα είναι εγχώρια γιατί η εταιρική εξέλιξη μπορεί να προκύψει μόνο παράλληλα με την ελληνική και ευρωπαϊκή ανάπτυξη», όπως τονίζεται χαρακτηριστικά. Η δεύτερη έχει να κάνει με την έμφαση στην ποιότητα και την καινοτομία για την παραγωγή πιστοποιημένων προϊόντων. Βέβαια, εδώ και αρκετά χρόνια η Anorak Hellas δεν είναι μόνο η εταιρεία που βγάζει το κατά κάποιον τρόπο «εθνικό αδιάβροχο», καθώς έχει εμπλουτίσει την γκάμα της με προϊόντα αλεξίσφαιρης προστασίας, τα οποία επίσης τυγχάνουν μεγάλης αποδοχής, ιδιαίτερα στο εξωτερικό.
Η αφετηρία το 1975
Η ίδρυσή της γίνεται σχεδόν μισό αιώνα πριν, το 1975, όταν η χώρα βγαίνοντας από τη σκληρή περιπέτεια της δικτατορίας έκανε τα πρώτα της βήματα στον περίφημο ιστορικό κύκλο της Μεταπολίτευσης. Την ίδια εποχή ο Ιωάννης Κοσκοβός έκανε τα δικά του πρώτα βήματα στον χώρο του επιχειρείν. Ανθρωπος πολυταξιδεμένος και ευρηματικός, ήρθε στο εξωτερικό σε επαφή με τα αδιάβροχα και έμαθε τα μυστικά της παραγωγής τους. Αποφάσισε λοιπόν να στήσει τη μονάδα του στον Αγιο Ελευθέριο στα Πατήσια και «βάφτισε» την εταιρεία του με τη λέξη «Anorak» που προέρχεται από τους Εσκιμώους και πέρασε στη δανέζικη και την αγγλική γλώσσα σημαίνοντας το αδιάβροχο σακάκι με κουκούλα.
Ωστόσο, πέρα από τα υψηλά ποιοτικά στάνταρ που ευλαβικά ακολούθησε, καινοτόμησε τόσο στα χρώματα όσο και στον σχεδιασμό. Ετσι, αφενός εμπλούτισε τη χρωματική παλέτα προσφέροντας, εκτός από τις κλασικές κίτρινες και λαδί νιτσεράδες, κόκκινες, μπλε και άλλες επιλογές. Αφετέρου, επιστράτευσε καθιερωμένους σχεδιαστές μόδας της εποχής, όπως ο Γιάννης Τσεκλένης, προκειμένου να δώσουν την απαραίτητη νότα κομψότητας και πρακτικότητας που θα μετέτρεπε το αδιάβροχο από λύση ανάγκης σε μοδάτο αξεσουάρ. Κατά την πρώτη φάση της εταιρείας τα αδιάβροχα λανσαρίστηκαν στην αγορά με το brand Anorel, το οποίο ωστόσο γρήγορα έδωσε τη θέση του στο Anorak, που επικράτησε και κυριαρχεί μέχρι σήμερα στις προτιμήσεις όσων αναζητούν αδιάβροχη προστασία υψηλής ποιότητας.
Στη συνέχεια, η Anorak Hellas ήταν και πάλι η πρώτη στην Ελλάδα που λάνσαρε τα ρούχα προστασίας – υψηλής ευκρίνειας, δηλαδή τις φωσφορίζουσες στολές και γιλέκα. Αυτά τα προμηθεύτηκε αρχικά η Τροχαία και μετά δεκάδες κρατικές υπηρεσίες, δήμοι και ιδιωτικές εταιρείες από πολλούς κλάδους (κατασκευές, ταχυμεταφορές κ.ά.)
Το πέρασμα στη δεύτερη γενιά
Από το 2003 τα ηνία της επιχείρησης παραδόθηκαν από τον Ιωάννη Κοσκοβό στη δεύτερη γενιά της οικογένειας, και συγκεκριμένα στους γιους του Δημήτρη και Αλέξανδρο, οι οποίοι και τη διοικούν μέχρι σήμερα. Στη δική τους περίοδο έγιναν οι αναγκαίες επενδύσεις για την ενίσχυση της παραγωγικής μονάδας στα Πατήσια, αλλά και την επέκταση της Anorak σε νέα πεδία.
Από τη μια λοιπόν ενίσχυσαν το κομμάτι του αδιάβροχου με διάφορες σειρές ανάλογα με τις ανάγκες και τα ειδικά target group των καταναλωτών. Από τα αδιάβροχα για όλες τις ηλικίες και την καθημερινή προστασία από τις καιρικές συνθήκες μέχρι εξειδικευμένα προϊόντα για τη μηχανοκίνηση, τη θάλασσα, το κυνήγι, τα σπορ και τους εργασιακούς χώρους, πάντα με τις αντίστοιχες πιστοποιήσεις.
Το μεγάλο βήμα ωστόσο έγινε με τη δημιουργία μιας νέας γραμμής παραγωγής προϊόντων εξοπλισμού ατομικής προστασίας made in Greece με βάση τα υψηλότερα διεθνή πρότυπα και τις πιο αυστηρές προδιαγραφές. Ετσι, σήμερα η Anorak Hellas παράγει και διαθέτει ολόκληρες σειρές από αλεξίσφαιρα γιλέκα, αλεξίσφαιρα κράνη, γυαλιά αντιθραυσματικής προστασίας, ανακλαστικά σήματα και άλλα συναφή είδη.
Ολα αυτά ανταποκρίνονται στα στάνταρτ του NIJ (National Institute of Justice) και έχουν πετύχει να σταθούν με επιτυχία απέναντι στον διεθνή ανταγωνισμό σε πολυεθνικούς κολοσσούς. Το αποτέλεσμα; Η ελληνική εταιρεία συμπεριλαμβάνεται στη λίστα πιστοποιημένων προμηθευτών του ΝΑΤΟ και «εξοπλίζει» με τα προϊόντα της τις Ενοπλες Δυνάμεις αλλά και τα Σώματα Ασφαλείας (Αστυνομία κ.ά.) ξένων χωρών όπως το Βέλγιο, η Ισπανία, η Ρουμανία κ.ά.
Στη δική μας χώρα ωστόσο ο ανταγωνισμός αποδεικνύεται πιο δύσκολος, ίσως και… ανορθόδοξος, αλλά και εδώ τα προϊόντα της Anorak είναι ιδιαίτερα δημοφιλή – τουλάχιστον σε κάποια τμήματα των Ενόπλων Δυνάμεων. Πρόσφατα μάλιστα η Anorak Hellas πιστοποιήθηκε με βάση το νεότερο και πιο σύγχρονο πρότυπο που θέτει υψηλότερα επίπεδα ασφαλείας, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει εγκαινιάσει και δύο σημαντικές νέες συνεργασίες. Η μία με τον ολλανδικό κολοσσό TenCate, γνωστό στη χώρα μας περισσότερο από τα τεντόπανα, ο οποίος όμως καλύπτει ένα ευρύτατο πεδίο προϊόντων. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται η διάθεση των αλεξίσφαιρων γιλέκων και συναφών ειδών της Anorak μέσω του δικτύου της TenCate. Η δεύτερη συνεργασία είναι με τη γνωστή βιομηχανία όπλων CZ, για την οποία η ελληνική εταιρεία λειτουργεί ως υποκατασκευαστής για ορισμένα προϊόντα.
Σε θετική τροχιά
Παράλληλα, στο κομμάτι των αδιάβροχων παρατηρείται σημαντική αύξηση των πωλήσεων στο εσωτερικό, με αποτέλεσμα η εταιρεία να κινείται σε θετική τροχιά τα τελευταία χρόνια.
Οπως αναφέρει ο συνιδιοκτήτης και γενικός διευθυντής Δημήτρης Κοσκοβός, «διευρύνουμε την παρουσία μας στο εξωτερικό με ενίσχυση των εξαγωγών κυρίως των αλεξίσφαιρων γιλέκων. Παράλληλα, στο εσωτερικό έχουν ανέβει κατά πολύ οι πωλήσεις των αδιάβροχων κυρίως στο σκέλος των χρηστών μοτοσικλέτας, όπου παρατηρείται θεαματική ανάπτυξη. Εδώ, εκτός από το εταιρικό επίπεδο υπάρχει μεγάλη διείσδυση και στους απλούς χρήστες». Γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε τα σχετικά προϊόντα της Anorak είναι τοποθετημένα στα μεγαλύτερα καταστήματα με είδη αξεσουάρ και ρουχισμού για αναβάτες μοτοσικλέτας.
Βεβαίως η Anorak Hellas, όπως και όλες οι ελληνικές εταιρείες που κρατούν την παραγωγή τους στη χώρα μας, βρίσκεται αντιμέτωπη με τις πληθωριστικές πιέσεις και τις συνεχείς ανατιμήσεις σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Οσον αφορά την πολιτική της εταιρείας σε σχέση με τη διαρκή αύξηση των πρώτων υλών, των μεταφορικών, ακόμη και των τραπεζικών προμηθειών, ο κ. Κοσκοβός τονίζει: «Προσπαθούμε να απορροφούμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος αυτών των αυξήσεων ώστε να μην επιβαρύνουμε τον τελικό καταναλωτή. Ετσι κρατάμε τις όποιες αυξήσεις των τιμών μας σε περιορισμένα επίπεδα προκειμένου τα προϊόντα μας να παραμένουν ανταγωνιστικά».
