Με το ενεργειακό κόστος στα ύψη, τις πρώτες ύλες κοντά σε επίπεδα ρεκόρ, όπως και τα υλικά συσκευασίας, ένας νέος γύρος ανατιμήσεων απ’ την πλευρά της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας είναι κάτι σχεδόν νομοτελειακό, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας κ. Αλέξανδρο Δανιηλίδη.

«Έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα είναι σίγουρο ότι κάποια στιγμή θα προχωρήσουμε σε ανατιμήσεις», σημείωσε ο κ. Δανιηλίδης απαντώντας σε σχετική ερώτηση που του έγινε στη διάρκεια εκδήλωσης για την παρουσίαση της έκθεσης βιωσιμότητας της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας.

Και πρόσθεσε: «Αυτή τη στιγμή εξετάζουμε να βρούμε τη «χρυσή ισορροπία» κατά την οποία θα συνεχίσουμε να απορροφάμε το μεγαλύτερο μέρος του αυξανόμενου λειτουργικού κόστους χωρίς, ωστόσο, να πληγούν σοβαρά οι οικονομικές μας επιδόσεις και παράλληλα να βρούμε το ποσοστό των αυξήσεων που θα μπορούσε να περάσει στην αγορά».

Πάντως πιθανές αυξήσεις δεν πρόκειται να γίνουν οριζόντια, όπως διαβεβαίωσε. «Η πίεση που υπάρχει στο κόστος δεν είναι ίδια για όλα τα προϊόντα. Για παράδειγμα στα υλικά συσκευασίας υπάρχει άλλη πίεση στο γυαλί, άλλη στο αλουμίνιο. Επομένως αυτά θα τα δούμε κατά περίπτωση», σημείωσε.

Ήδη, η εταιρεία είχε φροντίσει να προχωρήσει σε μία πρώτη αύξηση επί του τιμοκαταλόγου των προϊόντων της τον περασμένο Φεβρουάριο, όπως αποκάλυψε ο κ. Δανιηλίδης. Οι ανατιμήσεις κατά μέσο όρο, όπως είπε, ήταν 1,5%.

Πάντως οι προωθητικές ενέργειες δεν θα σταματήσουν, σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη. «Αυτό είναι κάτι διαφορετικό σε σχέση με τον τιμοκατάλογο μας. Γενικά η αγορά της μπύρας έχει ισχυρή προωθητική πίεση, αφού σχεδόν όλοι κάνουν μεγάλες προσφορές. Είναι μία άκρως ανταγωνιστική αγορά. Επομένως οι αποφάσεις γύρω απ’ τα προγράμματα προώθησης προϊόντων είναι κάτι εντελώς διαφορετικό», επισήμανε.

Μειωμένο το φετινό κριθάρι

Οι αυξήσεις των τιμών των πρώτων υλών φαίνεται πως δημιούργησαν εν μέρει πρόβλημα και στο πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού που «τρέχει» εδώ και 13 χρόνια η εταιρεία καλύπτοντας πλήρως τις παραγωγικές της ανάγκες με ελληνικό κριθάρι, το οποίο βυνοποιείται και εξάγεται στην περίπτωση που υπάρξει πλεόνασμα.

Ωστόσο, φέτος παρουσιάζονται παρεκκλίσεις στις συμφωνηθείσες ποσότητες με τους παραγωγούς, καθώς στην ελεύθερη αγορά εξαιτίας των ελλείψεων που προκάλεσαν οι έντονες καιρικές συνθήκες, οι τιμές έχουν ανέβει έναντι των συμβολαίων. Έτσι η εταιρεία αύξησε περίπου κατά 6% τις τιμές που δίνει στους παραγωγούς, προκειμένου να συγκρατήσει τις τάσεις… φυγής.

Σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη, στόχος της εταιρείας είναι να διατηρήσει καλή σχέση με τους συνεργαζόμενους αγρότες, οι οποίοι φτάνουν τους 2.000 σε 19 νομούς της χώρας. Άλλωστε επί 13 χρόνια που εφαρμόζεται το πρόγραμμα της συμβολαιακής καλλιέργειας, μόλις δύο χρονιές έτυχε η ελεύθερη αγορά να προσφέρει υψηλότερες τιμές, σχολίασε.

Λιγότερες όμως θα είναι το 2021 και οι εξαγωγές βύνης, οι οποίες πέρυσι κινήθηκαν ανοδικά ειδικά προς αγορές όπως η Ιταλία, η Βουλγαρία και το Ισραήλ. Ο λόγος για τη μείωση είναι οι περιορισμένες αποδόσεις του κριθαριού και κυρίως οι αυξημένες ανάγκες της ίδιας της εταιρείας μετά την πτώση του 2020.

