© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
«Εφόσον υλοποιηθεί το 60%-70% των έργων που ετοιμάζουμε προς δημοπράτηση, τα επόμενα δύο χρόνια ολόκληρη η χώρα θα έχει αλλάξει». Για τον κ. Σταύρο Ασθενίδη, διευθύνοντα σύμβουλο της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε., της εταιρείας που έχει αναλάβει να τρέξει εκ μέρους της Πολιτείας τα μεγάλα έργα του ψηφιακού μετασχηματισμού και του Ταμείου Ανάκαμψης, το στοίχημα είναι μεγάλο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η τελευταία σύμβαση που υπεγράφη για ένα έργο καίριας σημασίας.
Το έργο, που ανέλαβε να υλοποιήσει μέσα στους επόμενους 18 μήνες η Uni Systems του ομίλου Quest, η πλατφόρμα gov-ERP, θα αποτελέσει ένα εργαλείο εξαιρετικής σημασίας τόσο για την καθημερινή διαχείριση όσο και για την άσκηση πολιτικής. Κι αυτό διότι μέσω αυτής το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους θα μπορεί σε πραγματικό χρόνο να παρακολουθεί τις δαπάνες όλων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης!
Αυτό όμως είναι μόλις ένα μικρό κομμάτι από αυτά που θα ακολουθήσουν. Ολόκληρη η χώρα έχει μπει σε διαδικασία ψηφιοποίησης και η Κοινωνία της Πληροφορίας έχει ρόλο-κλειδί. Η εταιρεία διαχειρίζεται αυτή τη στιγμή 89 υπογεγραμμένες ενεργές προγραμματικές συμφωνίες δημοσίων έργων, σε διάφορες φάσεις ωριμότητας, που φτάνουν τα 3,3 δισ. ευρώ και στο προσεχές εξάμηνο προγραμματίζει να δημοπρατήσει περίπου 60 έργα πληροφορικής και επικοινωνιών συνολικού προϋπολογισμού περίπου 2 δισ. ευρώ σε νευραλγικούς τομείς, τα οποία έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Τα νέα έργα αφορούν:
■ Την Υγεία, με την ψηφιοποίηση του Συστήματος Δημόσιας Υγείας και την ενίσχυση της τηλεϊατρικής. Πρώτο βήμα για την επέκταση και ανάπτυξη της τελευταίας θα είναι το έργο της τηλεσυμβουλευτικής, ύψους 30 εκατ. ευρώ, που θα καλύψει υγειονομικές ανάγκες σε ορεινές, δυσπρόσιτες και νησιωτικές γωνιές της πατρίδας μας, με 315 νέους σταθμούς τηλεϊατρικής και 3.000 νέα σημεία τελικής φροντίδας στο σπίτι για ευάλωτες ομάδες. Παράλληλα θα τρέξει μέσα στη χρονιά και ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Υγείας.
■ Τη Δικαιοσύνη, με τη δημιουργία του Εθνικού Ολοκληρωμένου Συστήματος Ηλεκτρονικής Δικαιοσύνης (e-justice). Πρόκειται για ένα έργο που αθροίζει πάνω από 200 εκατ. ευρώ, με στόχο την επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης μέσω της ψηφιοποίησης υπηρεσιών και διαδικασιών. Μεταξύ των δράσεων του έργου είναι και οι περίφημες «τηλεδίκες», ένα έργο που ήδη υλοποιείται και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε περίπου 1,5 χρόνο δίνοντας τη δυνατότητα απομακρυσμένης εξέτασης μαρτύρων από πιστοποιημένους χώρους, με δυνατότητα εικόνας και ήχου, σε δικαστήρια και σωφρονιστικά ιδρύματα της χώρας.
■ Τις επιχειρήσεις, με τον ψηφιακό μετασχηματισμό περίπου 100.000 μικρομεσαίων επιχειρήσεων με voucher για ψηφιακές υπηρεσίες, τη χρηματοδοτική στήριξη 1.000 βιομηχανικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων για τη μετάβασής τους στο Cloud (υπολογιστικό νέφος) και την αναβάθμιση ή αντικατάσταση 500.000 ταμειακών μηχανών και 100.000 παλαιών συστημάτων POS. Ο διαγωνισμός του έργου αναμένεται μέσα στον Ιούνιο και συνολικά το RRF θα διαθέσει 500 εκατ. ευρώ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων.
■ Τη γεωργία, με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του αγροδιατροφικού τομέα αλλά και την εξωστρεφή γεωργία.
■ Τον τουρισμό, με το Ενιαίο Μητρώο Τουριστικών Επιχειρήσεων και τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Εθνικού Οργανισμού Τουρισμού.
■ Τις τηλεπικοινωνίες και την τεχνολογία, με τη δημιουργία δικτύου μικροδορυφόρων, την ανάπτυξη δικτύων 5G στο σύνολο των μήκους 2.400 χιλιομέτρων αυτοκινητοδρόμων, τη δημιουργία υποθαλάσσιων καλωδίων οπτικών ινών στα ελληνικά νησιά, την εγκατάσταση οπτικών ινών σε 120.000 κτίρια, την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων ταχυτήτων έως 100 Mbps σε περιοχές όπου δεν υπάρχει ικανό δίκτυο και την ανάπτυξη δημόσιων σημείων ασύρματης ευρυζωνικής πρόσβασης στο Διαδίκτυο (WiFi).
■ Τη ναυτιλία, με το έργο της ψηφιοποίησης των αρχείων του υπουργείου Ναυτιλίας.
■ Το υπουργείο Εξωτερικών, με το σύστημα υποστήριξης στρατηγικού και επιχειρησιακού προγραμματισμού, την ψηφιοποίηση των διπλωματικών και ιστορικών αρχείων του, τον εκσυγχρονισμό κρυπτογραφικών ΤΠΕ υποδομών ασφαλείας και την πλατφόρμα Παγκόσμιου Ψηφιακού Κέντρου Πληροφοριών.
Συνολικά πρόκειται για μια αλυσίδα σύνθετων έργων που παρεμβαίνουν στον πυρήνα του Δημοσίου και αναδεικνύουν εμπράκτως τον σημαντικό ρόλο του ψηφιακού κράτους για μια καλύτερη και ασφαλέστερη δημόσια διοίκηση, ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, μεγιστοποίηση της εξυπηρέτησης του πολίτη με μεγαλύτερη διαφάνεια και καλύτερο λειτουργικά κράτος.
Μεταξύ των σημαντικότερων ίσως είναι το σύστημα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού (HRMS), η «Διαύγεια ΙΙΙ», ο Εκσυγχρονισμός του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η αναβάθμιση των ΚΕΠ και η επέκταση της τηλεργασίας, η διαλειτουργικότητα μεταξύ των πληροφοριακών συστημάτων της Δημόσιας Διοίκησης, το Ψηφιακό Κέντρο Ενημέρωσης, η Εθνική Πύλη Κωδικοποίησης, το Πληροφοριακό Σύστημα Αδειοδότησης Εργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ο ανασχεδιασμός, η απλούστευση και μοντελοποίηση ροών του Εθνικού Τυπογραφείου, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα για τη διαχείριση και παρακολούθηση έργων ΣΔΙΤ και άλλα πολλά.
Παράλληλα στη μεγάλη αλυσίδα των ψηφιακών έργων περικλείονται και παρεμβάσεις οι οποίες πρόκειται να βελτιώσουν ακόμα περισσότερο τη σχέση του δημόσιου τομέα με τον πολίτη και τις επιχειρήσεις, όπως είναι οι Smart Cities (έξυπνες πόλεις), η ενιαία ψηφιακή πλατφόρμα εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων CRMS, η μεταρρύθμιση του δημοσιονομικού συστήματος στην κεντρική διοίκηση και τη λοιπή Γενική Κυβέρνηση (gov-ERP), τα ψηφιακά μητρώα (e-Registries), το νέο σύστημα δημόσιων συμβάσεων, η Κεντρική Επιχειρηματική Νοημοσύνη – BI κ.ο.κ.
«Μιλάμε για επανάσταση. Πραγματικά ακόμα και αν γίνει μέρος όλων αυτών η χώρα θα αλλάξει δραματικά. Η ευκαιρία είναι μεγάλη και δεν πρέπει να χαθεί», λέει ο κ. Ασθενίδης, απευθύνοντας παράλληλα και μια προειδοποίηση προς την αγορά ότι θα πρέπει να «συμπλεύσει».
«Το Ταμείο Ανάκαμψης θα ρίξει ως το 2025, 6 δισ. ευρώ σε ψηφιακά έργα στη χώρα. Αυτή είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να υλοποιηθούν αποτελεσματικά πολλά από τα 448 έργα που περιλαμβάνονται ήδη στη “Βίβλο του Ψηφιακού Μετασχηματισμού”». Ολα αυτά όμως έχουν σφιχτά χρονοδιαγράμματα που εάν δεν τηρηθούν τότε αυτομάτως ακυρώνονται τα έργα. Από την πλευρά μας προχωράμε ακάθεκτα στη συμβασιοποίηση των έργων. Θα πρέπει όμως και η ίδια η αγορά να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Κάτι που σημαίνει ότι οι εταιρείες θα πρέπει να κάνουν ακόμη καλύτερη δουλειά στο να προετοιμαστούν για διαγωνισμούς που εδώ και καιρό γνωρίζουν ότι θα γίνουν.
Δυστυχώς, έχουμε δει περιπτώσεις να βγαίνει το έργο στη διαβούλευση, να ξεκινά αργότερα η διαγωνιστική διαδικασία και στο τέλος να ζητάνε παράταση ή να μην κατεβαίνουν στον διαγωνισμό επικαλούμενες λόγους τους οποίους ποτέ δεν έθεσαν στη διαβούλευση ώστε να τους θεραπεύσουμε! Δυστυχώς, ακόμα και μερικές από τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου πιέζουν για έργα, και όταν φθάνουμε στο “διά ταύτα”, αποδεικνύεται πως δεν έχουν βάλει καν έναν άνθρωπο να διαβάσει το τεύχος του διαγωνισμού στη διαβούλευση… Επομένως ένα ζητούμενο είναι η σοβαρή αντιμετώπιση των διαγωνισμών από τις εταιρείες. Σε διαφορετική περίπτωση, πρώτες θα χάσουν αυτές από την ακύρωση έργων, και μετά η χώρα που θα χάσει την ευκαιρία», λέει ο κ. Ασθενίδης.
Προτρέπει δε τις εταιρίες σε συνέργειες προκειμένου να αντιμετωπιστεί η «αντικειμενική δυσκολία» του μεγάλου αριθμού των έργων που πρέπει να εκτελεστούν, την ώρα μάλιστα που υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις σε ταλέντο και καταρτισμένο προσωπικό στον κλάδο, όπως εξάλλου συμβαίνει και σε όλο τον κόσμο.
Η αναγέννηση
Η Κοινωνία της Πληροφορίας, από την πλευρά της, έκανε τη δική της μετάβαση προτού αναλάβει αυτόν τον κρίσιμο ρόλο. «Πριν από τρία χρόνια, όταν ήρθαμε ως διοίκηση, βρήκαμε έναν οργανισμό εν πολλοίς απαξιωμένο. Δεν είχε πολλά έργα, ήταν κάποια μικρά, η “Σύζευξις”, το οποίο ήταν μεγάλο, αλλά ήταν ένα “φάντασμα” που υπεγράφη μόλις λίγες μέρες πριν από τις εκλογές. Πέντε προγραμματικές όλες κι όλες! Και έπειτα διέθετε μόλις 70 άτομα προσωπικό, μαζί με τους συνεργάτες, οι περισσότεροι εκ των οποίων διοικητικοί. Αρα πρώτο μέλημα ήταν να αναστήσουμε την εταιρεία και να την καταστήσουμε παραγωγική. Τελικά με τη βοήθεια της ηγεσίας του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Κυριάκου Πιερρακάκη καταφέραμε να μετεξελίξουμε έναν οργανισμό στην κατεύθυνση που θέλαμε, δηλαδή να μπορεί να κάνει διαχείριση projects, προμήθειες, συνεννοήσεις με τους φορείς και συμβουλευτική, ωριμάνσεις έργων κ.ο.κ. Πλέον είμαστε περίπου 200 άνθρωποι, έχουμε έρθει σε νέα γραφεία, αλλάζοντας τις υποδομές μας και επιτέλους δουλεύοντας πάνω σε λογισμικά συστήματα που κάνουν εύκολη την καθημερινότητά μας», λέει ο κ. Ασθενίδης. «Και όλο αυτό πλέον έχει λειτουργήσει καταλυτικά στο να έχουμε άμεση αντίδραση στις επιταγές της εποχής φέρνοντας εις πέρας σε χρόνο-ρεκόρ παρεμβάσεις. Για παράδειγμα, η “ψηφιακή μέριμνα”, που ήταν η επιδότηση για την αγορά laptops και tablets από τους μαθητές, και τα free data. Αυτά ανακοινώθηκαν στις 11 Σεπτεμβρίου από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ και βγήκαν στον αέρα μόλις έναν μήνα μετά! Τελευταίο παράδειγμα η πλατφόρμα “fuel pass” για την επιδότηση καυσίμων.
Από την ημέρα που ανακοίνωσε το μέτρο ο κυβερνητικός εκπρόσωπος η πλατφόρμα ήταν στον αέρα μόλις σε 15 μέρες. Οπότε όλα αυτά ενισχύουν την υστεροφημία της Κοινωνίας της Πληροφορίας, η οποία πλέον έχει και πάλι ένα brand στην αγορά. Απόδειξη το γεγονός ότι πλέον προσέρχονται φορείς ώστε να τους συμβουλεύσουμε ή να οργανώσουμε τα δικά τους ψηφιακά έργα», λέει ο κ. Ασθενίδης.
Εξάλλου αυτός ήταν και είναι ο βασικός σκοπός της διοίκησής του, όπως λέει. «Στρατηγικά η εταιρεία να εδραιωθεί ως βασικός υλοποιητής των έργων ψηφιακού μετασχηματισμού για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα και να μη χρειάζεται τις πλάτες του εκάστοτε υπουργού για να επιτελέσει το καθήκον της».
Η θητεία του κ. Ασθενίδη φέτος ολοκληρώνεται, καθώς συμπληρώνονται τρία χρόνια από την ανάληψη των καθηκόντων του. Ωστόσο αυτή μπορεί να ανανεωθεί κατόπιν, φυσικά, πολιτικής απόφασης.
Ο ίδιος είναι ηλεκτρολόγος μηχανικός ΕΜΠ με πολυετή πείρα στην ανάλυση, στον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων πληροφορικής. Εχει εργαστεί επί σειρά ετών από θέσεις ευθύνης φορέων όπως ο ΕΦΕΠΑΕ, η Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004», η Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε. κ.α. Εχει διατελέσει σύμβουλος του ειδικού γραμματέα Ψηφιακού Σχεδιασμού, του ειδικού γραμματέα ΣΔΙΤ & του γενικού γραμματέα του Δήμου Αθηναίων, καθώς και διευθύνων σύμβουλος της Αναπτυξιακής Εταιρείας Μηχανογράφησης και Επιχειρησιακών Μονάδων ΟΤΑ (ΔΑΕΜ Α.Ε.) του Δήμου Αθηναίων. Από το 2019 κατέχει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου στην Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε. (ΚτΠ).
Διαβάστε ακόμη: