Της Μαριάννας Τζάννε
Κορυφαίες εταιρείες του εξωτερικού σε συνεργασία με ελληνικούς ομίλους, φιγουράρουν στον μεγάλο διαγωνισμό για τα αναλογικά διόδια που προκήρυξε στις αρχές Απριλίου, το υπουργείο Υποδομών.
Την προηγούμενη εβδομάδα το ΥΠΟΜΕΔΙ άνοιξε τους φακέλους με τις προσφορές, αποκαλύπτοντας την σύνθεση και των πέντε κοινοπραξιών που διεκδικούν το έργο ύψους 450 εκατ. ευρώ. Η επόμενη φάση του διαγωνισμού αναμένεται να ξεκινήσει τον επόμενο μήνα με την κυβέρνηση να στηρίζει πολλά στο νέο μοντέλο για την εφαρμογή μιας δικαιότερης χρέωσης για τους χρήστες. Την ώρα μάλιστα που φουντώνει ο πόλεμος για τα διόδια στην Αττική, η ρητορική της χιλιομετρικής χρέωσης επιχειρεί να κατευνάσει τις τοπικές αντιδράσεις, βάζοντας όμως σε κίνδυνο τις λεπτές ισορροπίες με τους παραχωρησιούχους που αντιμετωπίζουν με μεγάλο σκεπτικισμό το νέο μοντέλο διοδίων.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του newmoney.gr, για το έργο της αναλογικής χρέωσης διοδίων θα αναμετρηθούν τα παρακάτω σχήματα:
Ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ, σε κοινό σχήμα με την Intrasoft International-Intrakat και την ιταλική Autostrade. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τον γαλλικό κατασκευαστικό κολοσσό της Vinci και την αυστριακή Kapsch TrafficCom.
Η επίσης αυστριακή κατασκευαστική εταιρεία Strabag κατεβαίνει στο διαγωνισμό με τη σλοβακική SkyToll, η οποία τις προηγούμενες μέρες υπέγραψε αντίστοιχο συμβόλαιο στην Τσεχία, μετά από μία σφοδρή δικαστική αντιπαράθεση με την Αυστριακή Kapsch TrafficCom. Η τελευταία, κέρδισε αρχές του χρόνου, ένα αντίστοιχο συμβόλαιο ύψους 75εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη συστήματος δορυφορικών διοδίων στην Βουλγαρία.
Το σύστημα, θα επεκταθεί σε 16.317 χιλιόμετρα οδικών αξόνων, με τα προβλεπόμενα έσοδα στον πρώτο χρόνο λειτουργίας του συστήματος να υπολογίζονται σε 500 εκ. ευρώ. Το τέταρτο σχήμα που συμμετέχει στο διαγωνισμό του υπουργείου Υποδομών είναι ο όμιλος Μυτιληναίου με την ουγγρική Nusz και τέλος ο ΟΤΕ με την T-Systems International GmbH, μέλος του ομίλου Deutsche Telekom.
Το υπουργείο Υποδομών έχει ανακοινώσει ότι η αναλογική χρέωση θα ξεκινήσει μέχρι τα τέλη του χρόνου από την Εγνατία και σταδιακά έως το 2022 θα επεκταθεί και στους υπόλοιπους οδικούς άξονες, πλην γέφυρας Ρίο-Αντίρριο, της Αττικής Οδού και της Ζεύξης Πρέβεζας-Ακτίου. Το σύστημα θα είναι διαφορετικό για τα οχήματα μεγάλου κυβισμού και διαφορετικό για τα ΙΧ.
Πιο συγκεκριμένα:
– Στα επαγγελματικής χρήσεως θα τοποθετείται μια Συσκευή (On Board Unit – OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS).
-Στα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα η αναγνώριση πινακίδων θα γίνεται με ειδικές κάμερες, κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading – ANPR).