© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Σε δύο δόσεις αναμένεται να μειωθούν οι ασφαλιστικές εισφορές κατά 0,50% το 2025 και κατά 0,50% το 2027, καθώς ο δημοσιονομικός χώρος δεν επιτρέπει μείωση από το 2024 του ποσοστού 0,60% που υπολείπεται της συνολικής μείωσης 5% για την οποία έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση.
Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο «Πρώτο Θέμα», ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Πάνος Τσακλόγλου είναι κατηγορηματικός ότι δεν τίθεται θέμα αύξησης των ορίων ηλικίας στο άμεσο μέλλον, ενώ επιβεβαιώνει ότι στο τέλος του χρόνου θα χορηγηθούν ενισχύσεις τόσο στους συνταξιούχους που δεν θα λάβουν τις αυξήσεις του 2024 όσο και στις ευάλωτες ομάδες πολιτών.
Παράλληλα, αναφέρεται στην ασφαλιστική διάταξη για τις αλλαγές στο καθεστώς εργασίας των συνταξιούχων, που θα ενσωματωθεί στο εργασιακό νομοσχέδιο, επισημαίνονται ότι είναι απαραίτητη λόγω της αυξημένης σημασίας της «ασημένιας οικονομίας». Υπενθυμίζουμε ότι, αντί του πέναλτι 30%, εξετάζεται η μηνιαία παρακράτηση μη ανταποδοτικής εισφοράς 10% επί του εισοδήματος από την εργασία. Η παρακράτηση θα επιβάλλεται σε ετήσια εισοδήματα άνω των 5.000 ευρώ, ενώ θα θεσπιστεί και «κόφτης», ώστε οι εργαζόμενοι συνταξιούχοι να βγαίνουν κερδισμένοι σε σχέση με το προηγούμενο καθεστώς του πέναλτι.
-Ποιο είναι το επικρατέστερο σενάριο για την παρακράτηση εισφοράς, αντί του πέναλτι που επιβάλλεται σήμερα στους εργαζόμενους συνταξιούχους; Τι θα προβλέπεται για τους συνταξιούχους ελεύθερους επαγγελματίες;
Η δημογραφική γήρανση του πληθυσμού, που σημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι ζούμε περισσότερα χρόνια με καλή υγεία, έχει οδηγήσει τις αναπτυγμένες χώρες στην ενθάρρυνση της απασχόλησης των συνταξιούχων. Αλλωστε δεν πρέπει να αγνοούμε την αυξανόμενη σημασία της «ασημένιας οικονομίας» (silver economy), δηλαδή των ευκαιριών που προσφέρει η δημογραφική αλλαγή για οικονομική ανάπτυξη, οι οποίες, μεταξύ άλλων, αφορούν και την οικονομική δραστηριότητα των συνταξιούχων.
Σήμερα, το νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει ότι όταν ένας συνταξιούχος απασχολείται, παρακρατείται από τον e-ΕΦΚΑ το 30% της σύνταξής του – ποσοστό που επί ΣΥΡΙΖΑ ήταν 60%. Παρά τη βελτίωση, το γεγονός ότι η παρακράτηση αυτή ισχύει είτε ένας συνταξιούχος εργαστεί για μία ημέρα, είτε έχει πλήρη απασχόληση, μπορεί να θεωρηθεί ως ανορθολογική, εφόσον παρέχει ισχυρά αντικίνητρα για εργασία ειδικά όσων επιθυμούν μερική απασχόληση – και ενδεχομένως να ενθαρρύνει κάποιους να παρέχουν αδήλωτη εργασία.
Παρότι δεν έχει οριστικοποιηθεί η τελική ρύθμιση, προσανατολιζόμαστε σε κατάργηση της περικοπής της σύνταξης και παρακράτηση ενός χαμηλού ποσοστού επί του εισοδήματος του εργαζόμενου συνταξιούχου από μισθωτή εργασία, ενώ για όσους απασχοληθούν ως ελεύθεροι επαγγελματίες εξετάζεται μια μη ανταποδοτική προσαύξηση επί των καταβαλλομένων εισφορών. Πιθανότατα θα τεθεί πλαφόν στο ύψος της παρακράτησης ίσο με το ετήσιο ποσό της εθνικής σύνταξης. Με βάση τα αποτελέσματα προσομοιώσεων, το νέο σύστημα οδηγεί σε χαμηλότερες κρατήσεις για τη συντριπτική πλειονότητα των εργαζόμενων συνταξιούχων, ενώ εκτιμούμε ότι θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της απασχόλησης συνταξιούχων οδηγώντας σε βελτίωση του τρέχοντος αλλά και του μελλοντικού εισοδήματός τους, λόγω αύξησης του ύψους των συντάξεών τους στο μέλλον.