Ένας δρόμος που δε θα είναι καθόλου εύκολος ούτε τη φετινή χρονιά προδιαγράφεται για την Aegean, με τη διοίκηση, ωστόσο, των κ.κ. Ευτύχη Βασιλάκη και Δημήτρη Γερογιάννη να εμφανίζεται σίγουρη για τις αντοχές της εταιρείας την επόμενη μέρα, παρά τις απώλειες του 2020 που μεταφράζονται σε επίπεδα 900 εκατ. ευρώ στον τζίρο και σε 230 εκατ. ευρώ ζημιογόνα αποτελέσματα μετά φόρων λόγω της πανδημίας.
Η γραμμή άμυνας της εταιρείας στηρίζεται, σύμφωνα με τη διοίκησή της εταιρείας, στο γεγονός ότι υπάρχουν ισχυρές ποιοτικές και ποσοτικές βάσεις:
α) τόσο σε ένα ειδικότερο πλαίσιο για την ίδια την Aegean, την οποία η πανδημία στην αρχή του 2020 βρήκε μετά από 7 χρονιά συνεχούς κερδοφόρας ανάπτυξης δικτύου και υπηρεσιών,
β) όσο και σε γενικότερο πλαίσιο για τον ελληνικό τουρισμό ο οποίος έχει πλέον ένα από τα ισχυρότερα ‘’brands’’ διεθνώς.
Χθες, στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης της εταιρείας για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου των 60 εκατ. ευρώ, που αποτελεί και προαπαιτούμενο στο πλαίσιο της κρατικής ενίσχυσης των 120 εκατ. ευρώ, η διοίκηση έκανε ιδιαίτερη αναφορά και στις συνθήκες που επικρατούν αυτή την στιγμή στον κλάδο των αερομεταφορών.
Με βάση τα στοιχεία της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) για την πρώτη χρονιά της πανδημίας, 118,5 δις δολάρια ζημίες, ενώ ζημιογόνο αναμένεται να είναι και το 2021. Εξ’ ού και οι παρεμβάσεις στήριξης στις αεροπορικές «έχουν φτάσει τα 35 δις ευρώ στην Ευρώπη ενώ στις ΗΠΑ έχουν πλέον ξεπεράσει τα 70 δισ. ευρώ» όπως ανέφερε χθές ο κ. Γερογιάννης προσθέτοντας ότι «με δεδομένο το βάρος της συγκυρίας αλλά και τις ενέργειες και τα μεγέθη της στήριξής προς άλλες εταιρείες άλλων χωρών η διαμόρφωση ειδικού πλαισίου στήριξης και για την Aegean από την πολιτεία ήταν πρακτικά απαραίτητη». Υπενθυμίζεται εδώ ότι η πρόταση για την αποζημίωση με 120 εκατ. ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο κατατέθηκε τον Νοέμβριο στην Κομισιόν και εγκρίθηκε τον Δεκέμβριο, προβλέποντας τη διενέργεια αύξησης μετοχικού κεφαλαίου τουλάχιστον 60 εκατ. ευρώ από τους μέτοχους και τη δωρεάν παροχή warrants, δηλαδή δικαιωμάτων προαίρεσης στο ελληνικό δημόσιο για αριθμό μέτοχων στο 11,5% μετά την αύξηση, στην τιμή που θα γίνει και η αύξηση κεφαλαίου.
«Θεωρούμε ότι και στη συγκυρία αυτή , οι πρόνοιες και το σύνολο των ενεργειών που έχουμε λάβει είναι ικανές να δώσουν στην εταιρεία και πάλι ισχυρή ανταγωνιστικότητα και την ευκαιρία για ανάκαμψη όταν το επιτρέπουν οι συνθήκες. Οι επόμενοι μήνες είναι βέβαιο ότι θα είναι ακόμη δύσκολοι, όμως θεωρούμε ότι θα δούμε την αρχή της ανάκαμψης μέσα στο 2021 και την ομαλοποίηση στο 2022», ανέφερε χαρακτηριστικά χθές η διοίκηση.
Οι κύριοι άξονες προτεραιοτήτων του ομίλου για τη διαχείριση αυτής της κρίσης είναι οι εξής:
– Η δυναμική διαχείριση του δικτύου και της προσφερόμενης χωρητικότητας, δεδομένου ότι δυναμική είναι και η πορεία της πανδημίας με συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες
– Η διαχείριση του στόλου και των κεφαλαιακών δαπανών,
– Η ταμειακή θωράκιση με εξασφάλιση επιπλέον ρευστότητας, και
– Το πρόγραμμα εξοικονόμησης κόστους όλων των κατηγοριών.
«Εξακολουθούμε και δουλεύουμε με ίδιους εντατικούς ρυθμούς για να διασφαλίσουμε την προοπτική επανόδου σε μια υγιή πορεία ανάπτυξης όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν. Οι εξελίξεις με την πρόοδο των εμβολιασμών στην Ευρώπη και στην Ελλάδα δίνουν μια προοπτική ανάκαμψης του κλάδου των αερομεταφορών και της ίδιας της εταιρείας στην εξέλιξη του έτους. Φυσικά τα ακριβή χρονικά δεδομένα για τους εμβολιασμούς, ο βαθμός και η ταχύτητα ανάκαμψης της ζήτησης αλλά και οι συμφωνίες των κρατών για τα πρωτοκολλα μετακίνησης διατηρούν ακόμη σημαντική αβεβαιότητα, κυρίως για την στιγμή της επανεκκίνησης».
Επισημαίνεται εδώ ότι ο όμιλος έχει διατηρήσει ακέραιη την παραγγελία για τα 46 Αirbus για την ενίσχυση του στόλου του- δείγμα της πεποίθησης της διοίκησης ότι ο ελληνικός τουρισμός θα επανέλθει σε υψηλά νούμερα τη μετά Covid 19 περίοδο. Η Αegean μάλιστα παρέλαβε τα πρώτα οκτώ αεροσκάφη στην πιο δύσκολη συγκύρια εν μέσω πανδημίας, ενώ έχει επεκτείνει τις υπόλοιπες παράλαβες αντί για το 2024 σε βάθος μεγαλύτερου χρόνου, άλλα δύο χρονιά έως και το 2026 λόγω της δύσκολης συγκυρίας.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε η διοίκηση χθές η αρχή της κρίσης του κορωνοϊού βρήκε την εταιρεία «στην αφετηρία μια εξαιρετικά σημαντικής επένδυσης σε νέο στόλο με 46 συνολικά αεροσκάφη Airbus A320/321 neo, τόσο για την ανταγωνιστικότητά, την εξέλιξη των υπηρεσιών όσο και για το περιβαλλοντικο αποτύπωμα μας. Το 2019 ο όμιλος είχε 15 εκατ. επιβάτες (9,5 εκατ. επιβάτες εξωτερικού) με παρουσία σε 44 χώρες και 155 προορισμούς από την Αθήνα αλλά και τις σημαντικές περιφερειακές βάσεις, επιπλέον, εξαιρετικά υψηλά ταμειακά διαθέσιμα στο 40% του ετήσιου κύκλου εργασιών μας αλλά και σχεδόν μηδενικό καθαρό δανεισμό -ακόμη και με τον υπολογισμό των υποχρεώσεων σε μισθώσεις που επιβάλλουν από το 2019 τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα για τις μισθώσεις».
Διαβάστε ακόμη
Σούπερ Μάρκετ: Πόσα έβγαλαν οι «βασιλιάδες του ρευστού» μέσα στην πανδημία
Αegean: Δύσκολος δρόμος (και) το 2021, πορεία προς ομαλοποίηση το 2022
«Εξοικονομώ – Αυτονομώ»: Όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά