Μπορεί οι τίτλοι τέλους για την MAVA Εμποροβιομηχανική του Αλέξανδρου Μανιατόπουλου να έχουν πέσει εδώ και πολλά χρόνια, ωστόσο ακόμη και σήμερα βγαίνουν στο σφυρί ακίνητα της εταιρείας που μεσουράνησε επί δεκαετίες στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου.
Μετά το εμβληματικό συγκρότημα στη Ν. Φιλαδέλφεια που εξαγοράστηκε πέρυσι τον Σεπτέμβριο από τον Όμιλο Σκλαβενίτη, τώρα είναι η σειρά του ακινήτου όπου στεγαζόταν η αντιπροσωπεία στην Πάτρα.
Πρόκειται ειδικότερα για ένα αγροτεμάχιο 4.662 τ.μ. το οποίο βρίσκεται στη Δημοτική Ενότητα Πατρέων, και συγκεκριμένα στη θέση «Βάλτος Έξω Αγυιάς».
Εντός του γηπέδου έχει ανεγερθεί ισόγειο κατάστημα εμπορίας αυτοκινήτων μεθ’ υπογείου εργαστηρίου χαμηλής όχλησης (συνεργείο-φανοποιείο-ηλεκτρολογείο-ανταλλακτικά), το οποίο περιλαμβάνει:
▪ Ισόγειο, συνολικής επιφάνειας 467,62 τ.μ., το οποίο αποτελείται από κτίριο έκθεσης επιφάνειας 380,07 τ.μ. με χώρο έκθεσης και δύο γραφεία και κτίριο επιφάνειας 86,98 τ.μ. με γραφεία, κλιμακοστάσιο, διάδρομο, δύο WC, κουζίνα και ανελκυστήρα.
▪ Υπόγειους χώρους κύριας και βοηθητικής χρήσης συνολικής επιφάνειας 616,05 τ.μ., που αποτελούνται από χώρο ελέγχου και παραλαβής αυτοκινήτων, garage, αποδυτήρια, W.C., κλιμακοστάσιο, ανελκυστήρα και λοιπούς βοηθητικούς χώρους.
Η πρόσβαση στο υπόγειο πραγματοποιείται μέσω ράμπας εξωτερικά και μέσω εσωτερικού κλιμακοστασίου.
Κατά την εξωτερική παρατήρηση διαπιστώθηκαν αυθαίρετες προσθήκες και πολεοδομικές παραβάσεις (υπέρβαση στεγάστρων, πλαγιοκαλύψεις κλίμακας κοκ.). Σημειώνεται ότι για να είναι δυνατή η μεταβίβαση του ακινήτου απαιτείται η υπαγωγή στις διατάξεις του Ν.4495/17 περί αυθαίρετης δόμησης με κόστος τακτοποίησης (πρόστιμο και αμοιβή μηχανικού) περί τα 19.000 ευρώ.
Το ακίνητο εξυπηρετούσε ανάγκες αντιπροσωπείας και service αυτοκινήτων, αλλά πλέον δεν χρησιμοποιείται. Ο περιβάλλων χώρος έχει καλές διαμορφώσεις με κράσπεδα και ασφαλτοστρώσεις, αλλά είναι σε κακή κατάσταση συντήρησης, ενώ κάποιοι από τους χώρους είναι παραβιασμένοι.
Αποκτήθηκε από τη MAVA το 2003 και ως έτος αποπεράτωσης της οικοδομής θεωρείται το 2006.
Το ακίνητο βρίσκεται σε απόσταση 4 χλμ. από το κέντρο της Πάτρας επί της οδού Π. Κανελλοπούλου, οδικό άξονα πυκνής και ταχείας κυκλοφορίας που συνδέει την ΝΕΟ Πατρών-Αθηνών με την παραλιακή οδό Ηρώων Πολυτεχνείου. Σύμφωνα με την έκθεση εκτίμησης, οι επικρατούσες και βέλτιστες χρήσεις είναι για ισόγεια και διώροφα κτίρια επαγγελματικής χρήσης, εμπορικές εκθέσεις, αντιπροσωπείες, συνεργεία αυτοκινήτων και πρατήρια βενζίνης, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης της περιοχής αυτή την περίοδο είναι σταθερός και οι αξίες των ακινήτων ελαφρά ανοδικές.
Η κατάσχεση σε βάρος της MAVA έγινε για 60.000 ευρώ (μέρος της συνολικής απαίτησης, επισπεύδουσα είναι η Cepal και η τιμή πρώτης προσφοράς έχει οριστεί στις 618.000 ευρώ.
