Θέμα ρευστότητας αντιμετωπίζει η ακτοπλοΐα με τα προβλήματα που προκαλεί η πανδημία να απειλούν κάποιες από τις εταιρείες ακόμη και με λουκέτο.
Το άνοιγμα του κλάδου υπολογίζεται ότι ξεπερνάει το ένα δισ. ευρώ. Σε αυτό το ποσό έρχεται να προστεθεί σε πρώτη φάση το 2020 η απώλεια εσόδων των ακτοπλοϊκών εταιρειών που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα νησιά Ιονίου κατά 45,12% ήτοι θα ξεπεράσει τα 290.000.000 ευρώ.
Οι μικρομεσαίες εταιρείες έχουν ξοδέψει τον χειμώνα τουλάχιστον 6-7 εκατομμύρια ευρώ για να έχουν τα πλοία τους έτοιμα ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου. Αυτή η οικονομική τρύπα είναι αδύνατον να καλυφθεί αφού το καλοκαίρι προβλέπεται να είναι ένα από τα χειρότερα όσο αφορά την επιβατική κίνηση όλων των εποχών. Αν ο κόσμος έχει να τον απασχολεί η επαγγελματική του αβεβαιότητα πως θα βρει την ψυχολογία να ταξιδέψει για διακοπές ακόμη και αν έχουν αρθεί τα μέτρα.
Την ίδια ώρα οι εταιρείες θα συνεχίζουν να μπαίνουν μέσα αφού η επιβατική κίνηση έχει μειωθεί κατά περίπτωση έως και 85% σε σύγκριση με το 2019, ενώ τρέχουν και οι δανειακές τους υποχρεώσεις.
Τον κλάδο τον διακατέχει η εποχικότητα. Αν δεν δουλέψει τους τρεις μήνες του καλοκαιριού και τον Σεπτέμβριο δεν θα επιβιώσει την επόμενη χρονιά.
Θα χρειαστούν ενέσεις ρευστότητας. Εταιρείες, όπως η Attica και η ΑΝΕΚ θα πρέπει να βρουν κεφάλαια κίνησης.
Οι Μινωικές έχουν ξοφλήσει τα δάνειά τους ενώ έχουν και τη ρευστότητα του Γκριμάλντι καθώς και μικρή παρουσία στις θαλάσσιες μεταφορές στην Ελλάδα.
Οι μικρομεσαίες εταιρείες θα βάλουν λουκέτο εάν δεν τις ενισχύσουν οικονομικά οι ιδιοκτήτες τους από άλλες δραστηριότητες που έχουν, στην ποντοπόρο ναυτιλία, σε στεριανές επιχειρήσεις , στο ναυπηγικό κλάδο κα.
Θα αρχίσουν να απολύουν κόσμο, από γραφεία καθώς και πληρώματα. Ήδη κάποιες από τις εταιρείες έχουν κάνει αναστολή συμβάσεων στους εργαζόμενους ενώ έχουν κλείσει τα γραφεία από την 1η Απριλίου ως τις 15 Μαΐου σε πρώτη φάση.
Έχουν ακυρωθεί δεξαμενισμοί πλοίων για εξοικονόμηση χρημάτων. Για τα συμβατικά πλοία έχουν δικαίωμα να κάνουν δεξαμενισμούς μέσα σε δύο χρόνια ενώ για τα ταχύπλοα είναι υποχρεωτικοί ανά έτος.
Πολλές ενάρξεις δρομολογίων που ήταν προγραμματισμένες εν όψει Πάσχα έχουν μετατεθεί για τις αρχές Ιουνίου «και βλέπουμε» όπως τονίζουν στελέχη εταιρειών.
«Η κατάσταση αυτή ήδη παίρνει διαστάσεις και απειλείται ο κλάδος μας με κατάρρευση η οποία θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις Ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες, όχι μόνο την τρέχουσα περίοδο, αλλά και την περίοδο μετά την κρίση» επισημαίνει ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μιχάλης Σακέλλης.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του υπουργείου η μείωση της δραστηριότητας του κλάδου θα συνεχισθεί και στην διάρκεια της θερινής περιόδου και θα κινείται στα επίπεδα του 50% στους επιβάτες και στο 40% σε μεταφορικό έργο.