Η αξιοποίηση των ελληνικών λιμανιών είναι στο επίκεντρο της κυβερνητικής αναπτυξιακής πολιτικής. Ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ, σε κάθε ευκαιρία καλεί αμερικάνους επενδυτές να επενδύσουν σε λιμάνια και στη ναυτιλία εν γένει: «Οι Αμερικάνοι επενδυτές να επενδύσουν στην Ελλάδα. Και ήδη υπάρχει ενδιαφέρον εκτός από τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας και για τον Βόλο» είναι τα λόγια του.
Μάλιστα αρχές του περασμένου Φεβρουαρίου, τον επισκέπτονται το γραφείο του οι Βουλευτές Μαγνησίας και οι Γενικοί Γραμματείς Οικονομικής Πολιτικής και Τουρισμού. Την πρωτοβουλία πήρε ο τραπεζίτης και υποψήφιος ευρωβουλευτής της ΝΔ, και νυν αντιπρόεδρος του αμερικανικών συμφερόντων, Propeller International, Γιώργος Ξηραδάκης.
H συζήτηση στράφηκε στο λιμάνι του Βόλου και στις προοπτικές ανάπτυξής του. Υπογραμμίστηκε ότι τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και του Βόλου θα έχουν κοινή αναπτυξιακή πορεία σε συνδυασμό το ένα με το άλλο. Για πρώτη φορά ο Αμερικάνος πρέσβης έθεσε ξεκάθαρα τι έχει στο μυαλό του για τα δύο αυτά λιμάνια με την Καβάλα να «παίζει» σε δεύτερο ρόλο.
Είναι εμφανές ότι η αμερικανική κυβέρνηση θέλει να δημιουργήσει ένα λιμενικό τόξο με την Αλεξανδρούπολη, την Καβάλα και τον Βόλο, παρακάμπτοντας τον ΟΛΘ που θεωρούν ότι βρίσκεται στη σφαίρα ρωσικής επιρροής και μπαίνοντας σφήνα στο «κινεζικό» λιμάνι του Πειραιά.
Λίγες ημέρες αργότερα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης μιλώντας σε εκδήλωση της Ειδικής Κομματικής Οργάνωσης της ΝΔ, για τη Ναυτιλία που πραγματοποιήθηκε στην Αίγλη Ζαππείου, αποκάλυψε το χρονοδιάγραμμα για την παραχώρηση και αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών.
«Μέσα στο 2020 θα αρχίσουμε τους διεθνείς διαγωνισμούς για τα 10 μεγάλα περιφερειακά λιμάνια της χώρας. Έχουμε δώσει πολιτική κατεύθυνση στο ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στην πρόσληψη συμβούλων ώστε να είμαστε ώριμοι μέσα στο α’ εξάμηνο του 2020 να προχωρήσουμε σε διεθνείς διαγωνισμούς. Η διαφορά μας σε σχέση με την προηγούμενη διακυβέρνηση είναι ότι εμείς είμαστε ανοιχτοί σε οποιοδήποτε οικονομικό μοντέλο παραχώρησης ολικής, μερικής, πώληση πλειοψηφικού ή μειοψηφικού πακέτου μετοχών» τόνισε ο ΥΝΑ και συνέχισε:
«Μέσα στο 2020 θα προχωρήσουμε με Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο. Τον Βόλο θα τον βάλουμε, αν προλάβουμε μέσα στο 2020 αλλιώς τις αρχές του 2021. Για όλα τα λιμάνια μας υπάρχει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, γιατί βρίσκονται στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων. Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα διαδραματίσει κομβικό ρόλο, γεωστρατηγικό, εμπορικό και ενεργειακό πεδίο. Θέλουμε να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες του κάθε λιμανιού ξεχωριστά».
Κάποιοι από τους παρευρισκόμενους ακούγοντας ότι το λιμάνι του Βόλου θα πάει για το 2021 ψιθύρισαν μεταξύ τους: «Μάλλον για να νωρίτερα το βλέπουμε αφού ενδιαφέρονται οι αμερικάνοι».
Μέσα στο κλίμα αυτό των επενδύσεων στα λιμάνια, πριν από δύο εβδομάδες πέρασαν την πόρτα του γραφείου του Τζέφρι Παιατ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ελληνικών συμφερόντων ομίλου Goldair, Kαλλίνικος Καλλίνικος και ο διευθυντής στρατηγικών επενδύσεων Βασίλης Μαγκλάρας για να εκφράσουν το ενδιαφέρον τους για τη διεκδίκηση μαζί με αμερικανικών συμφερόντων εταιρείες των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και του Βόλου. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο σχήμα θα συμμετάσχουν εκτός από την Goldair, η αμερικανικών συμφερόντων SSA Marine, η οποία διαχειρίζεται λιμάνια και διακινεί 14 εκατ. teu ετησίως, καθώς και ο επενδυτικός οίκος Black Summit Financial Group. Σκοπός τους είναι να επενδύσουν 150 εκατ. ευρώ σε βάθος τριετίας
Ενδιαφέρον Γκριμάλντι
Για τα δύο από τα τρία λιμάνια, που έχει πρώτα προς παραχώρηση η κυβέρνηση, της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει ο Εμμάνουελ Γκριμάλντι, από τον περασμένο Οκτώβριο στη διάρκεια του 23ου Συνεδρίου του ιταλικού Ομίλου «Europe-Med Convention from Land to Sea». Είχε τονίσει ότι οι ευκαιρίες για τον Όμιλο στην Ελλάδα είναι τα λιμάνια της Πάτρας, Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου όπου στο τελευταίο δραστηριοποιούνται οι Μινωικές μεταφέροντας κάθε χρόνο πάνω από ένα εκατ. επιβάτες και εκατοντάδες χιλιάδες φορτηγά.
«Ενδιαφερόμαστε για τα logistics σε αυτά τα λιμάνια και για τις μεταφορές από αυτά τα λιμάνια. Αυτά ναι, είναι ευκαιρίες που θα εκμεταλλευτούμε. Άλλωστε οι επιχειρηματικές δραστηριότητες που έχουμε στην Ελλάδα είναι λίγες συγκριτικά με το μέγεθος του Ομίλου μας. Άρα μπορούμε να επεκταθούμε».
Οι Άραβες
Στο επενδυτικό κάδρο για κάποια από τα 10 περιφερειακά λιμάνια η ελληνική κυβέρνηση «βλέπει» και τους Άραβες. Δεν είναι τυχαίο ότι στις αρχές του περασμένου Νοεμβρίου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη διάρκεια της ομιλίας του στην «4η Ευρω – Αραβική Διάσκεψη» που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, απευθυνόμενος σε Άραβες επενδυτές δήλωσε ότι προς αξιοποίηση είναι τόσο τα 10 λιμάνια γα παραχώρηση που θα διαρκέσει ως το 2042 όσο και επτά μαρίνες που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ.
Ο άξονας Ευρώπη – Άπω Ανατολή είναι η προτιμητέα διαδρομή που ακολουθούν τα προϊόντα από την Άπω Ανατολή, για να φτάσουν στην Ευρώπη. Και αυτό γιατί η διάνοιξη του νέου καναλιού της Διώρυγας του Σουέζ, συνολικού μήκους 72 χιλιομέτρων, εξαλείφει τον χρόνο αναμονής για διέλευση μέχρι 50 πλοίων ανά ημέ