Σε κοινή θέα εξελίσσεται πλέον η ιδιότυπη θεσμική διαπλοκή κυβέρνησης, Βουλής, ΑΝΕΛ και κοινοβουλευτικών «ρεταλιών» κρατώντας σε υψηλά επίπεδα την πολιτική παρωδία που παίζεται με δαιμονισμένους ρυθμούς τις τελευταίες ημέρες στο κοινοβούλιο.
Οι πρώην συγκυβερνήτες ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ προσπαθώντας να ορθοποδήσουν μετά τον χωρισμό και να επιβιώσουν με πλειοψηφίες – «κουρελού» ή να διατηρήσουν τα κοινοβουλευτικά τους προνόμια «μπαχαλοποιούν» τον Κανονισμό της Βουλής και εξευτελίζουν τον ρόλο των βουλευτών.
Ο πρωθυπουργός εμφανίζεται να καθοδηγεί τον Πρόεδρο της Βουλής αναφορικά με τον τρόπο λειτουργίας του κοινοβουλίου και την ίδια ώρα έξι ημι – ανεξάρτητοι βουλευτές χαρίζουν προκαταβολικά ως «κάβα» στην κυβέρνηση την θετική τους ψήφο για όλα τα νομοσχέδια που θα ακολουθήσουν.
Έξι ανεξάρτητοι ιδρύουν offshore Κοινοβουλευτική Ομάδα
Το Μέγαρο Μαξίμου επιχειρώντας να αποτυπώσει την ιδιόρρυθμη πλειοψηφία σε κάθε νομοσχέδιο και να αποφύγει την αμφισβήτηση της δεδηλωμένης όπως συνέβη με το νομοσχέδιο – γκαζόζα έβαλε τους έξι βουλευτές που έδωσαν ψήφο εμπιστοσύνης αλλά δεν ανήκουν στην ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ να δηλώσουν πλήρη κοινοβουλευτική υποταγή.
Οι: Ελενα Κουντουρά, Κατερίνα Παπακώστα, Βασίλης Κόκκαλης, Σπύρος Δανέλλης, Θανάσης Παπαχριστόπουλος και Κώστας Ζουράρις δήλωσαν με ξεχωριστές επιστολές προς την Ολομέλεια πως δίνουν προκαταβολικά θετική ψήφο για όλα τα νομοσχέδια που θα ακολουθήσουν. Οι βουλευτές «κάβα» που θα λειτουργούν ως «θυγατρική – offshore» ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ καθώς επισήμως δεν εντάσσονται στην ΚΟ της Κουμουνδούρου προχώρησαν σε μια πρωτοφανή για τα κοινοβουλευτικά χρονικά ενέργεια για χάρη του Μεγάρου Μαξίμου παρέχοντας εν λευκώ την θετική τους ψήφο, το ισχυρότερο εργαλείο που τους παρείχε η εκλογική τους βάση. Το πλέον παράλογο δε, είναι πως οι κ.κ. Παπαχριστόπουλος και Ζουράρις εξακολουθούν να ανήκουν στο δυναμικό της ΚΟ του Πάνου Καμμένου ο οποίος υποτίθεται πως βρίσκεται σε πόλεμο με την κυβέρνηση. Στην πράξη η Βουλή θα έχει δύο βουλευτές των ΑΝΕΛ που θα λειτουργούν ως βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
Αυτό ίσως συμβαίνει για να μην φανεί ότι ο Αλέξης Τσίπρας ρίχνει την χαριστική βολή στον πρώην συνεταίρο του καθώς ενδεχόμενη αποχώρηση των δύο από την ΚΟ των ΑΝΕΛ θα σημαίνει και την διάλυσή της. Από την άλλη πλευρά και ο Πάνος Καμμένος γνωρίζει ότι εάν διαγράψει τα συγκεκριμένα στελέχη του, υπογράφει παράλληλα και την κοινοβουλευτική του καταδίκη.
ΑΝΕΛ: Δεν συντρέχουν λόγοι διαγραφής των Παπαχριστόπουλου – Ζουράρι
Πάντως, έως αργά το βράδυ της Δευτέρας συνεργάτες του Πάνου Καμμένου έλεγαν ότι δεν συντρέχουν λόγοι για την διαγραφή των δύο βουλευτών. Αναφορικά με τον κ. Ζουράρι υπενθύμιζαν ότι ο συνεργαζόμενος βουλευτής είχε εξ αρχής δηλώσει ότι δεν προτίθεται να συμβάλλει στην πτώση της κυβέρνησης. Σχετικά δε με τον κ. Παπαχριστόπουλο αναφέρουν ότι βρίσκονται σε στάση αναμονής καθώς ο βουλευτής έχει υποστηρίξει ότι εως το τέλος της εβδομάδας θα παραιτηθεί.
Στην επιστημονική επιτροπή το θέμα των ΑΝΕΛ
Εκτός όμως της εξέλιξης με τους έξι, πολλαπλής χρήσης βουλευτές, στην Βουλή καταγράφηκε χθες ακόμα μια κοινοβουλευτική πρωτοτυπία.
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με δημόσια επιστολή του παραδέχθηκε πως αρχικά ζήτησε από τον πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση να αλλάξει τον Κανονισμό του Κοινοβουλίου προκειμένου να διατηρήσει τα προνόμια αρχηγού ο Πάνος Καμμένος αλλά στην συνέχεια και λόγω της οξείας αντίδρασης της αντιπολίτευσης κάλεσε τον κ. Βούτση να μην προχωρήσει σε αλλαγές αλλά να παραπέμψει το ζήτημα στην επιστημονική υπηρεσία της Βουλής.
Από την πλευρά του ο κ. Βούτσης ακολούθησε κατά γράμμα την εντολή του πρωθυπουργού. Στην αρχή μίλησε για την ανάγκη τροποποίησης του κανονισμού του κοινοβουλίου (σ.σ. συνέντευξη 9,84) ώστε να ενισχυθούν τα κόμματα και οι αρχηγοί όταν χάνουν την ΚΟ. Στην πορεία και μετά την επιστολή Τσίπρα «πάγωσε» την όποια συζήτηση και παρέπεμψε το ζήτημα στην επιστημονική υπηρεσία της Βουλής.
Στο πλαίσιο αυτό ο πρόεδρος σε ενημέρωση των κοινοβουλευτικών συντακτών είπε ότι μετά από αίτημα των ΑΝΕΛ θα υποβάλλει αίτημα γνωμοδότησης προς την επιστημονική υπηρεσία προκειμένου να απαντήσει εάν μια ΚΟ 5 βουλευτών μπορεί να λειτουργεί ακόμα και αν κάποιοι εξ αυτών έχουν εκλεγεί με άλλα κόμματα.
«Δεσμεύτηκα ότι το αργότερο αύριο (σ.σ. σήμερα) πρωί θα θέσω το ερώτημα στο Επιστημονικό Συμβούλιο Βουλής για να υπάρξει μια γνωμοδότηση, την οποία θα λάβουμε σοβαρά υπόψη μας για να απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό» ανέφερε ο κ. Βούτσης. Με τον τρόπο αυτό το ζήτημα αλλαγής του Κανονισμού προς χάρη των ΑΝΕΛ δεν έχει λήξει τελεσίδικα αλλά ενδεχομένως να επιχειρηθεί και πάλι η τροποποίησή του υπο στον μανδύα τους επιστημονικού συμβουλίου της Βουλής.
Π. Καμμένος: οι ΑΝΕΛ δεν διαλύονται
Πάντως, ο Πάνος Καμμένος με επιστολή του προς τον κ. Βούτση διαψεύδε ότι οι ΑΝΕΛ ζήτησαν την παραπομπή του θέματος στο επιστημονικό συμβούλιο. «‘Όπως γνωρίζετε, το μεσημέρι 4.2.2019, η εκπροσωπούσα της Κ.Ο. κα Μαρία Κόλλια – Τσαρουχά, σας ανέπτυξε τα επιχειρήματά μας και την ξεκάθαρη θέση μας, ότι ΟΥΔΕΜΙΑ προσφυγή σε ΝΕΑ γνωμοδότηση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής είναι αναγκαία» αναφέρει ο πρόεδρος των ΑΝΕΛ και συνεχίζει «Και τούτο, διότι ΗΔΗ υφίσταται από το 2013 γνωμοδότηση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, σύμφωνα με την οποία, η συγκρότηση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας ταυτίζεται με την ίδρυση αυτής σε αρχικό χρόνο. Δεν κατανοούμε για ποιό λόγο, ενώ τα ανωτέρω είναι ξεκάθαρα, προβήκατε σε δήλωση προς τους Κοινοβουλευτικούς Συντάκτες, ισχυριζόμενος ότι, ΤΑΧΑ, εμείς ως ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ υποβάλλαμε αίτημα για νέα γνωμοδότηση, το οποίο εσείς προτίθεστε να διαβιβάσετε προς την Επιστημονική Υπηρεσία. Ποτέ δεν υπήρξε τέτοιο αίτημα, δεδομένης της ύπαρξης γνωμοδότησης του 2013, όπου καλύπτει πλήρως το θέμα».
Ο ίδιος παραθέτει δε και το υπόμνημα των ΑΝΕΛ σύμφωνα με το οποίο η ΚΟ δεν πρέπει να διαλυθεί ακόμα και αν μείνει με πέντε βουλευτές:
«Κύριοι,
Όπως γνωρίζετε, κατά το άρθρο 1 παρ. 1, 2, 3, του Συντάγματος η Προεδρευομένη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία, αποτελεί το πολίτευμα της Ελλάδας, μέσω του οποίου ο λαός και άπαντες οι εξουσίες που πηγάζουν από αυτόν, συναποτελώντας την λαϊκή κυριαρχία, πρέπει απαρέγκλιτα και άφευκτα να εκφράζονται.
Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο 52 του Συντάγματος, η ελεύθερη και ανόθευτη εκδήλωση της λαϊκής κυριαρχίας τελεί υπό την εγγύηση όλων των λειτουργιών της πολιτείας, δηλαδή, και της νομοθετικής εξουσίας αυτής, έχοντας υποχρέωση να διασφαλίζουν την ανόθευτη και ελεύθερη έκφρασή της σε κάθε περίπτωση.
Στο πλαίσιο αυτό, το άρθρο 60 του Συντάγματος, ορίζει, ότι οι βουλευτές, που συναποτελούν το Κοινοβουλευτικό Σώμα και ασκούν την σχετική λειτουργία της πολιτείας, έχουν απεριόριστο δικαίωμα γνώμης και ψήφου ΚΑΤΑ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.
Επομένως, κάθε προσπάθεια, έμμεση ή άμεση, για παρεμπόδιση, ή απίσχνασης της βούλησης των βουλευτών, δυνάμενης να μεταβάλλεται κατά ιδεολογική βάση ή να συμπίπτει ανα πάσα στάση της κοινοβουλευτικής περιόδου με άλλες ιδεολογικές κατευθύνσεις, σύμφωνα με την βουλευτική συνείδηση, ως ανόθευτου μέσου έκφρασης της λαϊκής κυριαρχίας, αποτελεί μέγιστη και θεμελιώδη παράβαση τόσο του άρθρου 1 όσο και των άρθρων 52 και 60, τα οποία προσθέσαμε.
Ο βουλευτής, κατά το χρονικό διάστημα από το αρμόδιο πρωτοδικείο ανακήρυξή του έως την κατάθεση στο προσωρινό Προεδρείο της Βουλής δήλωση περί συμμετοχής του σε μια ιδεολογική πλατφόρμα που στο πλαίσιο του Κοινοβουλίου ονομάζεται Κοινοβουλευτική Ομάδα, έχει την δυνατότητα αυτοδιαβούλευσης, προς διαμόρφωση της πρώτης ιδεολογικού χαρακτήρα κοινοβουλευτικής πράξης του.
Για το λόγο αυτό, το άρθρο 15 παρ.2 ορίζει, ότι κατά τη βάση συγκρότησης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, που είναι το χρονικό σημείο κατάθεσης των δηλώσεων των βουλευτών στο προσωρινό προεδρείο, θα πρέπει οι ανακηρυγμένοι προ κάποιων ημερών από το πρωτοδικείο βουλευτές να εξακολουθούν να ανήκουν στο Κόμμα εκείνο, με το οποίο εκλέχθηκαν και ανακηρύχθηκαν βουλευτές.
Τούτο, συνάδει απολύτως με τα υπερκείμενα και προαναφερθέντα άρθρα 1, 52 και 60 του Συντάγματος, καθώς για την πρώτη ιδεολογικού χαρακτήρα κοινοβουλευτική πράξη των βουλευτών, η οποία λαμβάνει χώρα κάποιες λίγες ημέρες μόνο μετά από την εκλογή και ανακήρυξη του βουλευτή, υπό την ιδεολογική πλατφόρμα, ενός Κόμματος, και αυτό αποτελεί αυτονόητη προϋπόθεση για τον χαρακτηρισμό του Κόμματος, που εισήχθη στη Βουλή με το όριο κοινοβουλευτικής εισόδου με το 3%, ότι είναι ΑΡΑΓΗΣ ΕΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ ΚΟΜΜΑΤΙΚΗ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ – ΦΟΡΕΑΣ και όχι κρυμμένος συνασπισμός κομμάτων, ο οποίος έχει διαφορετική αντιμετώπιση, ακόμη και στην χρηματοδότησή του με βάση το άρθρο 2 παρ.3 του ν. 4304/2014.
Εξάλλου, η ιδεολογική διαφοροποίηση ενός βουλευτή, που μόλις πριν από λίγες ημέρες έχει εκλεγεί και ανακηρυχθεί κάτω από μια ιδεολογική κατεύθυνση ενός Κόμματος, η οποία αποτέλεσε και την δεσπόζουσα αιτία διαμόρφωσης της λαϊκής βούλησης, που εκφράστηκε σύμφωνα με το άρθρο 1 του Συντάγματος, ΘΑ ΚΑΤΑΣΤΡΑΤΗΓΟΥΣΕ ΤΟΝ ΘΕΜΕΛΕΙΟ ΛΙΘΟ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, καθώς θα αποτελούσε εμπάργκο του ίδιου του πολιτεύματος και του λαού.
Για αυτούς τους λόγους, ο νομοθέτης δικαίως, τηρεί σκληρή και επαχθή στάση κατά τη φάση της ίδρυσης – συγκρότησης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, που πραγματοποιείται με τις δηλώσεις των Βουλευτών στο προσωρινό Προεδρείο της Βουλής και γι’ αυτό χρησιμοποιεί για τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο έως δηλαδή, ίδρυση – συγκρότηση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, τον όρο «εξακολουθούν να ανήκουν στο κόμμα με το οποίο εκλέχθηκαν».
Κάθε άλλη παρέμβαση στην ελεύθερη διαμόρφωση της κατά συνείδησης βούλησης των βουλευτών θα αποτελούσε πλήρη διάρρηξη και καταστρατήγηση των άρθρων 1, 52 και 60 του Συντάγματος, καθώς θα στερούσε από τον Βουλευτή την δυνατότητα ΣΕ ΥΣΤΕΡΗ ΧΡΟΝΙΚΗ ΦΑΣΗ να συνταχθεί με άλλη ιδεολογική κατεύθυνση, δηλαδή με άλλη υπαρκτή Κοινοβουλευτική Ομάδα.
Εξάλλου, όταν ο βουλευτής μεταβάλλει ιδεολογική θέση και επιθυμεί να ταυτιστεί με άλλη ιδεολογική κατεύθυνση – κοινοβουλευτική ομάδα, παρατηρούνται δυο φάσεις:
α) Ο βουλευτής εισέρχεται και αθροίζεται σε ήδη συγκροτημένη – ιδρυμένη Κ.Ο. Κατά τη φάση αυτή, ο νεοειρχερχόμενος βουλευτής ΑΦΟΜΕΙΩΝΕΤΑΙ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΑ και όλοι μαζί ΑΔΙΑΚΡΙΤΩΣ, πλέον, αποτελούν μία και ενιαία Κ.Ο»
Πηγή: protothema.gr