Πώς η μεγαλύτερη εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων στην Ελλάδα κατατάχθηκε στο Top 5 των 1.000 ομοειδών εταιρειών στην Ευρώπη – Γιατί η μεγαλύτερη ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 325 εκατ. ευρώ στέφθηκε από απόλυτη επιτυχία αποτελώντας το κορυφαίο turnaround story της ελληνικής αγοράς
του Δημήτρη Μαρκόπουλου
Το παλιό επιτυχημένο σίριαλ με τον Μπρους Γουίλις και τη Σίμπιλ Σέπαρντ είχε τίτλο «Αυτός, αυτή και τα μυστήρια». Σε μια ελληνική παραλλαγή «αυτός» θα μπορούσε να είναι ο γνωστός μάνατζερ της αγοράς Ανδρέας Ταπραντζής. «Αυτή», η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων Avis. Σε ό,τι αφορά τα «μυστήρια», όμως, αυτά δεν υπάρχουν πλέον για τη Νο 1 εταιρεία στον κλάδο της. Γιατί οι γρίφοι όχι απλώς λύθηκαν, αλλά η Avis αποτελεί πλέον και ένα από τα σημαντικότερα success stories, ένα γνήσιο turnaround αφήγημα και μια επένδυση που ο τίτλος της, αν ήταν ταινία ή σειρά, θα μπορούσε να είναι «Αυτός, αυτή και τα ρεκόρ τους».
Δεν είναι τυχαίο ότι υπό τη διεύθυνση ενός εγνωσμένης αποτελεσματικότητας διευθύνοντος συμβούλου η Avis εξελίχθηκε στη μεγαλύτερη εταιρεία ενοικίασης (μακροχρόνιων και βραχυχρόνιων) αυτοκινήτων στην Ελλάδα με τζίρο για το 2018 στα 180 εκατ. ευρώ, με κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) στα 82,05 εκατομμύρια και κέρδη προ φόρων (PBT) στα 27,18 εκατ., σημειώνοντας ρεκόρ σε όλους τους τομείς δράσης της. Μάλιστα η υψηλή κερδοφορία και η συνολική αξία της επιχείρησης κατέταξαν τον οργανισμό αυτό στο Top 5 σε σύνολο περίπου 1.000 ομοειδών επιχειρήσεων στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία της Plimsoll Analysis.
Η στρατηγική
Ποιοι όμως οι λόγοι και οι στρατηγικές που οδήγησαν σε αυτό το θετικό αποτέλεσμα; Σημαντικό ρόλο στο success story της Avis έπαιξε η τοποθέτηση διεθνών επενδυτών στο σχήμα στο πλαίσιο των αποεπενδύσεων της Τράπεζας Πειραιώς. Μια τοποθέτηση ύψους 325 εκατ. ευρώ η οποία βάσει των στοιχείων της PwC αποτελεί τη μεγαλύτερη -άμεση- ξένη επένδυση σε αμιγώς ελληνική εταιρεία μέσα στο 2018. Η τοποθέτηση αυτή κάθε άλλο παρά δεδομένη κι εύκολη θα πρέπει να θεωρείται. Η διοικητική ομάδα της Avis έπρεπε να πείσει τους νέους μετόχους για το όραμα και τα φιλόδοξα σχέδιά της καθώς και για την προοπτική του σχήματος εντός της χώρας μας. Μιας Ελλάδας ευρισκόμενης στα μνημόνια και την οικονομική κρίση. Οι νέοι μέτοχοι μάλιστα δεν ήταν και τίποτα τυχαίοι.
Πρόκειται για την Avis Budget Group (πολυεθνική εταιρεία με παρουσία σε 190 χώρες, εισηγμένη στον NASDAQ, με ετήσια έσοδα 9 δισ. δολάρια) η οποία ανέλαβε το 40% των μετόχων και την Koc Holding (πολυσχιδής πολυεθνική εταιρεία που συγκαταλέγεται στο Global Fortune 500, με παρουσία σε 35 χώρες, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Κωνσταντινούπολης, με δραστηριότητες που συνθέτουν σχεδόν το 10% του τουρκικού ΑΕΠ) που πήρε το άλλο 60%.
Ο κ. Ταπραντζής, χτίζοντας μια σχέση εμπιστοσύνης και αμοιβαιότητας, γνώριζε πως μία και μοναδική παράμετρος θα έκρινε το αποτέλεσμα. Η αξιοπιστία. Και αξιοπιστία σημαίνει αποτέλεσμα, οργάνωση, σωστή υλοποίηση. Μέσα λοιπόν στο διάστημα 2015-2017 η Avis απογειώθηκε. Το πρόγραμμα αυτό περιλάμβανε δράσεις σε όλο το εύρος λειτουργίας της εταιρείας (νέα στρατηγική για την ανάπτυξη της εταιρείας, ριζική αναδιοργάνωση, ανανέωση του προσωπικού και του στελεχιακού δυναμικού κατά σχεδόν 35%, πλήρη εκσυγχρονισμό των συστημάτων και των διαδικασιών, τεράστιες επενδύσεις σε νέο στόλο, ανάπτυξη συστημάτων εξυπηρέτησης των πελατών, νέα συστήματα για τη μέτρηση και επιβράβευση της απόδοσης, ανάπτυξη νέων και σύγχρονων υπηρεσιών κ.λπ.). Ως αποτέλεσμα η εταιρεία διακρίθηκε ως Fortune-30 faster growing companies in Greece για την περίοδο αυτή, ενώ την ίδια στιγμή η οικονομία ήταν ακόμη σε ύφεση.
Είναι ενδεικτικό ότι τον Νοέμβριο του 2014 η τιμή που είχε δοθεί για την εξαγορά της Avis στο πλαίσιο διαγωνισμού της Τράπεζας Πειραιώς ήταν μόλις 136 εκατ. ευρώ. Σε μόλις τρία χρόνια, η αξία της εκτοξεύτηκε στα 325 εκατ. ευρώ, ένα όφελος της τάξης των 200 εκατ. ευρώ. Σαν να μην έφτανε αυτό, σημαντικό είναι και το γεγονός ότι στην υλοποίηση αυτών των αναπτυξιακών και κερδοφόρων πολιτικών όρος από την πλευρά των επενδυτών ήταν η παραμονή της διοικητικής ομάδας Ταπραντζή.
Με αυτή τη σχέση εκτίμησης και εμπιστοσύνης, η εταιρεία προχώρησε δυναμικά. Στο παραπάνω πλαίσιο, κάθε χρόνο η Avis αγοράζει το 10% των νέων αυτοκινήτων στη χώρα, βελτιώνοντας τις υπηρεσίες της. Την επόμενη πενταετία μάλιστα σκοπεύει να επενδύσει τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ για την ανανέωση του στόλου, για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της τεχνολογικής υποδομής, καθώς και για την ανάπτυξη νέων υπηρεσιών με βάση τις τεχνολογίες του car sharing και των connected cars. Και αυτά επάνω σε ένα θετικό τουριστικό πλαίσιο που υπάρχει για τη χώρα μας με ραγδαία τόνωση των αφίξεων.
Τα μάτια στο μέλλον
Ηδη η Avis παρακολουθεί μάλιστα και τις λοιπές εξελίξεις στον κλάδο της αυτοκίνησης. Σε ένα διαρκώς εξελισσόμενο περιβάλλον, η εταιρεία παραμένει σε εγρήγορση αξιολογώντας τις νέες τάσεις του διεθνούς επιχειρείν και μελετώντας σε βάθος τις ανάγκες των πελατών της, πάντα με στόχο τη βέλτιστη εξυπηρέτησή τους. Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη προχωρήσει διεθνώς σε στρατηγικές συνεργασίες προς αυτή την κατεύθυνση, με χαρακτηριστικότερη αυτή με τη Waymo, κορυφαία εταιρεία τεχνολογίας στον τομέα της αυτόνομης οδήγησης και θυγατρική της Google. Εμφαση δίνεται και στην ηλεκτροκίνηση, ενώ επενδύσεις γίνονται ήδη σε αυτοκίνητα με υβριδικούς και ηλεκτρικούς κινητήρες, δεδομένου ότι πρόκειται αυτή τη στιγμή για τις πλέον φιλικές για το περιβάλλον τεχνολογίες.