Οι οικονομικές επιδόσεις
Οι διάφορες φάσεις ανάπτυξης της εταιρείας, αλλά και οι προκλήσεις με τις οποίες βρέθηκε αντιμέτωπη αποτυπώνονται και στις οικονομικές επιδόσεις της, που παρουσιάζουν αντίστοιχα σκαμπανεβάσματα. Σε κάθε περίπτωση, όμως, αυτό που διακρίνει κανείς διαχρονικά στους ισολογισμούς της είναι η συνετή οικονομική διαχείριση, οι έστω και με μικρά ποσά κερδοφορία στις περισσότερες χρήσεις των τελευταίων ετών τουλάχιστον, καθώς και οι εξαιρετικά περιορισμένες υποχρεώσεις προς τράπεζες και προμηθευτές, κάτι σπάνιο για τα δεδομένα της εποχής.
Κατά τη διαδρομή των τελευταίων ετών οι επιδόσεις, όπως προαναφέρθηκε, ποικίλλουν. Ετσι, το 2013 η εταιρεία έκανε τζίρο 660.406 ευρώ, το 2014 μειώθηκε στις 446.745 ευρώ, ενώ την επόμενη χρονιά έπεσε ακόμη περισσότερο, στις 206.508 ευρώ. Από το 2016 και μετά άρχισε μια σταδιακή ανάκαμψη και ο κύκλος εργασιών των 240.531 ευρώ ανέβηκε το 2017 στις 278.994 ευρώ, το 2018 έφτασε στις 321.392 ευρώ, ενώ το 2019 διπλασιάστηκε στις 643.695 ευρώ, με το τελικό αποτέλεσμα να είναι κέρδη 46.578 ευρώ. Την επόμενη χρονιά, το 2020, παρά την πανδημία, οι επιδόσεις ανέβηκαν ειδικά στο σκέλος των αδιάβροχων λόγω της θεαματικής ανάπτυξης της διανομής (delivery, ταχυμεταφορές κ.ά.). Ετσι, ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε περαιτέρω στις 856.057 ευρώ, όπως και τα καθαρά κέρδη που διαμορφώθηκαν σε 172.252 ευρώ. Στη χρήση του 2021 ο τζίρος αυξήθηκε στις 914.000 ευρώ και τα καθαρά κέρδη έφτασαν τις 187.606 ευρώ. Θα πρέπει να σημειωθεί όμως ότι η μεγάλη εκτίναξη έγινε κατά τη χρήση του 2022.
Οπως προκύπτει από τις τελευταίες δημοσιευμένες καταστάσεις, πέρυσι η Anorak Hellas έκανε κύκλο εργασιών 1,37 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 456.000 ευρώ σε σχέση με την προηγούμενη χρήση. Αντίστοιχα, τα καθαρά κέρδη ανέβηκαν στις 301.360 ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες μάλιστα, και κατά τη φετινή χρονιά η εταιρεία θα κινηθεί στα ίδια σχεδόν επίπεδα με το 2022.
Για τις οικονομικές επιδόσεις και τη γενικότερη πορεία της Anorak Hellas ο Δημήτρης Κοσκοβός δήλωσε: «Σχετικά με την πορεία της εταιρείας από το 2016, από όπου και ξεκίνησε το re-branding και η επανείσοδός της στην αγορά, θεωρούμε ότι, δεδομένων των συνθηκών, τα τελευταία χρόνια με τις αλλεπάλληλες εκπλήξεις που όλοι βιώνουμε, προερχόμενες είτε από φυσικά φαινόμενα είτε από ανθρώπινες επιλογές, λόγω της επιμονής μας για εγχώρια παραγωγή, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στο κόστος παραγωγής, η πορεία της εταιρείας κρίνεται θετική αφού καταφέρνει να κερδίζει ολοένα περισσότερο την εμπιστοσύνη και την προτίμηση του κοινού λόγω της σταθερά υψηλής ποιότητας των προϊόντων της και της συνέπειάς της».
Παρά τις προκλήσεις και τις δυσκολίες, λοιπόν, η Anorak Hellas αποδεικνύεται καλά θωρακισμένη και προσθέτει νέες σελίδες στην ιστορία της επιμένοντας ελληνικά!
Διαβάστε ακόμη
Όλες οι αποδείξεις με QR και online στο cloud για… τα «μάτια» της ΑΑΔΕ
Αδελφοί Birkenstock: 3,5 δισ. στα… πόδια τους – Τα σανδάλια με ιστορία 250 ετών
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