Επιδόσεις

Πάντως ο ίδιος εξέφρασε την ικανοποίηση του για τις επιδόσεις της αγοράς, ειδικά μετά την άρση του lockdown για το HORECA λίγο πριν το καλοκαίρι. «Πραγματικά η επανεκκίνηση έφερε μία «έκρηξη ζήτησης» που σε ένα σημείο ήταν δύσκολο να τη διαχειριστείς. Ήταν κάτι πρωτόγνωρο αφού υπήρξε πίεση σε κάθε κομμάτι της αλυσίδας», σημείωσε. Υπογράμμισε δε ότι «το καλοκαίρι η κατανάλωση ξεπέρασε κάθε προσδοκία, όχι μόνο λόγω του τουρισμού αλλά και απ’ την ίδια την κατανάλωση των Ελλήνων που συνδυάστηκε και από το ζεστό καιρό».

Αισιοδοξία

Ο ίδιος εμφανίστηκε αισιόδοξος για το 2022 παρά το γεγονός ότι το «κοκτέιλ» των αυξήσεων των τιμών ενέργειας, πρώτων υλών, συσκευασίας και μεταφορών συνιστά απειλή εκτροχιασμού των μεταποιητικών επιχειρήσεων. «Θεωρώ ότι η δυναμική που υπήρξε το 2021 μετά μπορεί να συνεχιστεί και του χρόνου. Νομίζω ότι θα είναι μία ακόμα καλύτερη τουριστική χρονιά και επιπρόσθετα θα καλύψουμε το χαμένο έδαφος των πρώτων τεσσάρων μηνών που το 2020 δεν λειτουργούσε το HORECA», σημείωσε ο κ. Δανιηλίδης. «Γι’ αυτό και κάνουμε τα σχέδια μας περιμένοντας ανάπτυξη», πρόσθεσε.

Υπενθυμίζεται ότι για την περσινή χρήση, η απώλεια όγκου πωλήσεων στην εγχώρια αγορά για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία ήταν 19,2% σε σχέση με το 2019. Το γεγονός αυτό μεταφράζεται και σε μείωση αξίας πωλήσεων κατά 18% στα 274,4 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ειδικού φόρου κατανάλωσης ζύθου). Οι καθαρές πωλήσεις (που εξαιρούν τον ΕΦΚ) υποχώρησαν στα 179,1 εκατ. ευρώ έναντι 216,7 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν. Ακόμη μεγαλύτερες ήταν οι απώλειες στην κερδοφορία της εταιρείας, η οποία όμως κατάφερε να διατηρήσει το θετικό της πρόσημο.

Συγκεκριμένα τα κέρδη μετά τους φόρους υποχώρησαν κατά 75,6%, στην περιοχή των 6 εκατ. ευρώ. Σημειωτέον ότι πέρυσι η πτώση των πωλήσεων συνολικά για τον κλάδο της μπύρας έφθασε στο 25%.

Το επενδυτικό πρόγραμμα

Η πανδημία και τα lockdowns στο HORECA ανάγκασαν την Αθηναϊκή Ζυθοποιία να πατήσει και ένα μικρό «φρένο» πέρυσι στο τριετές επενδυτικό της πρόγραμμα το οποίο, όπως είπε ο κ. Δανιηλίδης, θα ολοκληρωθεί στο τέλος της χρονιάς στα 38 εκατ. ευρώ, έναντι του αρχικού προϋπολογισμού ύψους 43 εκατ. ευρώ.

«Στην αρχή η κατάσταση φαινόταν χειρότερη κι από δραματική. Άρα ως ένα μέτρο προσαρμογής ήταν να παγώσουμε προς ώρας το επενδυτικό σχέδιο, το οποίο επαναφέραμε αργότερα προσαρμοσμένο», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Δανιηλίδης.

Το επενδυτικό πλάνο, όπως τόνισε, συνδέεται άμεσα με τη στροφή που κάνει η Αθηναϊκή στη βιώσιμη ανάπτυξη. Κάτι που υπογραμμίζεται και στην έκθεση βιωσιμότητας που παρουσιάστηκε στη χθεσινή εκδήλωση όπου καταγράφονται οι στόχοι που έχουν ως τώρα επιτευχθεί.

Διαβάστε ακόμη:

Μέτρα στήριξης: Έρχονται επιδόματα ύψους 500 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου

ΔΕΗ: Εγκρίθηκε με ευρεία πλειοψηφία η ΑΜΚ – Συνεχίζει την αυτόνομη πορεία της στην ενεργειακή αγορά με ισχυρούς μετόχους

Τέλη κυκλοφορίας 2022: Πότε θα αναρτηθούν – Τι θα πληρώσουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων