«Σκεφτείτε τη διαφορά μεταξύ μιας δουλειάς όπου έχετε τον σεβασμό των συναδέλφων σας και μιας δουλειάς όπου δεν τον έχετε. Στην δεύτερη περίπτωση, δηλαδή το να μην σας σέβονται οι συνάδελφοί σας, μπορεί να επηρεάσει με πολλούς τρόπους την καριέρα σας και όλα όσα έχετε χτίσει, παρότι μπορεί να είστε πραγματικά καλοί στην δουλειά σας.
Αν βρίσκεστε σε μια τέτοια κατάσταση – ή αν ανησυχείτε ότι μπορεί να βρεθείτε εκεί – να ξέρετε ότι πριν ψάξετε άλλη δουλειά, μπορείτε να αλλάξετε τον τρόπο που αντιμετωπίζετε τα πράγματα. Μπορείτε να κερδίσετε τον σεβασμό των συναδέλφων, των διευθυντών και των προϊσταμένων σας.
Ξεκινήστε με το να κάνετε στον εαυτό σας αυτές τις βασικές, αλλά σημαντικές, ερωτήσεις:
- Τι μπορώ να δώσω για να κερδίσω τον σεβασμό;
- Τι μπορώ να αποφύγω για να κερδίσω τον σεβασμό;
- Τι μπορώ να αποπνέω για να κερδίσω τον σεβασμό;
Ονομάζω αυτή την τριάδα ερωτήσεων «Δώσε-Απόφυγε- Εκφράσου» και το διδάσκω εδώ και δεκαετίες. Για να κερδίσετε τον σεβασμό θα χρειαστεί επίσης λίγη ψυχική δύναμη και σθένος, κάτι που μελετώ για περισσότερα από 30 χρόνια και για το οποίο έγραψα στο πρόσφατο βιβλίο μου «Ο ψυχικά ισχυρός ηγέτης»».
Για να σας σέβονται περισσότερο στον χώρο εργασίας σας, κάνετε αυτά τα τρία βασικά βήματα που προτείνει ο Τομ Γουέρνερ στη συνέντευξή του στο CNBC Make It:
1. Τι μπορείτε να δώσετε;
«Αν συνηθίσετε να δίνετε περισσότερα από όσα παίρνετε, θα κερδίσετε σεβασμό. Ακολουθούν μερικοί τρόποι που μπορείτε να το εφαρμόσετε αυτό:
Να είστε γενναιόδωροι με το χρόνο και τις γνώσεις σας. Βοηθήστε τους ανθρώπους να λύσουν προβλήματα, να ξεπεράσουν εμπόδια και δύσκολες καταστάσεις. Για παράδειγμα, ας πούμε ότι ο συνάδελφός σας έχει άγχος για μια επερχόμενη μεγάλη παρουσίαση. Αν τύχει να είστε καλός στις δημόσιες ομιλίες, βοηθήστε τον να εξασκηθεί.
Πάντα είναι καλό να καταβάλετε λίγη επιπλέον προσπάθεια σε αυτά που κάνετε. Για παράδειγμα, όταν βλέπετε έναν χαμογελαστό barista ή έναν σκληρά εργαζόμενο σερβιτόρο να καταβάλλει αυτή την επιπλέον προσπάθεια, δεν μπορείτε παρά να το σεβαστείτε. Εφαρμόστε το ίδιο και στη δική σας δουλειά.
Προσφέρετε γενναιόδωρα επαίνους και εύσημα. Το να εκφράζετε την ευγνωμοσύνη σας κάνει τεράστια, θετική εντύπωση στους άλλους.
Έτσι, μπορεί να σας εκτιμήσουν και να σας σεβαστούν παραπάνω.
Μοιραστείτε τις απόψεις σας – και στηρίξτε τες με δεδομένα.
Αφιερώστε χρόνο για να δώσετε ανατροφοδότηση στους συναδέλφους σας για τη δουλειά τους. Να θυμάστε ότι η συγκεκριμένη ανατροφοδότηση είναι πιο αξιόπιστη και ουσιαστική από φήμες που μπορεί να ακούσουν.
Δείξτε στους άλλους σεβασμό. Με τον τρόπο αυτό αυξάνεται ραγδαία η πιθανότητα να σας δείξουν με τη σειρά τους ο ίδιο».
2. Τι μπορείτε να αποφύγετε;
«Όσο σημαντικά είναι αυτά που κάνετε, άλλο τόσο είναι αυτά που δεν κάνετε. Ακολουθούν κάποια πράγματα τα οποία είναι καλό να αποφεύγετε:
Μην παίρνετε συνέχεια τα εύσημα. Όταν έρθει η ώρα να μοιραστείτε ποιος έκανε τι σε ένα project, μιλήστε και για τους άλλους, όχι μόνο για εσάς. Οι άνθρωποι θα εξακολουθήσουν να γνωρίζουν ότι ήσασταν σημαντικοί για την επιτυχία του project και θα σας σέβονται περισσότερο επειδή αναφέρεστε και στους άλλους εξίσου πολύ.
Αποφύγετε να κουτσομπολεύετε, ειδικά για τους συναδέλφους σας. Αντ’ αυτού, σχολιάστε κάτι πιο ευχάριστο. Για παράδειγμα, την επόμενη φορά που θα έχετε την ευκαιρία να εκφράσετε τον θαυμασμό σας για κάτι σπουδαίο που έκανε ένας άλλος συνάδελφος, κάντε το. Ενδεχομένως το άτομο αυτό θα μάθει ότι μιλήσατε θετικά για εκείνο και θα σας σεβαστεί, όπως και οι ακροατές σας. Με αυτόν τον τρόπο είναι σαν να σας σέβονται… «διπλά».
Μην έχετε αρνητική στάση απέναντι στις καταστάσεις που σας παρουσιάζονται. Όπως επισημαίνω και στο βιβλίο μου, το να μένει κανείς θετικός είναι – κατά κάποιο τρόπο – επιλογή. Να θυμάστε ότι η αισιοδοξία μας κάνει να προοδεύουμε και συχνά να ξεχωρίζουμε. Το να είμαστε θετικοί μπορεί ακόμη και να μας κάνει πιο αξιοθαύμαστους στα μάτια των άλλων, επειδή η αρνητικότητα είναι το συνηθισμένο πλέον».
3. Τι μπορείτε να αποπνέετε;
«Μπορείτε να κερδίσετε τον σεβασμό αν συνηθίζετε να αποπνέετε:
Επαγγελματισμό: Φροντίστε όσο μπορείτε να μην σας πιάνουν… αδιάβαστους. Πρέπει να γνωρίζετε ποιο είναι το κοινό στο οποίο απευθύνεστε. Τι βιώνει αυτό το κοινό; Τι χρειάζεται; Πώς σκοπεύετε να του προσφέρετε αυτά που χρειάζεται;
Διαφάνεια: Οι άνθρωποι εκτιμούν αυτό το χαρακτηριστικό ιδιαιτέρως. Όταν δεν είστε ειλικρινείς, η εμπιστοσύνη χάνεται και ο σεβασμός εξαφανίζεται. Αντ’ αυτού, να είστε ανοιχτοί σχετικά με τους λόγους για τους οποίους παίρνετε αποφάσεις, να δίνετε ανατροφοδότηση και να λειτουργείτε χωρίς πολλά μυστικά.
Αυθεντικότητα: Οι άνθρωποι θέλουν να ξέρουν ότι είστε αληθινοί απέναντί τους. Γι’ αυτό να είστε ειλικρινείς, ακέραιοι και ευάλωτοι. Συμπεριφερθείτε με γνήσιο και προσιτό τρόπο. Να ενεργείτε με συνέπεια προς τις αξίες σας.
Λογοδοσία με συμπόνια: Όταν κάποιος κάνει ένα λάθος, είναι εύκολο να του κάνετε κάποια παρατήρηση ή να είστε σκληροί απέναντί του. Αντ’ αυτού, αντιμετωπίστε τους με συμπόνια και ενσυναίσθηση.
Αυτοπεποίθηση και ομαδικό πνεύμα: Πιστέψτε στον εαυτό σας και στην δύναμη της ομάδας. Η διατήρηση της ισορροπίας μεταξύ των δύο λειτουργεί σαν μαγνήτης σεβασμού.
Όταν λειτουργείτε με βάση αυτές τις τρεις ερωτήσεις και τις εφαρμόζετε σωστά, ο σεβασμός θα ρέει προς το μέρος σας».
Διαβάστε ακόμη
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από την Κρήτη μέχρι τον Όμιλο των 13 δισ. και των 92 εταιρειών (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα