Σάρκα και οστά μετά από μακροχρόνιες διαδικασίες και εμπόδια αποκτά από αύριο η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το Ηπειρωτικό σύστημα, βάζοντας στις ράγες ένα από τα σημαντικότερα έργα του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας που προβλέπεται να κοστίσει 1 δισ. ευρώ.
Ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), παρουσία και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράφει αύριο στο Ηράκλειο, τις δύο συμβάσεις για τα καλώδια και τους υποσταθμούς μετατροπής του έργου με τους μεγαλύτερους προμηθευτές στο είδος τους, τις διεθνείς εταιρείες Siemens, Prysmian, Nexans και τις εγχώριες ΤΕΡΝΑ και Ελληνικά Καλώδια, οι οποίες μοιράζονται και τα δύο μεγάλα συμβόλαια του έργου αξίας 615 εκατ. ευρώ (καλώδια) και περίπου 370 εκατ. αντίστοιχα (υποσταθμοί).
Η μεγάλη διασύνδεση, όπως συνηθίζουμε να την αποκαλούμε αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί στα μέσα του 2023, έχοντας ήδη κινητοποιήσει σημαντικά χρηματοδοτικά εργαλεία για να υλοποιηθεί.
Πρόσφατα, ο ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε την υπογραφή δανειακής σύμβασης συνολικού ύψους 400 έως 500 εκατ. ευρώ με την Eurobank με πολύ ευνοϊκούς όρους (2% επιτόκιο για ένα δάνειο 10ετούς διάρκειας), έχει υποβληθεί αίτημα για ένταξη στο ΕΣΠΑ με σκοπό την χρηματοδότηση με πρόσθετους πόρους 300 – 400 εκατ. ευρώ από κοινοτικά κονδύλια και άλλα 200 εκατ. ευρώ που είναι τα χρήματα που έχει εισφέρει το μετοχικό κεφάλαιο της θυγατρικής Αριάδνη Interconnection ο ΑΔΜΗΕ.
Η διοίκηση της εταιρείας δεν έχει κρύψει ότι αναμένει πρόσθετα έσοδα και από την πώληση μειοψηφικού πακέτου μετοχών σε ιδιώτες, κάτι όμως που αναμένεται να γίνει σε δεύτερο στάδιο. Όπως είχε δηλώσει προ εβδομάδων σε ενημερωτικό conference call ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ κ. Ιωάννης Μάργαρης, το έργο ξεκινάει άμεσα και χρειάζεται όλα τα κεφάλαια. «Η πιθανή είσοδος επενδυτών θα οδηγήσει σε καλύτερους όρους μόχλευσης των κεφαλαίων, αλλά είναι μια ανεξάρτητη διαδικασία».
Ενδιαφέρον για συμμετοχή στην Αριάδνη Interconnection δεν υπάρχει μόνο από Ευρωπαίους διαχειριστές αλλά και από ελληνικούς ομίλους που βλέπουν την πρόσδεσή τους στο άρμα της εταιρείας ως όχημα για να εξυπηρετήσουν τους φιλόδοξους σχεδιασμούς τους γύρω από τα μεγάλα έργα ΑΠΕ στην Κρήτη. Αμείωτο παραμένει το ενδιαφέρον και των Κινέζων της State Grid, που κατέχει το 24% του ΑΔΜΗΕ για να αποκτήσει μερίδιο έως 20% στην Αριάδνη Interconnection, ένα σχέδιο όμως που εγείρει δυσκολίες, εξαιτίας της δυσαρέσκειας που συναντούν στην Κομισιόν οι επεκτατικές βλέψεις των Κινέζων.
Τους τελευταίους μήνες, ο ΑΔΜΗΕ για να επιταχύνει τις διαδικασίες του έργου και να αντιμετωπίσει τις τοπικές αντιδράσεις του δήμου Μαλεβιζίου, δέχτηκε να επωμιστεί επιπλέον κόστος 40 εκατ. ευρώ για την κατασκευή όσο το δυνατόν περισσότερων υπόγειων έργων, ικανοποιώντας και αιτήματα για αντισταθμιστικά έργα στην περιοχή. Η λειτουργία του μεγάλου καλωδίου δεν επιλύει μόνο το ενεργειακό πρόβλημα της Κρήτης αλλά θα προσφέρει σημαντική ανακούφιση και στα τιμολόγια ρεύματος των ελληνικών νοικοκυριών, εξοικονομώντας ετησίως από τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας περί τα 400 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο.