Οι μικροί γεωργοί κυριαρχούν στην αγροτική παραγωγή της Ελλάδας, με περισσότερες από 325,000 αγροτικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα να είναι μικρής κλίμακας, με τους αγρότες να έχουν ή να καλλιεργούν εκτάσεις μικρότερες από 2 εκτάρια.
Ένας από αυτούς ήταν και ο ιδρυτής της Agrifarm, ο οποίος σκέφτηκε πως οι συνεργασίες μεταξύ αγροτών προσφέρουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και οφέλη, όπως η μείωση του κόστους παραγωγής και μετακίνησης, για όλους όσους εμπλέκονται, επιτρέποντάς τους να αυξήσουν την παραγωγή τους και να επικεντρωθούν στην καλλιέργεια ποιοτικών προϊόντων.
Με χρηματοδότηση από την ΕΕ, η εταιρεία δημιούργησε ένα δίκτυο 55 αγροτών, από τους οποίους προμηθεύεται τα προϊόντα της, εξασφαλίζοντάς τους έτσι ευκαιρίες απασχόλησης και ανάπτυξης.
Ο Δημήτρης Γκρεμυλλογιάννης, ιδιοκτήτης της Agrifarm, έχει αναπτύξει και υλοποιεί το πρόγραμμα “Refarming Greece” ένα σύστημα δηλαδή ολοκληρωμένης διαχείρισης της εγχώριας γεωργικής παραγωγής µε σκοπό τη βελτιστοποίηση της ποιότητας παραγωγής των αγροτικών προϊόντων.
Πείτε μας λίγα λόγια για την πρωτοβουλία “Refarming Greece” της Agrifarm και τη σημασία της για την ελληνική οικονομία.
Η πρωτοβουλία Refarming Greece γεννήθηκε από την επιθυμία μου να αλλάξω την κυριαρχούσα αντίληψη στην αγροτική παραγωγή όπως την ξέραμε όλα αυτά τα χρόνια στην Ελλάδα. Στόχο έχει κυρίως τη δημιουργία μιας συγκεκριμένης επιχειρησιακής κουλτούρας σε όλους όσους εμπλέκονται στην αλυσίδα παραγωγής αγροτικών προϊόντων και στην εδραίωση ενός συστήματος ολοκληρωμένης διαχείρισης της εγχώριας γεωργικής παραγωγής, µε σκοπό τη βελτιστοποίηση της ποιότητας παραγωγής των αγροτικών προϊόντων.
Στο πλαίσιο αυτού του μοντέλου, η παραγωγή των προϊόντων στηρίζεται στην έξυπνη γεωργική διαχείριση, η οποία ακολουθεί τις σύγχρονες μεθόδους καλλιέργειας, με γνώμονα τη διατήρηση των φυσικών πόρων και χωρίς την εκτεταμένη χρήση λιπασμάτων και ισχυρών φυτοφαρμάκων. Βασική προϋπόθεση για την επιτυχία του Refarming Greece είναι η αντίληψη ότι η διάθεση ποιοτικών προϊόντων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και προδιαγραφές ξεκινά από το χωράφι. Επιπλέον, το πρόγραμμα δεν έχει μόνο ως στόχο τη βιωσιμότητα των παραγωγών, αλλά και των κοινωνιών τους. Για αυτόν τον λόγο, ένα ποσοστό από τα κέρδη το γυρίζουμε πίσω στις τοπικές κοινωνίες, με σκοπό να αναπτύξουμε βιώσιμες κοινότητες σε κάθε μία από αυτές, που ονομάζουμε Refarming Hubs.
Η Agrifarm έχει λάβει χρηματοδότηση από την ΕΕ. Πόσο αναγκαία είναι η ύπαρξη καινοτόμων χρηματοδοτικών εργαλείων για τις ΜμΕ;
H εταιρεία μας έλαβε χρηματοδότηση από το COSME, ένα πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ανταγωνιστικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, στήριξη που λειτούργησε καταλυτικά για την διατήρηση της λειτουργίας και για την περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας μας. Σκεφτείτε ότι πριν πάρουμε τη χρηματοδότηση συνεργαζόμασταν με μόλις 18 αγρότες και πλέον το δίκτυό μας έχει φτάσει τους 55 αγρότες. Καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό σε επίπεδο παραγωγικής δυναμικότητας, αλλά και τον θετικό αντίκτυπο που έχει στις τοπικές κοινωνίες όπου ζουν οι αγρότες αυτοί.
Θεωρώ λοιπόν ότι η ευρωπαϊκή πρόνοια για την προσιτή πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία είναι ζωτικής σημασίας για οποιαδήποτε ΜμΕ. Και ειδικά αν λάβετε υπόψη τις περιορισμένες εναλλακτικές χρηματοδότησης από το εγχώριο οικονομικό σύστημα και τις συνθήκες οικονομικής ασφυξίας που επικρατούσαν για αρκετά μεγάλο διάστημα εδώ στη χώρα μας. Τώρα η αλήθεια είναι ότι το βλέπω πια ξεκάθαρα, χωρίς τη βοήθεια αυτής της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης δεν θα μπορούσαμε να έχουμε καταφέρει όλα όσα έχουμε επιτύχει μέχρι σήμερα και για αυτό το λόγο θα σύστηνα σε όλους τους νέους επιχειρηματίες να ενημερωθούν και να αναζητήσουν τα διαφορετικά χρηματοδοτικά εργαλεία που προσφέρει η ΕΕ.
Όπως είπατε, η Agrifarm συνεργάζεται με 55 αγρότες από όλη την Ελλάδα. Ποια είναι τα οφέλη και τα πλεονεκτήματα από τη συνεργασία μεταξύ των αγροτών;
Καταρχάς, προσφέρουμε στους αγρότες με τους οποίους συνεργαζόμαστε αξιόλογες ευκαιρίες απασχόλησης, καθώς προμηθευόμαστε τα προϊόντα τους σε καλές τιμές, κάτι που τους επιτρέπει να ζουν και να ευημερούν στον τόπο τους. Από την άλλη, όσο αναπτύσσεται η δική μας εταιρεία τόσο αυξάνονται και οι ευκαιρίες ανάπτυξης για αυτούς. Και αυτό γιατί η διάθεση της παραγωγής τους είναι εξασφαλισμένη και τα προϊόντα τους ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο – με τις εξαγωγές που πραγματοποιούμε σε αγορές τους εξωτερικού. Επιπλέον, οι αγρότες μοιράζονται μεταξύ τους γνώση και αγροτική τεχνογνωσία για να κάνουν τις καλλιέργειές τους περισσότερο βιώσιμες και αποδοτικές – και να επικεντρωθούν φυσικά στην παραγωγή ποιοτικών προϊόντων, ενώ από την οικονομία κλίμακας που δημιουργείται μειώνεται το κόστος παραγωγής και μετακίνησης.
Η εταιρεία παράγει προϊόντα με καινοτόμες μεθόδους παραγωγής που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον. Ποιες είναι κάποιες από αυτές ενδεικτικά και πόσο σημαντικό είναι να υιοθετηθούν παρόμοιες πρακτικές από άλλες ΜμΕ;
Για αρχή θέλω να αναφέρω ότι στην εταιρεία μας χρησιμοποιούμε μόνο ντόπιες, ελληνικές ποικιλίες για τα όσπρια και το ρύζι μας, καθώς αυτές είναι πιο ανθεκτικές στα παράσιτα και έτσι έχουμε τη δυνατότητα να περιορίσουμε τη χρήση λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων. Έτσι, η παραγωγή μας βασίζεται σε καινοτόμες και φιλικές μεθόδους, που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον, ενώ παράλληλα στα αγροκτήματα μας χρησιμοποιούμε αισθητήρες για τον περιορισμό της κατανάλωσης νερού και έως τώρα έχουμε επιτύχει μείωση της τάξης του 40% στην σπατάλη νερού.
Για μένα, η υιοθέτηση φιλικών προς το περιβάλλον και την παραγωγή μεθόδων είναι το μέλλον της αγροτικής παραγωγής. Όσοι ασχολούμαστε με τον κλάδο θα πρέπει να είμαστε σε θέση να προσφέρουμε και να στηρίζουμε βιώσιμες καλλιέργειες, που θα δώσουν ποιοτικά και όσο το δυνατόν πιο φυσικά προϊόντα. Ο καταναλωτής έχει γίνει πλέον περισσότερο υπεύθυνος και οφείλουμε και εμείς να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις του. Και να αναφέρω φυσικά ότι είμαστε η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που ανέπτυξε και χρησιμοποιεί συσκευασίες από 100% βαμβάκι, χωρίς καθόλου πλαστικό!
Πόσο μεγάλο μέρος της παραγωγής εξάγεται και σε ποιες χώρες; Υπάρχει δυνατότητα για επέκταση και σε άλλες αγορές;
Το 42% της παραγωγής μας προορίζεται για εξαγωγές και ήδη διατηρούμε συνεργασίες σε αγορές όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Βρετανία και η Ιταλία. Χάρη στη χρηματοδότηση που λάβαμε από την ΕΕ μπορέσαμε να αναπτυχθούμε σε περισσότερες αγορές, όπως είναι η Γαλλία, και να ανταποκριθούμε πιο αποτελεσματικά στην αυξανόμενη ζήτηση, αφού οι πωλήσεις μας στο εξωτερικό αυξήθηκαν κατά 15% τα τελευταία χρόνια.
Είμαστε φύσει αισιόδοξοι και πάντα στοχεύουμε υψηλότερα, οπότε θεωρούμε ότι φυσικά και υπάρχει δυνατότητα για διείσδυση και σε άλλες αγορές, δεδομένου ότι προσφέρουμε ένα ποιοτικό και θρεπτικό προϊόν, το οποίο έχει μια «ιστορία» να πει και έρχεται ουσιαστικά από το χώμα στη συσκευασία. Επιπλέον, η καινοτόμα και βραβευμένη συσκευασία μας, η οποία είναι απόλυτα οικολογική και συνδυάζει τις παραδοσιακές πρακτικές με τις σύγχρονες περιβαλλοντικές απαιτήσεις μας προσφέρει ακόμη ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις ξένες αγορές.
*Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε το https://europa.eu/investeu/projects/help-young-farmers_el και την ιστοσελίδα της Agrifarm www.agrifarm.gr