Η λέξη άνορακ μπορεί να κινητοποιεί τη μνήμη των μεγαλύτερων σε ηλικία, που γνώρισαν τα προϊόντα της ομώνυμης εταιρείας, τα φόρεσαν και τα έκαναν μόδα.
Η Anorak Hellas, ήταν η πρώτη ελληνική εταιρεία που έφτιαξε αδιάβροχα στη χώρα μας και η οποία εξακολουθεί και σήμερα να δίνει το «παρών» στην αγορά, παρά τις διαδοχικές «καταιγίδες» της οικονομικής και τώρα της πανδημικής κρίσης, αλλά και της αθρόας εισβολής των no name προϊόντων από την Κίνα ή άλλους…εξωτικούς προορισμούς.
Βέβαια, η Anorak Hellas, προκειμένου να επιβιώσει στο πέρασμα των χρόνων, άλλαξε, εμπλούτισε το προιοντικό της χαρτοφυλάκιο, έγινε μέχρι και…αλεξίσφαιρη, ωστόσο κράτησε κάποιες βασικές αρχές.
Πρώτη και κυριότερη, ότι η γραμμή παραγωγής της «ήταν, είναι και θα είναι εγχώρια γιατί η εταιρική εξέλιξη μπορεί να προκύψει μόνο παράλληλα με την Ελληνική και Ευρωπαϊκή ανάπτυξη», όπως τονίζεται χαρακτηριστικά.
Έπειτα η έμφαση στην ποιότητα και την καινοτομία για την παραγωγή πιστοποιημένων προϊόντων. Προς τούτο, άλλωστε, είναι «εξοπλισμένη» με ISO 9001 και 14001 από την Bureau Veritas.
Η αφετηρία πριν από 46 χρόνια
Η αφετηρία της βρίσκεται 46 χρόνια πριν, στο 1975, όταν η χώρα έκανε τα πρώτα της βήματα στη Μεταπολίτευση και ο Ιωάννης Κοσκοβός τα δικά του πρώτα βήματα στο επιχειρείν. Ο ίδιος, ταξιδεύοντας στο εξωτερικό, γνώρισε τα αδιάβροχα, αλλά παράλληλα εμβάθυνε και στον τρόπο παραγωγής τους.
Αποφάσισε, λοιπόν, να στήσει τη μονάδα του στον Άγιο Ελευθέριο στα Πατήσια και «βάφτισε» την εταιρεία του με τη λέξη anorak που προέρχεται από τους Εσκιμώους και πέρασε στη δανέζικη και την αγγλική γλώσσα σημαίνοντας το αδιάβροχο σακάκι με κουκούλα.
Το ελληνικό μυαλό, όμως, πέρα από την ποιότητα κατασκευής, έβαλε τις δικές του πινελιές, κυρίως όσον αφορά τα χρώματα, που δεν περιορίζονταν στο λαδί και το κίτρινο των γνωστών νιτσεράδων, καθώς η γκάμα περιλάμβανε κόκκινα, μπλε και διάφορα άλλα χρώματα. Έπειτα στο σχεδιασμό όπου επιστρατεύθηκαν καθιερωμένοι σχεδιαστές μόδας της εποχής, όπως ο Γιάννης Τσεκλένης.
Τα προϊόντα λανσαρίστηκαν αρχικά στην αγορά με το εμπορικό brand «Anorel», το οποίο ωστόσο δεν μακροημέρευσε, δίνοντας τη θέση του στο Anorak που επικράτησε και ταυτίστηκε επί δεκαετίες με την έννοια της αδιάβροχης προστασίας για άνδρες, γυναίκες και παιδιά.
Ήταν τόσο μεγάλη η επιτυχία και το «γκελ» που έκαναν αυτά τα αδιάβροχα στην αγορά ώστε το προϊόν πολλές φορές «αποξενώθηκε» από την εταιρεία, με την έννοια ότι όλοι ζητούσαν ένα «άνορακ», χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αγόραζαν και το αυθεντικό. Μετά ήρθε και η «κινεζική επέλαση» που γέμισε την αγορά με φθηνά αντίγραφα, με αποτέλεσμα η Anorak Hellas να αρχίσει να κλονίζεται
Έτσι, αποφασίστηκε η διεύρυνση της γκάμας, με την εταιρεία να γίνεται και πάλι η πρώτη στην Ελλάδα, που λάνσαρε τα ρούχα προστασίας- υψηλής ευκρίνειας, δηλαδή τις φωσφορίζουσες στολές και γιλέκα. Αυτά τα προμηθεύτηκε αρχικά η Τροχαία και στη συνέχεια δεκάδες κρατικές υπηρεσίες, Δήμοι και ιδιωτικές εταιρείες από πολλούς κλάδους (κατασκευές, ταχυμεταφορές κ.α.)
Το πέρασμα στη δεύτερη γενιά και τα αλεξίσφαιρα “Made in Greece”
Στην πορεία η επιχείρηση, από το 2003 και μετά, πέρασε και τυπικά στα χέρια της δεύτερης γενιάς της οικογένειας, στον Δημήτρη και τον Αλέξανδρο Κοσκοβό. Τα δυο αδέλφια ενίσχυσαν ακόμη περισσότερο την παραγωγική μονάδα που παραμένει πάντα στα Πατήσια, ενώ έκαναν και περαιτέρω ανοίγματα ώστε η Anorak να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες της εποχής.
