Της Μαριάννας Τζάννε
Το σκεπτικό με το οποίο το Συμβούλιο της Επικρατείας έκανε αποδεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα κατά της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ – Άκτωρ για την εργολαβία- σκούπα του Άκτιου- Αμβρακία ύψους 150 εκατ. ευρώ, περιμένουν στο υπουργείο Υποδομών για να κρίνουν ποια θα είναι η επόμενη μέρα.
Εναντίον της κοινοπραξίας που είχε αναδειχτεί από τον περασμένο Ιούνιο, προσωρινός ανάδοχος του οδικού έργου μήκους 48 χιλιομέτρων, είχε στραφεί η Ιταλική GDInfrastrutture, η οποία είχε έρθει δεύτερη σε κατάταξη στο διαγωνισμό.
Η κατασκευαστική εταιρεία είχε προσφύγει στο ΣτΕ για να εμποδίσει την υπογραφή της σύμβασης αφού προηγουμένως είχε καταφύγει στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, η οποία όμως απέρριψε την προσφυγή της.
Στο υπουργείο Υποδομών εκτιμούν ότι εάν η απόφαση των ασφαλιστικών δεν μπαίνει στην ουσία της προσφυγής αλλά στηρίζεται σε διαδικαστικά θέματα, τότε υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις. Εάν όμως μπαίνει στην ουσία, τότε το έργο που σέρνεται για χρόνια και από τον τελευταίο διαγωνισμό έχουν ήδη μεσολαβήσει εννέα μήνες, βαδίζει σε επικίνδυνους δρόμους.
Υπενθυμίζεται ότι στην προσφυγή της η Ιταλική εταιρεία που υποστηρίζεται από τον Πρόδρομο Εμφιετζόγλου, στρεφόταν κατά της κοινοπραξίας που μειοδότησε με το σκεπτικό ότι και οι δύο εταιρείες είχαν εμπλακεί σε υπόθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για χειραγώγηση έργων. Παρά το γεγονός ότι οι επίμαχες εταιρείες έχουν έλθει σε συμβιβασμό με την Επιτροπή και έχουν καταβάλλει πρόστιμα και θεωρούνται ακόμη και από την Επιτροπή Ανταγωνισμού πλήρως αξιόμαχες, να διεκδικούν έργα.
Εάν η απόφαση του ΣτΕ μπαίνει στην ουσία της υπόθεσης, τότε για το υπουργείο και τις τεχνικές εταιρείες ανοίγει ένας νέος κύκλος αμφισβήτησης καθώς αντίστοιχοι όροι έχουν προβλεφθεί και στην γραμμή 4 του μετρό, προϋπολογιζόμενης αξίας άνω του 1,5 δις. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι για αντίστοιχους λόγους έχει μπλοκάρει στο ΣτΕ και ο διαγωνισμός για την κρουαζιέρα στον ΟΛΠ. Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο, έκανε πρόσφατα αποδεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ – J&P Αβαξ, παραπέμποντας την υπόθεση στην Ολομέλεια.
Ο ΟΛΠ είχε συμπεριλάβει στο διαγωνισμό ύψους 136 εκατ. ευρώ, όρο που μπορούσε να πετάξει εκτός της διαδικασίας, εταιρείες που συμμετείχαν σε καρτέλ κατασκευών. Οι δύο τεχνικοί όμιλοι προσέφυγαν εναντίον του ΟΛΠ θεωρώντας ότι η πρόβλεψη αυτή είναι φωτογραφική, καθώς προηγουμένως είχε απορριφθεί η προσφυγή τους στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ). Η τελευταία είχε κρίνει ότι εφόσον ο ΟΛΠ είναι ιδιωτικός φορέας (έχει παραχωρηθεί στη Cosco) μπορεί να καθορίζει τους όρους του διαγωνισμού.
Ωστόσο η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ, οδήγησε σε νέα απόφαση την ΑΕΠΠ, με την οποία ναι μεν ζητά από τον ΟΛΠ να ακυρώσει τον επίμαχο όρο, από την άλλη όμως του δίνει το δικαίωμα να αξιολογήσει τις εταιρείες στο διαγωνισμό με βάση τα μέτρα που έλαβαν για να «θεραπεύσουν» τις στρεβλώσεις, όπως για παράδειγμα η απομάκρυνση στελεχών που είχαν εμπλοκή σε ανάλογες υποθέσεις.