του Κώστα Τσαούση
Επέλεξα να ξεκινήσω τη σημερινή μας ιστορία με μια ένσταση. Τι πρωτότυπο και καινοτομικό στοιχείο μπορεί να βρει κανείς -ειδικά σήμερα- σε μια εταιρεία που ένα από τα βασικά της όπλα στη μάχη του ανταγωνισμού είναι μια πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης εξ αποστάσεως (e-learning στη γλώσσα των ειδικών);
Η απάντηση είναι απλή και εύκολη και στηρίζεται αποκλειστικά σε δεδομένα που δεν απαιτούν δύσκολες και σύνθετες διαδικασίες εξόρυξης αλλά βρίσκονται σχεδόν σε κοινή θέα. Και, μάλιστα, πρόκειται για ποσοτικά αλλά και για ποιοτικά δεδομένα που εκμηδενίζουν τον όποιο αντίλογο.
Στο σημείο αυτό ένα μικρό κείμενο γενικής αναφοράς για την εταιρεία: «H Epignosis είναι μια εταιρεία έρευνας και ανάπτυξης λογισμικού με ηγετική θέση στον ταχύτατα αναπτυσσόμενο τομέα της ηλεκτρονικής μάθησης (eLearning). Η εταιρεία παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις ψηφιακής διαχείρισης προγραμμάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (Learning Management Systems) σε χιλιάδες επιχειρήσεις και ιδιώτες σε όλο τον κόσμο».
Τα δεδομένα έχουν ως εξής: η εταιρεία, παρότι έχει την έδρα της και ένα σημαντικό κομμάτι από τις μπίζνες της στις ΗΠΑ, είναι ελληνική μέχρι το μεδούλι της. Φτιάχτηκε εδώ, από Ελληνες μηχανικούς και πληροφοριακάριους. Εδώ ζει και δουλεύει ο κόσμος της (διοίκηση, στελέχη και εργαζόμενοι που φτάνουν τα 70 άτομα). Η εταιρεία αναπτύχθηκε χωρίς να έχει υποστήριξη επαγγελματιών επενδυτών και συνεχίζει να το κάνει με τις δικές της δυνάμεις. Η Epignosis με ετήσιο τζίρο γύρω στα 12 εκατ. δολάρια (πάνω από το 55% των πελατών της βρίσκεται στη Βόρεια Αμερική) έχει κάνει τη συνειδητή επιλογή -από πλευράς των ιδρυτικών μετόχων και της διοίκησής της- να λειτουργεί από την Ελλάδα με όρους διεθνούς αγοράς όντας η ίδια μια διεθνής δύναμη σε ένα απολύτως ανταγωνιστικό περιβάλλον. Εν ολίγοις, πρόκειται για μια δυναμικά αναπτυσσόμενη εταιρεία που εξυπηρετεί την παγκόσμια αγορά από τη χώρα μας. Κι αυτό έχει τη σημασία του, καθώς αποτελεί από μόνο του ένα παράδειγμα αντιμετώπισης του brain drain στην πράξη.
Ας έρθουμε, όμως, για λίγο και στα πρωτοποριακά, καινοτομικά της στοιχεία. Από μια πρώτη κουβέντα με τον Δημήτρη Τσίγκο, συνιδρυτή μαζί με τον Θανάση Παπαγγελή της Epignosis, κράτησα την απάντησή του στο βασικό ερώτημα «Τι κάνει την εταιρεία ιδιαίτερη;»: «Η απόλυτη έμφαση στην ευχρηστία και στην πλήρη αυτοματοποίηση. Είναι ενδεικτικό ότι περισσότεροι του 80% των πελατών δεν χρειάστηκε ποτέ να μιλήσουν με κανέναν, απλώς ήρθαν στο site μας, δοκίμασαν δωρεάν και εν τέλει αγόρασαν με την πιστωτική τους κάρτα. Αυτό είναι αποτέλεσμα υψηλής ποιότητας εργασίας στην ανάπτυξη λογισμικού, στον σχεδιασμό των user interfaces καθώς και στο ψηφιακό μάρκετινγκ». Με άλλα λόγια, η εταιρεία που σήμερα έχει κατακτήσει αξιοσημείωτο μερίδιο και λογίζεται πλέον ως μία από τις καλύτερες του κόσμου στον τομέα της έχει εισαγάγει και εφαρμόσει στη δουλειά της μια ιδιόμορφη προσέγγιση λιανεμπορίου δημιουργώντας ένα trend που είναι δύσκολο να το καλύψει ή να το υπερκεράσει ο ανταγωνισμός. Κι αυτό για έναν βασικό λόγο: όταν τον άλλον τον δένεις με την ποιότητα της δουλειάς σου και με τη σχέση εμπιστοσύνης που τον περιβάλλεις, το αντίτιμο της πληρωμής των 29 δολαρίων τον μήνα με την κάρτα του είναι μια εύκολη υπόθεση – μια κίνηση ρουτίνας.
Η Epignosis -με τη σημερινή της μορφή- ιδρύθηκε το 2012 με σκοπό να αναπτύξει προϊόντα για την αγορά της Βόρειας Αμερικής, και κατ’ επέκταση ολοκλήρου του κόσμου, στον τομέα της ηλεκτρονικής εκπαίδευσης ανθρώπινου δυναμικού σε επιχειρήσεις. Η ιδρυτική ομάδα είχε πολυετή πείρα στον τομέα δραστηριοποιούμενη σε μια παρόμοια, εγχώρια όμως, αγορά. Ενα από τα βασικά μέλη της ιδρυτικής ομάδας, ο μηχανικός από την Πάτρα Θανάσης Παπαγγελής, πήρε την ευθύνη πάνω του να τρέξει την εταιρεία.
Ζήτησα από τα στελέχη της εταιρείας να μου κάνουν εκείνα την παρουσίαση της δουλειάς τους συνδυασμένη με τη διαδρομή που ακολούθησαν: «Το προϊόν που ξεκίνησε να διατίθεται εμπορικά τον Οκτώβριο του 2012 και αποτελεί έκτοτε την ατμομηχανή ανάπτυξης της εταιρείας είναι το TalentLMS (www.talentlms.com). Αυτό που καθιστά τη λύση αυτή μοναδική στη διεθνή αγορά είναι ο συνδυασμός της τεχνικής αξιοπιστίας με την απαράμιλλη ευκολία χρήσης και το “οριακά επαρκές” σύνολο λειτουργικών χαρακτηριστικών (“τόσο όσο” που λέει η λαϊκή έκφραση στην Ελλάδα – δηλαδή να καλύπτει τις ανάγκες των επιχειρήσεων δίχως να γίνεται πολύπλοκο και δίχως να απαιτεί εξειδικευμένη γνώση για τη χρήση του).
Ολα τα παραπάνω μάλιστα προσφέρονται σε ένα εντυπωσιακά χαμηλό κόστος, ως αποτέλεσμα τριών παραγόντων:
■ Η προώθηση του προϊόντος γίνεται σχεδόν αποκλειστικά με αυτοματοποιημένο ψηφιακό μάρκετινγκ. Δεν υπάρχουν δηλαδή παραδοσιακού τύπου πωλητές.
■ Το προϊόν είναι εύκολο και αξιόπιστο, οπότε οι ανάγκες υποστήριξης είναι ελάχιστες.
■ Ολες οι απαραίτητες εργασίες (ανάπτυξη, προώθηση, υποστήριξη, διοίκηση) γίνονται στην Ελλάδα, ενώ η μεγάλη πλειοψηφία των πελατών είναι στην Αμερική. Η εταιρεία λοιπόν πληρώνει κόστη Ελλάδας και έχει έσοδα Αμερικής.
Τα νούμερα της εταιρείας είναι εντυπωσιακά και δεν χρειάζονται πολλές διευκρινίσεις. Περισσότερα από 70.000 learning portals έχουν δημιουργηθεί και αυτή τη στιγμή υπάρχουν περισσότεροι από 5.000 ενεργοί πελάτες. Η εταιρεία σήμερα απασχολεί 70 στόμα και από την ίδρυσή της μεγαλώνει με μέσο ρυθμό περίπου 80% ετησίως.
Πέρα από το TalentLMS, η εταιρεία έχει δύο ακόμα προϊόντα, το eFront (για πελάτες που δεν επιθυμούν να είναι σε κάποιο public cloud) και το TalentCards, το οποίο είναι ένα νέο μεγάλο στοίχημα στην αγορά του micro-learning & micro-certification.
Σε μια πρόσφατη εσωτερική συζήτηση ένας νέος εργαζόμενος στην εταιρεία περιέγραψε την Epignosis ως μια ευγενική γυναίκα 30 έως 35 ετών, με πολύ καλές σπουδές και εξαίρετη εργασιακή εμπειρία, που όμως παραμένει γεμάτη ενέργεια και περιέργεια για το νέο, αλλά και αυτοπεποίθηση να πάρει ανεξερεύνητους ακόμα δρόμους. Κανείς δεν θα μπορούσε να δώσει μια καλύτερη περιγραφή για τη δυναμικά αναπτυσσόμενη αυτή εταιρεία.
Η Epignosis προσφέρει όλο και περισσότερες ποιοτικές θέσεις εργασίας στην Ελλάδα, σε ένα ευρύ φάσμα ειδικοτήτων, σε έναν ιδιαίτερο ευχάριστο και δημιουργικό εργασιακό χώρο.
Πηγαίνοντας κόντρα στο ρεύμα θεωρούμε πως όλα τα μέλη της ομάδας μας έχουν συνεισφέρει στο όριο. Ο Αγγελος, ο Περικλής, η Ελενα, ο Παύλος, ο Θανάσης, ο Μιχάλης, η Ελευθερία, ο Δημήτρης, η Μαρία, ο Γιώργος, ο Χρήστος, η Νάταλι και η Χριστίνα είναι εκείνοι που προσωποποιούν τις μεγάλες δυνατότητες της χώρας μας στη διεθνή σκηνή στον 21ο αιώνα. Δυνατότητες που υπάρχουν σε όλους τους νέους Ελληνες, όπου και αν βρίσκονται, και ποτέ δεν είναι αργά να προσπαθήσουν να αξιοποιήσουν».