«Εμπόριο ελπίδας» στη μεγάλη οικογένεια των εκπαιδευτικών και των υποψήφιων φοιτητών κάνει η κυβέρνηση. Με το βλέμμα στραμμένο στις κάλπες, το υπουργείο Παιδείας προχωρά μέσα στα Χριστούγεννα σε φιλολαϊκές παροχολογίες στην Παιδεία, όπως οι 15.000 διορισμοί εκπαιδευτικών χωρίς γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, καθώς και η ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια, όχι βέβαια σε όλα, αλλά σε περιφερειακές σχολές χαμηλής ζήτησης, όπου οι υποψήφιοι εισάγονται σήμερα ακόμα και με βαθμούς 3 και 4.
Μέσα στον προεκλογικό πυρετό ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου ανακοίνωσε, επίσης, και την υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση παράλληλα με τη μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα σε Νηπιαγωγείο και Δημοτικό, καθώς και την ίδρυση νέας Νομικής στην Πάτρα, για την οποία ήδη αντιδρούν οι δικηγορικοί σύλλογοι. Αν και θεωρητικά οι κερδισμένοι από τις μεταρρυθμίσεις είναι οι δάσκαλοι και οι καθηγητές, εντούτοις οι ίδιοι βλέπουν μεγάλο μπέρδεμα λόγω των νέων κοινωνικών κριτηρίων και, όπως δηλώνει στο «ΘΕΜΑ» ο πρόεδρος της ΔΟΕ Θανάσης Κικινής, ήδη βρίσκονται «στα κάγκελα». Αιχμή του δόρατος η προϋπηρεσία, η οποία «από προσόν γίνεται απλά ένα από τα κριτήρια», όπως δηλώνουν χαρακτηριστικά. «Θεωρούμε απαράδεκτη και ρατσιστική την πριμοδότηση των πολυτέκνων έναντι συναδέλφων που εργάζονται χρόνια και δεν έχουν ασθενή στην οικογένειά τους ή έχουν πολλά παιδιά. Θα αντιδράσουμε με κινητοποιήσεις, απεργίες και μηνύσεις», επισημαίνει ο κ. Κικινής.
Παρά τις υπουργικές δηλώσεις για 15.000 προσλήψεις εκπαιδευτικών, εκατοντάδες δάσκαλοι και καθηγητές αμφισβητούν τον τελικό αριθμό. Ο κ. Γαβρόγλου, πάντως, έσπευσε να ανακοινώσει ότι «τον Ιανουάριο θα κατατεθούν οι αιτήσεις των υποψηφίων εκπαιδευτικών για τις 4.500 θέσεις που θα προκηρυχθούν για την Ειδική Αγωγή, ενώ την άνοιξη του 2019 θα ακολουθήσουν οι προκηρύξεις για τις υπόλοιπες 10.500 θέσεις στη γενική εκπαίδευση».
«Ψεύδεται ο κ. Γαβρόγλου» λέει μέσα από το «ΘΕΜΑ» ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Νικηφόρος Κωνσταντίνου, ενώ χαρακτηρίζει φιέστα τις δηλώσεις του υπουργού, καθώς «ενώ μιλά για 15.000 προσλήψεις τελικά ξεκινά με 4.500 για τις οποίες, σύμφωνα με πληροφορίες, θα χρειαστεί περίπου ένας χρόνος για να εξεταστούν οι αιτήσεις, οι οποίες, σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα ‘ναι πάνω από 200.000». Οπως τονίζει ο ίδιος: «ο υπουργός ανατρέπει τους υπάρχοντες πίνακες μοριοδότησης για πρόσληψη στην εκπαίδευση βάζοντας κριτήρια τόσο ακαδημαϊκά όσο και κοινωνικά». Ως προς τα ακαδημαϊκάς κριτήρια, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ επισημαίνει ότι «ως τώρα οι πίνακες βασίζονται στην προϋπηρεσία, ενώ τα ασαφή μέχρι στιγμής κοινωνικά κριτήρια θέτουν υπό αμφισβήτηση το τελικό αποτέλεσμα».
Δάσκαλοι και καθηγητές γύρισαν ήδη την πλάτη στον υπουργό Παιδείας , ο οποίος χωρίς διάλογο, όπως καταγγέλλουν οι ομοσπονδίες, θέλησε απλώς να ενημερώσει τους εκπαιδευτικούς αφού είχε ήδη ανακοινώσει στη Βουλή το νέο σύστημα προσλήψεων. Ενδεικτική της στάσης που θα κρατήσουν είναι η ένταση που επικράτησε την περασμένη Πέμπτη το μεσημέρι έξω από το υπουργείο Παιδείας, όταν εκπαιδευτικοί που διαμαρτύρονταν για το εργασιακό καθεστώς και το νέο σύστημα διορισμών επιχείρησαν να σπάσουν τον αστυνομικό κλοιό και να μπουν μέσα. «Τα κόλπα του κ. Γαβρόγλου μάς οδήγησαν στα κάγκελα», είπαν οι εκπαιδευτικοί.
«Η κυβέρνηση που επί 4 χρόνια δεν έχει κάνει ούτε μία πρόσληψη μόνιμων εκπαιδευτικών μιλάει τώρα για 15.000 προσλήψεις που θα κάνει ως επόμενη κυβέρνηση. Χρειάζεται πολύ μεγάλο θράσος» λέει στο «ΘΕΜΑ» ο βουλευτής του ΚΙΝ.ΑΛ. και πρώην υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος, ο οποίος επισημαίνει με νόημα πως «ακόμη δεν έχουν καθορίσει αν οι μαθητές των Ανθρωπιστικών Σπουδών θα δώσουν Λατινικά ή Κοινωνιολογία». Την ίδια ώρα «κάνουν λόγο για ελεύθερη πρόσβαση σε σχολές που μπαίνουν τώρα υποψήφιοι με 3 και 4. Νομίζουν πως γονείς και υποψήφιοι είναι ανόητοι», καταλήγει ο κ. Λοβέρδος.
Οι «πράσινες» και οι «κόκκινες» σχολές
Διχαστικό και με πολλά κενά είναι και το νέο -δύο ταχυτήτων- σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που προανήγγειλε ο κ. Γαβρόγλου. Αν και η κυβέρνηση αρχικά είχε σηκώσει ψηλά το θέμα της ελεύθερης πρόσβασης στα πανεπιστήμια, τελικά η ρύθμιση κατέληξε να δίνει το πράσινο φως μόνο για χαμηλής ζήτησης τμήματα. Οπως είπε ο υπουργός, «από το 2020 θα λάβει χώρα μια μεγάλη τομή στο σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Συγκεκριμένα, για τις σχολές ΑΕΙ που δεν έχουν μεγάλη ζήτηση, οι υποψήφιοι δεν θα δίνουν εξετάσεις, αλλά θα εισέρχονται σε αυτές με το Εθνικό Απολυτήριο Λυκείου». Ως εκ τούτου, Πανελλαδικές Εξετάσεις θα δίνουν οι υποψήφιοι που επιθυμούν να εισέλθουν σε σχολές με υψηλές βάσεις και επομένως κρίνονται ως αυξημένης ζήτησης.
Αυτές οι δύο κατηγορίες σχολών που προσδιορίζονται ανάλογα με τις βάσεις και την απήχηση που έχουν στους υποψήφιους θα καθορίζονται στα μηχανογραφικά και με διαφορετικό χρωματικό προσδιορισμό: οι «πράσινες» σχολές θα είναι αυτές που έχουν τη μικρ0 ότερη ζήτηση -και θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση- ενώ οι «κόκκινες» θα είναι αυτές με τη μεγαλύτερη ζήτηση. Στην ουσία πρόκειται για σχολές δύο ταχυτήτων, αν και το υπουργείο επισημαίνει ότι το φαινόμενο παρατηρείται και σήμερα και προκαλείται από τη διαφορά στις προτιμήσεις των υποψηφίων και όχι από το ίδιο το σύστημα εισαγωγής. Το χρώμα δεν θα είναι μόνιμο, αλλά η εκάστοτε σχολή θα χρωματίζεται κάθε χρόνο, ανάλογα με τη ζήτηση. Τα «πράσινα» τμήματα θα δίνουν το «σήμα» στους υποψηφίους ότι μπορούν να εισαχθούν ελεύθερα, μόνο με τον βαθμό του Απολυτηρίου.
Ο υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι μέχρι το τέλος Ιανουαρίου θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο που αλλάζει τον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Με βάση τον κυβερνητικό σχεδιασμό οι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα θα τρέξουν τη σχολική χρονιά 2019- 2020, δηλαδή θα αφορούν όσους θα δώσουν Πανελλαδικές το καλοκαίρι του 2020.
Τι αντικαθιστά τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ
Το νέο σύστημα προσλήψεων προβλέπει ενιαία μοριοδότηση με κριτήρια ακαδημαϊκά, κοινωνικά (πολύτεκνοι, μόνιμη αναπηρία 67% και άνω του υποψηφίου ή του/της συζύγου ή τέκνου) και προϋπηρεσίας (μία μονάδα ανά μήνα πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας μέχρι τους 120 μήνες, καθώς το ανώτατο συνολικό όριο μονάδων από προϋπηρεσία είναι 120 μονάδες).
Διορισμοί θα γίνονται κάθε 2 χρόνια μέσω προκήρυξης, την ευθύνη της οποίας αναλαμβάνει το ίδιο το ΑΣΕΠ, ενώ το ενιαίο σύστημα μοριοδότησης θα ισχύει τόσο για τον διορισμό μονίμων όσο και για την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Επίσης, προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις για την εξασφάλιση της Παιδαγωγικής Επάρκειας όσων εκπαιδευτικών δεν τη διαθέτουν.
πηγή: protothema.gr