Λένε πως για τα παιδιά των πολύ επιτυχημένων ανθρώπων, το σημαντικότερο ορόσημο είναι να φτάσουν ψηλότερα από τους γονείς τους. Για τα παιδιά του Δημήτρη και της Ελίνας Σαρρή –ιδρυτών της EADS 3 Sigma που έφτιαχνε drones για το ΝΑΤΟ από τα μέσα των 90s- αυτό το milestone έχει προ πολλού ξεπεραστεί, με την Altus, την εταιρεία που ίδρυσαν μέσα στην κρίση και μεγαλουργεί.
Αν για τον Δημήτρη Σαρρή η επιτυχία ήταν τέτοια που, όπως έλεγαν οι Ισραηλινοί πελάτες του, κατάφερνε «να πουλάει πάγο σε Εσκιμώους», για τον Ζαχαρία και τη Μαρία Σαρρή η εμπιστοσύνη από τους κορυφαίους σε έναν χώρο που έχει τεράστιο ανταγωνισμό από κάθε γωνιά της γης, είναι κάτι μεγαλύτερο.
Δεν είναι μόνο η «ψήφος εμπιστοσύνης» από τη VNK Capital του Βασίλη Κάτσου που μπήκε στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας για να την εκτοξεύσει σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι και το γεγονός ότι στο πελατολόγιό της φιγουράρουν μεταξύ άλλων το NATO, η Frontex, οι Eλληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, η Πολεμική Aεροπορία του Kατάρ, οι εδικές δυνάμεις του Iσραήλ, η Κομισιόν, η ΕΛΑΣ, η EMSA, αλλά και ότι επιλέχθηκε από την Amazon στο εγχείρημα της πολυεθνικής και της ελληνικής κυβέρνησης να καταστεί η Νάξος «Έξυπνο Νησί».
Το πιστοποιητικό
Κάπως έτσι, το γεγονός ότι η Altus γίνεται ο πρώτος ελληνικός φορέας με πιστοποιητικό εκμετάλλευσης ελαφρών ΣμηΕΑ (Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών) -LUC, από την Ελληνική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο του EASA, είναι “business as usual” για την ελληνική cutting edge technology εταιρεία που ειδικεύεται στα μη επανδρωμένα ιπτάμενα οχήματα. Αυτό το επίτευγμα αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο όχι μόνο για την ALTUS LSA αλλά και για τη βιομηχανία της μη επανδρωμένης αεροπορίας στην ελληνική επικράτεια, καθώς της ανοίγει το δρόμο για να «απογειωθεί», χρησιμοποιώντας την άδεια αυτή σε όλη την Ευρώπη, χωρίς να χρειάζεται χρονοβόρες διαδικασίες πιστοποιήσεων. Και λέμε “business as usual”, καθώς η Altus ήταν η πρώτη εταιρεία η οποία πήρε άδεια πτητικής εκμετάλλευσης για εργασίες μόλις συστήθηκε η ΑΠΑ.
Και τι θα προσφέρει το πιστοποιητικό LUC στην Altus; Ουσιαστικά, της παρέχει τα προνόμια να εξουσιοδοτεί τις δικές της πτητικές λειτουργίες έως το Επίπεδο Ασφάλειας και Ακεραιότητας (SAIL) II αναγνωρίζοντας την ικανότητα της στο να διαχειρίζεται και να μετριάζει τους κινδύνους αποτελεσματικά, διασφαλίζοντας τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας και αξιοπιστίας σε όλες τις λειτουργίες των ΣμηΕΑ.
Η διαδικασία πιστοποίησης πραγματοποιήθηκε με την εκτεταμένη καθοδήγηση, την επίβλεψη και τα υψηλά τεχνικά πρότυπα της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) και του EASA. Η βαθιά γνώση και η προδραστική προσέγγιση της ΑΠΑ ήταν καθοριστικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι οι λειτουργίες της είναι κατά απαιτήσεις των κανονισμών (ΕΕ) 2019/947 και (ΕΕ) 2019/945.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας εξήγησε ότι «με την πιστοποίηση LUC θα έχουμε την δυνατότητα να εξυπηρετούμε καλύτερα τους πελάτες μας σε όλη την Ευρώπη, παρέχοντας άμεσες και αξιόπιστες υπηρεσίες ΣμηΕΑ, εξασφαλίζοντας υψηλά πρότυπα ασφάλειας σύμφωνα με τον κανονισμό του EASA. Ως εκ τούτου, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την Ελληνική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας για την υποστήριξη και την καθοδήγηση που μας παρείχε κατά τη διάρκεια αυτής της αυστηρής διαδικασίας πιστοποίησης».
Γράφει ιστορία
Το success story της Altus ξεκίνησε ουσιαστικά να γράφεται το 1994, όταν ο Χανιώτης γιατρός με σπουδές αεροδιαστημικής ιατρικής και μάρκετινγκ αεροναυτικών Δημήτρης Σαρρής, σκέφτηκε να αναλάβει την έρευνα, ανάπτυξη και παραγωγή κάθε κομματιού των μη επανδρωμένων αεροσκαφών που προσομοίωναν εναέριες απειλές στο πεδίο βολής του ΝΑΤΟ στην Κρήτη. Όλη η δουλειά γινόταν in house εκ του μηδενός.
Η άριστη δουλειά που γινόταν από την οικογενειακή εταιρεία με το όνομα EADS 3 SIGMA άρεσε, φυσικά, στους ΝΑΤΟϊκούς που αγόρασαν τα drones για τις δοκιμές των συστημάτων αεράμυνας. Το 2004, η Airbus πήρε ποσοστό της κρητικής εταιρείας και το 2009 εξαγόρασε το 100% της EADS.
Δύο χρόνια αργότερα, ο Ζαχαρίας Σαρρής, ο οποίος είχε εκπληρώσει το όνειρο του πατέρα του να σπουδάσει ως αεροναυπηγός (στο Queen Mary), αποφάσισε να κεφαλαιοποιήσει την οικογενειακή εμπειρία. Το έκανε, δημιουργώντας μια νέα εταιρεία εξέλιξης και παραγωγής drones, διαβλέποντας, όπως έχει εξηγήσει στο Newmoney, «ότι τα Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη είχαν ξεκινήσει να διαδίδονται με στρατιωτικές εφαρμογές, αλλά δεν υπήρχε νομοθετικό πλαίσιο για ανάπτυξή τους πέρα από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Και άλλωστε, η τεχνολογία δεν μπορούσε να καλύψει την ασφάλεια πτήσεων».
Πολύ γρήγορα, έναν χρόνο μετά την ίδρυσή της και αφού είχε εξελίξει τα πρώτα της drones, η Altus πήρε την πρώτη της δουλειά, σε πρόγραμμα της Frontex στο Άκτιο. Ήταν το 2012 που το μεταναστευτικό γινόταν σε έξαρση και, η ΕΛ.ΑΣ., βλέποντας τα οφέλη της χρήσης drones από τη Frontex, έδωσε στην Altus έργο εκείνη τη χρονιά στον Έβρο.
Πολύ γρήγορα, το 2013, η ελληνική εταιρεία κέρδισε διαγωνισμό του ΝΑΤΟ στην KFOR (οι δυνάμεις του Κοσόβου) και, αργότερα, επιλέχθηκε για την επιτήρηση της πράσινης γραμμής στην Ουκρανία, της συνθήκης Μινσκ1 (επιτήρηση μιας περιοχής υψηλού κινδύνου συνόρων 160 χιλιομέτρω). Η συνέχεια, ήταν καταιγιστική…
Έχοντας ήδη πενταετή εμπειρία στην ανάπτυξη συστημάτων USV, η Altus «κοίταξε» τους κανόνες πτήσεις ΜΗΕΑ στα standards του aviation για πιστοποιημένους χειριστές. Άνοιξε σχολή, παίρνοντας τις σχετικές άδειες της τότε ΥΠΑ και του EASA και, ως σήμερα, έχει εκπαιδεύσει περισσότερους από 700 πιστοποιημένους χειριστές.
Η ελληνική εταιρεία έχει επίσης πάρει σύμβαση -μαζί με άλλη ελληνική εταιρεία- από την ευρωπαϊκή υπηρεσία EMSA για να μετρά με τα drones το αν οι ρύποι που εκπέμπουν τα πλοία που πλέον στα ευρωπαϊκά ύδατα είναι συμβατά με τους κανονισμούς που έχουν θεσπιστεί για την περιεκτικότητα σε θείο.
Το 2022, «τάραξε τα νερά» για μια ακόμα φορά, όταν η Amazon την επέλεξε στο project της Νάξου, να παρέχει το ΣμηΕΑ (Σύστημα μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους) της Atlas-4, για να μεταφέρει βιολογικό και ιατροφαρμακευτικό υλικό από το νοσοκομείο της Νάξου στα γειτονικά νησιά.
Τον Οκτώβριο του 2023, στην Altus μπήκε ο Βασίλης Κάτσος, ενστερνιζόμενος το επιθετικό πλάνο ανάπτυξής της, «στο οποίο πλέον καλούμαστε να στηρίξουμε και να συνδράμουμε ώστε η εταιρεία να αποκτήσει πλέον διεθνή εμβέλεια και παρουσία». Πέραν της διεύρυνσης της στελεχιακής ομάδας και της προσπάθειας διεθνοποίησης, ένα κομμάτι από τα Κεφάλαια που θα συνεισφέρει η VNK θα πάει και στην επέκταση του εργοστασίου ανάπτυξης και συναρμολόγησης drones στα Χανιά, εξηγεί ο κ. Κάτσος. «Θα υπάρξουν νέες γραμμές παραγωγής και νέος εξοπλισμός που θα διευρύνει τις παραγωγικές δυνατότητες της εταιρείας», σημειώνει.
Στην πόλη της Κρήτης γίνεται ο σχεδιασμός και η παραγωγή ενώ στην Αθήνα βρίσκεται η διοικητική ομάδα αλλά και μέρος της ομάδας που αναπτύσσει λογισμικό. Και η Altus, ετοιμάζεται για νέες απογειώσεις, σε νέα ύψη…
Κεντρική Φωτό: Ο πρόεδρος της ΑΠΑ, δρ Χρήστος Τσίτουρας, παραδίδει το πιστοποιητικό LUC στον CEO της Altus, Ζαχαρία Σαρρή
Διαβάστε ακόμη
Ευρωεκλογές: Πώς θα αντιδράσει ο Μητσοτάκης στο μήνυμα των πολιτών – Στο τραπέζι ο ανασχηματισμός
Ενέργεια: Γιατί «κλειδώνουν» αυξήσεις στα τιμολόγια και τους επόμενους μήνες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