Χαρακτηριστικό, πάντως, είναι το γεγονός ότι το συγκεκριμένο ακίνητο βαρύνεται με 15 προσημειώσεις και υποθήκες από το 2007 και μετά, για ποσά συνολικού ύψους 55 εκατ. ευρώ…
Υπενθυμίζεται, ακόμη, ότι στις 27 Ιουλίου βγήκε στο σφυρί αντίστοιχο ακίνητο της εταιρείας στη Βέροια, με τιμή εκκίνησης 480.000 ευρώ, το οποίο κουβαλούσε και αυτό υποθήκες για 47,2 εκατ. ευρώ. Ωστόσο ο πλειστηριασμός «ματαιώθηκε ελλείψει πλειοδοτών».
Η μεγαλειώδης πορεία
Ο Αλέξανδρος Μανιατόπουλος, εμβληματική μορφή του Ράλι Ακρόπολις, με 40 συμμετοχές, άρχισε να δραστηριοποιείται στην αγορά αυτοκινήτου από το 1963 με τη MAVA Εμποροβιομηχανική, έχοντας τότε την αντιπροσωπεία της NSU στη χώρα μας. Μετά από λίγο, εκτός από την NSU ανέλαβε την αντιπροσώπευση για ένα διάστημα και της Audi, ενώ από το 1971 έτρεχε και την Porsche στην Ελλάδα.
Με τη μεταπολίτευση, το 1974, πήρε στα χέρια του την BMW, ενώ έναν χρόνο αργότερα, το 1975, θα γίνει ο «αγαπημένος των Γάλλων», αναλαμβάνοντας την αποκλειστική αντιπροσωπεία της Renault, που αποτέλεσε και το βαρύ πυροβολικό του για περισσότερο από τρεις δεκαετίες. Εκείνη την περίοδο, στα μέσα της δεκαετίας του ’70, ξεκίνησε τη διαδρομή του και το ακίνητο της Νέας Φιλαδέλφειας, που απηχούσε, τότε, τη δυναμική και το εκτόπισμα της εταιρείας.
Σε αυτόν τον χώρο στήθηκε και η προσπάθεια για ένα ακόμη αυτοκίνητο «made in Greece», όταν στα τέλη της δεκαετίας του ’70 ο Αλέξανδρος Μανιατόπουλος ανέθεσε στον Γιώργο Μιχαήλ -τον σχεδιαστή που διαδέχθηκε τον Κωνσταντίνο Αδρακτά στην περίπτωση του ηλεκτροκίνητου Enfield-, τη σχεδίαση ενός ελαφρού οχήματος μεικτής χρήσης.
Καρπός της συνεργασίας τους ήταν το μοντέλο «Farma» που εξασφάλισε την άδεια της Renault για να φέρει το σήμα της, ενώ το 1983 παρουσιάστηκε το «Farma S», το οποίο διέθετε αυξημένες εκτός δρόμου δυνατότητες και διαφημιζόταν ως το «ελληνικό τζιπ».
Και αυτό το εγχείρημα, ωστόσο, είχε άδοξο τέλος, καθώς η παραγωγή από τη MAVA σταμάτησε το 1985, ως συνέπεια της αλλαγής του νόμου περί επαγγελματικών οχημάτων.
Το «εκρηκτικό κοκτέιλ» και η πτώση
Από ένα σημείο και μετά, τα μεγάλα οικονομικά ανοίγματα, με επενδύσεις δεκάδων εκατ. ευρώ σε ιδιόκτητα ακίνητα και ανάπτυξη δικτύου ανά την Ελλάδα, σε συνδυασμό με τον έντονο ανταγωνισμό αλλά και αρκετές λανθασμένες επιχειρηματικές κινήσεις –όπως η εμπλοκή με την Budget και τη Europcar-, μαζί με τα υπέρογκα δάνεια και βέβαια με τη χλιδάτη ζωή που υπαγόρευε το κοινωνικό status της οικογένειας, δημιούργησαν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ, φέρνοντας το «αρνητικό φεγγάρι» για τη MAVA.
Το μεγάλο χτύπημα ήρθε το 2008, όταν η Ελλάδα έμπαινε στην οικονομική κρίση, σε μια συγκυρία που οι περισσότερες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες άλλαζαν τη στρατηγική τους. Η MAVA, που μέχρι το 2004 πωλούσε κατά μέσο όρο ετησίως περισσότερα από 14.000 αυτοκίνητα, το 2007 είχε πέσει στα 4.600.
Τον Ιανουάριο του 2008 η γαλλική μητρική ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά στον Αλέξανδρο Μανιατόπουλο το τέλος της συνεργασίας τους, μετά από 33 ολόκληρα χρόνια, εγκαθιστώντας τη δική της εταιρεία (PGA Motors) και ανοίγοντας έναν κύκλο σφοδρής σύγκρουσης, με τον επιχειρηματία να διεκδικεί δικαστικά αποζημιώσεις μισού δισ. ευρώ.
Σχεδόν τρία χρόνια μετά, στα τέλη του 2010, ήρθε το δεύτερο χτύπημα, όταν η αντιπροσωπεία της Land Rover, την οποία μέχρι τότε είχε αναλάβει ο γιος του, Λεωνίδας Μανιατόπουλος, πέρασε στην εταιρεία Π. Πετρόπουλος.
Το τρίτο χτύπημα αφορούσε την αντιπροσωπεία της Porsche. Η μάρκα-σύμβολο είχε ταυτιστεί στην Ελλάδα με την οικογένεια Μανιατόπουλου από τις αρχές της δεκαετίας του ’70. Από το 1991, ωστόσο, το τιμόνι της αντιπροσωπείας είχε αναλάβει η Νταίζη Μανιατοπούλου, με τη Sportscar Α.Ε., που για χρόνια πετύχαινε αστρονομικά νούμερα πωλήσεων. Οντας η ίδια «συστατικό στοιχείο» της κοσμικής ζωής της Αθήνας, διέθετε τον κατάλληλο κύκλο, αλλά και το χρήμα για να στηρίξει ένα τόσο απαιτητικό εγχείρημα. Στο πλαίσιο αυτό έπεσαν πολλά λεφτά για το ιδιόκτητο κεντρικό κτίριο των 8.000 τ.μ. στη Μεταμόρφωση, για τις εκθέσεις στη Γλυφάδα και στη Θεσσαλονίκη, τις μονάδες εξυπηρέτησης κ.ά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και στα πρώτα χρόνια της κρίσης, την περίοδο 2007- 2009, η Sportscar κατάφερε να πουλάει κατά ετήσιο μέσο όρο 480 Porsche, σε μια Ελλάδα που βάδιζε ολοταχώς προς τη χρεοκοπία. Την αμέσως επόμενη χρονιά, ωστόσο, το 2010, ήρθε η ανατροπή, καθώς οι πωλήσεις δεν έφτασαν ούτε τις 100. Έτσι, τον Σεπτέμβριο του 2011 ανακοινώθηκε η λήξη της συνεργασίας με την εταιρεία της κυρίας Μανιατοπούλου και η ανάθεση της αντιπροσωπείας της Porsche στη Μοτοδυναμική της οικογένειας Κυριακόπουλου.
Τα διαδοχικά διαζύγια και κυρίως αυτό με τη Renault έπληξαν ανεπανόρθωτα την οικογένεια Μανιατόπουλου, παρασέρνοντας και τα σύμβολα της οικονομικής ισχύος της. Άρχισε να μπαίνει πωλητήριο σε ιδιόκτητα ακίνητα, αλλά και στο yacht «Maiora» των 38 μέτρων, το οποίο ο Αλέξανδρος Μανιατόπουλος είχε αποκτήσει το 2006 έναντι 10 εκατ. ευρώ. Αυτό ωστόσο που ίσως του στοίχισε περισσότερο ήταν ότι αναγκάστηκε να αποχωριστεί τη μοναδική συλλογή σπάνιων και πανάκριβων αυτοκινήτων που είχε δημιουργήσει κατά τις δεκαετίες της ενασχόλησής του με την αυτοκίνηση.
Επρόκειτο για μια συλλογή ιστορικών αυτοκινήτων από το 1935 μέχρι το 1975, τα οποία είχε στεγάσει σε ακίνητο επί της οδού Πειραιώς, όπου φιλοδοξούσε να λειτουργήσει το δικό του μουσείο. Αντ αυτού, τα μοναδικά -και πλήρως λειτουργικά- αυτοκίνητα, μετά από κατασχέσεις των τραπεζών, πήραν τον… δρόμο για το Λονδίνο, όπου βγήκαν σε διαδοχικές δημοπρασίες.
Το «επώδυνο τέλος»
Το «επώδυνο τέλος» της MAVA Εμποροβιομηχανική γράφτηκε έχοντας ως επίκεντρο το ακίνητο της Ν. Φιλαδέλφειας. Επίσημα η επιστολή με την οποία ο μητρικός όμιλος της Renault ανακοίνωνε στον Αλέξανδρο Μανιατόπουλο τη λήξη της συνεργασίας τους και εγκαθιστούσε ως αντιπρόσωπο για την Ελλάδα την PGA Motors, στάλθηκε στις 8 Ιανουαρίου 2008. Ωστόσο, από την 1η Ιανουαρίου 2008 η μεγάλη πλειονότητα του προσωπικού τέθηκε σε διαθεσιμότητα, με εξαίρεση λίγα άτομα προκειμένου να διαχειριστούν όλα τα αποθέματα υλικού (ανταλλακτικά κ.λπ.) τα οποία διατηρούσε η εταιρεία.
Οι πληροφορίες μιλούν για χιλιάδες αντικείμενα που φορτώθηκαν σε κοντέινερ με προορισμό κυρίως χώρες του εξωτερικού ή και εμπόρους εντός συνόρων.
Παράγοντες που έζησαν από κοντά τα γεγονότα αναφέρουν ότι λίγο πριν προκύψει το διαζύγιο με τη Renault, υπήρξαν συζητήσεις -που έφτασαν μάλιστα στα πρόθυρα συμφωνίας- της πλευράς Μανιατόπουλου με αλλοδαπή εταιρεία η οποία ενδιαφερόταν να αγοράσει το ακίνητο της Νέας Φιλαδέλφειας, ενώ δεσμευόταν ότι θα διατηρήσει και το προσωπικό. Λίγο πριν πέσουν οι υπογραφές, ωστόσο, έγιναν τα αποκαλυπτήρια για τα χρέη και τα βάρη που αυτό κουβαλούσε (18 προσημειώσεις για δάνεια συνολικού ύψους 70 εκατ. ευρώ) οπότε η ξένη εταιρεία έκανε πίσω.
Παράλληλα, οι αγωγές και οι καταγγελίες του Αλέξανδρου Μανιατόπουλου κατά της Renault δεν είχαν καμία τύχη…
Συγκεκριμένα η MAVA αφενός προχώρησε σε καταγγελία των Renault και PGA Motors στην Επιτροπή Ανταγωνισμού περί «παράνομης και καταχρηστικής δραστηριότητας του νέου εισαγωγέα στην Ελλάδα», η οποία απορρίφθηκε με ομόφωνη απόφαση της ΕΠΑΝ τον Δεκέμβριο του 2010.
Αφετέρου, κατέθεσε αγωγή αποζημίωσης κατά των παραπάνω για το ποσό των 500 εκατ. ευρώ που και αυτή απορρίφθηκε από τα δικαστήρια.
Επειδή στο μεταξύ οι τράπεζες είχαν δεσμεύσει το σύνολο των ακινήτων της εταιρείας, αλλά το προϊόν της εκποίησης δεν θα κάλυπτε τις υποχρεώσεις της προς αυτές, είχε προταθεί η εκχώρηση μέρους των απαιτήσεων κατά των Γάλλων προς τις τράπεζες. Κάτι που βέβαια δεν έγινε δεκτό…
Από «Κόμβος Ρενώ» σε σούπερ μάρκετ
Από τα μέσα του 2008, οπότε και έπαψε η λειτουργία της MAVA Εμποροβιομηχανική, και τα επόμενα χρόνια βγήκαν στο σφυρί και πουλήθηκαν λόγω χρεών διάφορα ιδιόκτητα ακίνητα της εταιρείας που ήταν υποθηκευμένα.
Έτσι, στις 8 Σεπτεμβρίου 2021 χάραξε για το εμβληματικό ακίνητο της Ν. Φιλαδέλφειας, που έδωσε το όνομά του στον ομώνυμο κόμβο της εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας, ως «κόμβο Ρενώ», η «επόμενη μέρα», μετά από 15 σχεδόν χρόνια εγκατάλειψης και λεηλασιών.
Το συγκρότημα βγήκε στο σφυρί από την Cepal με τιμή εκκίνησης 4.050.000 ευρώ και κατακυρώθηκε στο ποσό των 11.200.585 ευρώ, στον Όμιλο Σκλαβενίτη που ήδη ολοκληρώνει τη μετατροπή του σε hyper market της αλυσίδας.
Διαβάστε ακόμη:
Άνοιξε το Fuel Pass 2 για ΑΦΜ 1-3 και… έπεται το energycosts.gr
Ελληνικό: «Οργασμός» εξελίξεων σε όλα τα μέτωπα του mega project (pics)