Μπορεί να μοιάζει πλάνο βγαλμένο από ταινία επιστημονικής φαντασίας, αλλά ο ΕΦΚΑ, που μόλις πρόσφατα κατόρθωσε να ξεμπερδέψει με τη «χαρτούρα» η οποία κυριαρχούσε σε ορισμένα επικουρικά ταμεία, βάζει πλώρη για τη δημιουργία εικονικών καταστημάτων! Ενα σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης, ενδεδυμένο με τη φιλική φιγούρα ενός ή μίας υπαλλήλου θα εξυπηρετεί στο μέλλον τους ασφαλισμένους οι οποίοι δείχνουν ήδη ικανοποιημένοι από την προσπάθεια που γίνεται να αποφεύγουν στο 90% των περιπτώσεων τις επισκέψεις στα υποκαταστήματα.

«Εχω καιρό να ακούσω παράπονα. Δε λέω ότι λύθηκαν τα προβλήματα και κάποιοι ασφαλισμένοι δεν ταλαιπωρούνται, αλλά δέχομαι πλέον και πολλά συγχαρητήρια από τους πολίτες για τη γρήγορη εξυπηρέτησή τους», επισημαίνει ο διοικητής του e-EΦΚΑ Αλέξανδρος Βαρβέρης, μιλώντας για τα μικρά και μεγαλύτερα έργα που θα οδηγήσουν τον φορέα στην επόμενη μέρα. «Τα τρία τελευταία χρόνια έχει συντελεστεί κοσμογονία στον ΕΦΚΑ. Η ψηφιοποίηση επεκτάθηκε και σε Ταμεία όπως των υγειονομικών που μέχρι πρότινος έβγαζαν συντάξεις με το χέρι. Σε δύο χρόνια πιστεύω ότι οι ασφαλισμένοι θα εξυπηρετούνται αποκλειστικά από την οθόνη του σπιτιού τους μέσω Τεχνητής Νοημοσύνης», επισημαίνει ο ίδιος.

-Μέχρι τότε, όμως, ποιες είναι οι πρωτοβουλίες που συμβάλλουν στον περιορισμό της ταλαιπωρίας των πολιτών;

Το μότο μας είναι «είμαστε εδώ, μην αγχώνεσαι, έλα όταν είσαι έτοιμος για να είμαστε κι εμείς πιο γρήγοροι και αποτελεσματικοί». Το πιλοτικό πρόγραμμα που εφαρμόσαμε σε τρία υποκαταστήματα, σε Σύνταγμα, Κεραμεικό και Αγία Παρασκευή, είχε ικανοποιητικά αποτελέσματα. Στόχος ήταν να αποφευχθούν τα άσκοπα ραντεβού στο κατάστημα. Δηλαδή οι υπάλληλοι τηλεφωνούσαν στους πολίτες που είχαν κλείσει ραντεβού. Το 30% δεν απάντησε. Από το υπόλοιπο 70%, το 60% εξυπηρετήθηκε μέσω τηλεφώνου ή email. Ενα 10%-20% χρειάστηκε να επισκεφθεί το κατάστημα, μένοντας απόλυτα ευχαριστημένο από την ταχύτητα της εξυπηρέτησης. Αυτή η μέθοδος αφήνει καθαρό χρόνο στους υπαλλήλους για να τρέξουν την έκδοση των συντάξεων και άλλες διαδικασίες. Επίσης επεκτείναμε και στον ιδιωτικό τομέα την τηλεφωνική επικοινωνία μέσω του 1555 για τους ασφαλισμένους που βρίσκονται 6 έως 12 μήνες πριν από τη σύνταξη. Το πιλοτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει 500 ασφαλισμένους του ιδιωτικού τομέα, ενώ ήδη έχουν ενημερωθεί 2.500 ασφαλισμένοι του Δημοσίου για τα συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα προκειμένου να συγκεντρώσουν εγκαίρως τα δικαιολογητικά για να μην καθυστερήσει η απονομή της σύνταξης. Επιπλέον, συγκεντρώσαμε τις 100 συνηθέστερες ερωτήσεις, οι οποίες θα απαντηθούν σε βίντεο ώστε ο πολίτης να παρακολουθεί ό,τι τον ενδιαφέρει, χωρίς άγχος, στον χρόνο που τον εξυπηρετεί.

-Οι εκκρεμείς συντάξεις έχουν περιοριστεί;

Βρισκόμαστε σε ιστορικά χαμηλά σε ό,τι αφορά τις εκκρεμότητες. O μέσος όρος έκδοσης των νέων συντάξεων έχει μειωθεί στους δύο μήνες έναντι 18 μηνών το 2019, ενώ έχει επιτευχθεί ο στόχος για έκδοση 1.250 συντάξεων την ημέρα έναντι 500 του 2019. Επίσης, έχει εκκαθαριστεί το 95% του συνόλου των εκκρεμών κύριων συντάξεων που αφορούν τα έτη 2021, 2022 και 2023. Ετσι, σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Μαρτίου, εκκρεμούν 21.000 ληξιπρόθεσμες κύριες συντάξεις, 26.000 επικουρικές, 9.000 εφάπαξ και 18.000 διεθνείς συντάξεις. Ειδικά οι διεθνείς συντάξεις που μέχρι πρότινος δεν ήταν καν στο κάδρο λόγω εξαιρετικής δυσκολίας, σας διαβεβαιώνω ότι θα έχουν περιοριστεί δραστικά έως το τέλος του καλοκαιριού.

-Ενα αναπάντεχο έσοδο για τον ΕΦΚΑ είναι ο πόρος που καταβάλλουν οι εργαζόμενοι συνταξιούχοι, οι δηλώσεις των οποίων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα έχουν ξεπεράσει τις προσδοκίες σας. Εχετε υπολογίσει τα έσοδα;

Πράγματι, τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι οι δηλώσεις των συνταξιούχων για την εργασία τους φτάνουν τις 90.000, σχεδόν τριπλάσιες από πέρυσι που ίσχυε η περικοπή του 30%. Σύμφωνα με τη μελέτη του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το νέο καθεστώς θα αποφέρει στον ΕΦΚΑ σχεδόν 200 εκατ. ευρώ. Σε αυτά προσθέτουμε και τα έσοδα από τις ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλουν οι συνταξιούχοι ως εργαζόμενοι, τα οποία στερούμασταν όταν δούλευαν στη μαύρη οικονομία. Ωστόσο, θα καταγράψουμε και απώλειες καθώς οι συντάξεις καταβάλλονται πλέον στο ακέραιο. Από μια πρώτη προσέγγιση, βγαίνουμε και πάλι κερδισμένοι. Το μέτρο ήταν σωστό και έφερε αποτελέσματα.

-Παρά τις ετήσιες αυξήσεις που δόθηκαν, σύμφωνα με το σύστημα «Ηλιος», ο μέσος όρος των νέων συντάξεων στον ιδιωτικό τομέα δεν υπερβαίνει τα 750 ευρώ μηνιαίως. Με λίγα λόγια, οι συντάξεις είναι χαμηλές. Πώς θα ενισχυθούν τα εισοδήματα των συνταξιούχων για να αντεπεξέλθουν στην ακρίβεια;

Υπάρχουν αντικειμενικοί παράγοντες, όπως οι χαμηλοί μισθοί, που δεν βοηθούν στην ενίσχυση της σύνταξης. Υπάρχουν όμως και «μυστικά» που μπορούν να συμβάλλουν στην ενίσχυση του εισοδήματος των συνταξιούχων. Για παράδειγμα, ακούω πολλούς να βγαίνουν με μειωμένη σύνταξη και να συνεχίζουν να δουλεύουν προσδοκώντας στο μέλλον επιπρόσθετη σύνταξη. Είναι λάθος να δημιουργούνται ψευδαισθήσεις γιατί τα 10-15 χρόνια επιμήκυνσης του εργασιακού τους βίου, όταν θα έχουν συνταξιοδοτηθεί, δεν θα τους αποφέρουν περισσότερα από 10 ευρώ. Το σημαντικό είναι να βγουν με πλήρη σύνταξη και 40 χρόνια ασφάλισης ώστε να εκμεταλλευτούν και τα βελτιωμένα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου. Επίσης είναι λάθος οι ελεύθεροι επαγγελματίες να ασφαλίζονται για χρόνια στην κατώτατη κλίμακα. Είναι αυτονόητο ότι οι συντάξεις που θα πάρουν θα είναι χαμηλές.

-Δεν έχουν τέλος οι προσδοκίες για τα αναδρομικά. Ποιοι περιμένουν ακόμα στην ουρά;

Τα αναδρομικά που απορρέουν από τον επανυπολογισμό των συντάξεων καταβάλλονται σταδιακά, καθώς χρειάζονται επίπονη επεξεργασία και επανέλεγχος για να αποφευχθούν τα λάθη. Αρχές Ιουνίου θα καταβληθούν τα αναδρομικά στους συνταξιούχους τραπεζοϋπαλλήλους και ακολουθούν πρώην υπάλληλοι του ΟΓΑ, του ΤΑΠ-ΟΤΕ, καθώς και συνταξιούχοι χηρείας του Δημοσίου. Τα αναδρομικά ποσά έχουν ήδη καταβληθεί στους συνταξιούχους της Ολυμπιακής, του ΗΣΑΠ και των νομικών προσώπων του Δημοσίου. Σε ό,τι αφορά τα αναδρομικά από τα κομμένα δώρα των επικουρικών είναι θέμα της κεντρικής κυβέρνησης και θα εξαρτηθεί από την απόφαση του Ειδικού Δικαστηρίου.

-Τα χρέη προς τον ΕΦΚΑ έχουν φτάσει στα 47,8 δισ. Πώς θα αντιμετωπίσετε αυτό το πρόβλημα;

Το υπέρογκο ποσό δεν οφείλεται στις αρχικές οφειλές, αλλά στα πρόσθετα τέλη. Είναι σοβαρό πρόβλημα και χρειάζεται γενναία αντιμετώπιση. Υπάρχουν προτάσεις στο τραπέζι. Ωστόσο η εισπραξιμότητα είναι σε καλά επίπεδα και προσπαθούμε με τις ατομικές ειδοποιήσεις να την αυξήσουμε. Δεν προχωράμε επιθετικά, με αναγκαστικά μέτρα για οφειλές έως 10.000 ευρώ. Το μείζον είναι να δημιουργηθεί ασφαλιστική κουλτούρα και να πειστούν ότι η πληρωμή των εισφορών είναι προς όφελός τους.

Διαβάστε ακόμη

PGIM: Αναμένεται «πλημμύρα» κεφαλαίων στην αγορά ομολόγων μετά από τη μείωση των επιτοκίων

Φίλιπ Λέιν (ΕΚΤ): Είμαστε έτοιμοι να αρχίσουμε τις μειώσεις επιτοκίων

Βρέθηκε νέο κοίτασμα λιθίου – Πώς θα επηρεάσει την παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