Έχοντας ως βασικό εφόδιο την τεχνογνωσία τους πάνω στην αδιάβροχη και αντιανεμική προστασία προχώρησαν στην παραγωγή διαφορετικών σειρών προϊόντων που απευθύνονται σε συγκεκριμένα target group. Από τα αδιάβροχα για όλες τις ηλικίες και την καθημερινή προστασία από τις καιρικές συνθήκες, μέχρι εξειδικευμένα προϊόντα για τη θάλασσα, το κυνήγι, τη μηχανοκίνηση και τους εργασιακούς χώρους, πάντα με τις αντίστοιχες πιστοποιήσεις.
Το μεγάλο βήμα που έκαναν, ωστόσο, ήταν η δημιουργία μιας νέας γραμμής παραγωγής εξοπλισμού ατομικής προστασίας “Made in Greece”, με βάση τα υψηλότερα διεθνή πρότυπα και με στόχο τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων.
Έτσι σήμερα η Anorak Hellas παράγει και διαθέτει πλέον ολόκληρες σειρές από αλεξίσφαιρα γιλέκα, αλεξίσφαιρα κράνη και πολλά συναφή είδη, που ανταποκρίνονται στα στάνταρτ του NIJ (National Institute of Justice) και έχουν πετύχει να σταθούν απέναντι στον διεθνή ανταγωνισμό από πολυεθνικούς κολοσσούς. Για αυτό και έχουν καταφέρει να «ξεκλειδώσουν» δύσκολες αγορές, προμηθεύοντας Ένοπλες Δυνάμεις χωρών-μελών του ΝΑΤΟ, αλλά και σώματα ασφαλείας (Αστυνομία κ.α.) στο εξωτερικό. Ανάμεσα σε αυτές το Βέλγιο, η Ισπανία, η Ρουμανία, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι η ελληνική εταιρεία έχει επιλεγεί ως υποκατασκευαστής πολύ μεγάλου ξένου ομίλου.
Η εξωστρέφεια, όμως, είναι και μονόδρομος για την επιβίωσή της στο σκέλος των αλεξίσφαιρων, καθώς εντός συνόρων, παρόλα τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, η εταιρεία δεν έχει καταφέρει να σπάσει τον…κανόνα της εθνικής κακοδαιμονίας. Κάτι που μπορεί να ηχεί εξοργιστικό, αλλά δεν είναι και παράξενο εάν σκεφτεί κανείς ότι η χώρα μας στο πρόσφατο παρελθόν έφτασε να προμηθευτεί μέχρι και στολές για το Στρατό από την…Τουρκία.
Οι οικονομικές επιδόσεις και η τροχιά ανάκαμψης
Οι διάφορες φάσεις ανάπτυξης της εταιρείας, αλλά και οι προκλήσεις με τις οποίες βρέθηκε αντιμέτωπη, αποτυπώνονται και στις οικονομικές επιδόσεις της, που παρουσιάζουν, όπως είναι φυσικό, αντίστοιχα «σκαμπανεβάσματα».
Αυτό, όμως, που παρατηρεί όποιος μελετήσει τους ισολογισμούς της, είναι η συνετή οικονομική διαχείριση, οι έστω και με μικρά ποσά, κερδοφορία στις περισσότερες χρήσεις τουλάχιστον των τελευταίων ετών, καθώς και η «σπάνια» για τα δεδομένα της εποχής, ανύπαρκτη δανειακή επιβάρυνση. Γιατί δεν είναι και το πιο σύνηθες να βλέπεις μηδενική τη στήλη των τραπεζικών υποχρεώσεων…
Κατά τη διαδρομή των τελευταίων ετών, οι επιδόσεις, όπως προαναφέρθηκε, ποικίλουν. Έτσι, το 2013 η εταιρεία έκανε τζίρο 660.406 ευρώ, το 2014 μειώθηκε στις 446.745 ευρώ, ενώ την επόμενη χρονιά έπεσε ακόμη περισσότερο στις 206.508 ευρώ. Από το 2016 και μετά άρχισε μια σταδιακή ανάκαμψη και ο τζίρος των 240.531 ευρώ ανέβηκε το 2017 στις 278.994 ευρώ, το 2018 έφτασε στις 321.392 ευρώ, ενώ το 2019 (που είναι και τα τελευταία δημοσιευμένα αποτελέσματα), διπλασιάστηκε στις 643.695 ευρώ, με το τελικό αποτέλεσμα να είναι κέρδη 46.578 ευρώ.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του newmoney, το 2020 πήγε πολύ καλά παρά την πανδημία, ειδικά στο σκέλος των αδιάβροχων λόγω της θεαματικής ανάπτυξης της διανομής (delivery, ταχυμεταφορές κ.α.). Με την Anorak Hellas να αποτελεί ένα θετικό παράδειγμα εταιρείας που «επιμένει ελληνικά» και αντέχει παρά τον…κόντρα καιρό.
Διαβάστε ακόμη:
Τέλος στο κυνήγι των μετρητών από την Εφορία
Γεωργιάδης: Αλλάζουν όλα στην απαγόρευση κυκλοφορίας με το άνοιγμα της εστίασης (Vid)
Υποτονική η κίνηση στη Βαρβάκειο – Αύξηση 10% στα κρέατα (pics)