Οπως τονίζουν διοικητικά στελέχη του ομίλου, «στόχος μας είναι το 2020 το 20% των αγορών μας να είναι υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, εφόσον βέβαια υπάρχει διαθέσιμη παραγωγή στην Ελλάδα, καθώς και με τη συμβολή των μεγάλων εταιρικών μας πελατών, που συμμερίζονται την ευαισθησία μας για το περιβάλλον. Επίσης, επενδύουμε στην τεχνολογία των connected cars, ώστε το σύνολο του στόλου μας να είναι συνδεμένο εντός της επόμενης τριετίας». Με βάση τα δεδομένα, οι υπηρεσίες on-demand είναι το μέλλον. Τα τελευταία τρία χρόνια, η Avis επενδύει σταθερά σε αυτή την τάση καταφέρνοντας να πετύχει αύξηση των leasing πελατών κατά 20% μόνο μέσα στο 2018. Στο πλαίσιο αυτό, αναπτύχθηκε μια σύγχρονη και ευέλικτη πλατφόρμα, το νέο website ΜyΑvis.gr, ώστε καθένας να μπορεί να απολαμβάνει τον πλέον οικονομικό, ευέλικτο και ξένοιαστο τρόπο μετακίνησης. Παράλληλα, υπήρξε επένδυση σε μια ευρεία διαφημιστική καμπάνια με σκοπό την ανατροπή των μύθων γύρω από το leasing oχημάτων.
Ο άνθρωπος πίσω από το αποτέλεσμα
Αυτή τη στιγμή η Avis στην Ελλάδα υπό την ηγεσία του κ. Ταπραντζή διαθέτει περισσότερα από 500 άτομα προσωπικό, ευρύτατο δίκτυο σταθμών ενοικίασης, στόλο 35.000 οχημάτων, αξία ενεργητικού 500 εκατ. ευρώ. Ο διευθύνων σύμβουλός της απέδειξε με την πορεία της επιχείρησης πως όταν υπάρχουν σχέδιο και μέθοδος τα θετικά αποτελέσματα είναι ζήτημα χρόνου να συντελεστούν. Πριν από την τρέχουσα θέση του, ο κ. Ταπραντζής διετέλεσε εντεταλμένος σύμβουλος του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), υπεύθυνος για την αξιοποίηση όλων των υποδομών και της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, που περιελάμβανε αεροδρόμια, λιμάνια, μαρίνες, ξενοδοχεία και μεγάλες εκτάσεις γης, όπως ο «Αστέρας» Βουλιαγμένης, τα περιφερειακά αεροδρόμια και πολλά άλλα, καθώς και το τεράστιο έργο του Ελληνικού, ένα από τα μεγαλύτερα έργα αστικής ανάπλασης στον κόσμο, συνολικής επενδυτικής αξίας άνω των 8 δισ. ευρώ. Κατά τη διάρκεια της θητείας του, το ΤΑΙΠΕΔ υλοποίησε συμβάσεις της τάξης των 12,5 δισ. ευρώ προσελκύοντας πολλαπλάσιες δευτερογενείς επενδύσεις.
Επίσης, υπήρξε διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛ.ΤΑ.), από το 2005 έως το 2009, ενώ παράλληλα ήταν μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου. Κατά τη διάρκεια της θητείας του, τα ΕΛ.ΤΑ. πέτυχαν τζίρο άνω των 600 εκατ. ευρώ και κέρδη άνω των 50 εκατ. ευρώ ετησίως, ως αποτέλεσμα ριζικής αναδιοργάνωσης, επενδύσεων σε νέες τεχνολογίες (αυτόματη διαλογή, υβριδικό ταχυδρομείο, express prepaid προϊόντα κ.λπ.). Το έργο του στα ΕΛ.ΤΑ. έχει αναγνωριστεί διεθνώς. Το 2008 εξελέγη πρόεδρος στο Παγκόσμιο Ταχυδρομικό Συμβούλιο, έναν οργανισμό με έδρα την Ελβετία υπό την αιγίδα του ΟΗΕ, με τους 40 μεγαλύτερους ταχυδρομικούς οργανισμούς και τα ταχυδρομεία από 192 χώρες του κόσμου. Ηταν η πρώτη φορά που Ελληνας πέτυχε τέτοια διάκριση. Από τον Ιανουάριο του 2010, διετέλεσε COO και γενικός διευθυντής Δικτύου του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου. Τον Δεκέμβριο του 2010 ανέλαβε αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της T Bank (θυγατρικής του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου).