search icon

Διεθνή

Βαρβαρότητα Ερντογάν: Με ψευδοροφές “εξαφάνισαν” τις τοιχογραφίες της Μονής Χώρας (Φωτό: Πριν/Μετά)

Οι εικόνες σοκάρουν και παραπέμπουν σε άλλους αιώνες, όταν το τσεκούρι έπεφτε πάνω σε αρχαία αγάλματα και ψηφιδωτά, η φωτιά έκαιγε περίτεχνα ξύλινα τέμπλα και ο ασβέστης κάλυπτε εικόνες και επιγραφές

H Κωνσταντινούπολη, σύμφωνα με την επίσημη καταγραφή, διαθέτει 3.113 τζαμιά!

Σύντομα θα αποκτήσει άλλο ένα: Η μετατροπή της Μονής της Χώρας σε τζαμί ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο όταν αναγγέλθηκε από τον Ταγίπ Ερντογάν, αμέσως μετά τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε μουσουλμανικό τέμενος.

Αν όμως το καθεστώς του Μνημείου Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO προστατεύει – σχετικά – το αριστούργημα του Ιουστινιανού από ακραίες και μόνιμες αρχιτεκτονικές βαρβαρότητες, δε φαίνεται να ισχύει το ίδιο με τη Μονή της Χώρας, που κάτω από το ραντάρ της παγκόσμιας προσοχής μετατρέπεται άτσαλα σε τζαμί, με ταχύς ρυθμούς.

Ψευδοροφές και βιαστικό αστάρωμα, ξυσίματα, σοβατίσματα και ισοπεδωτικό βάψιμο, επιστρατεύτηκαν όλα για να καλύψουν τις φανταστικές τοιχογραφίες και ψηφιδωτά του ναού, να ακυρώσουν το παιχνίδι τους με το φως από τα ανοίγματα και τα παράθυρα των τρούλων και να σβήσουν κάθε σημάδι της ορθόδοξης πίστης που ενέπνευσε την ανέγερση του.

Η εικόνα του πριν και του μετά παγώνει – κι αποδεικνύει την αμέριμνη βεβήλωση της τέχνης από το καθεστώς Ερντογάν:

Ανακαίνιση σε “ρυθμό Ερντογάν”; Σύντομα ο Τούρκος ηγέτης θα παραβρεθεί για τα εγκαίνια του τζαμιού και θα δούμε το τελικό αποτέλεσμα, κρυμμένο σίγουρα πίσω από εκατοντάδες σημαίες και προσκυνητές-χειροκροτητές που θα συνωστίζονται γύρω από τον “πρωταγωνιστή”.

Όσο για τη Μονή της Χώρας, του 16ου αιώνα με την ταραχώδη ιστορία, είναι η δεύτερη φορά που μετατρέπεται σε τζαμί. Μακάρι οι τοιχογραφίες και οι ψηφίδες που δε θα αντικρίζουν ανθρώπων μάτια στο προσεχές μέλλον, να αντέξουν σε άλλη μια μακρά σιωπή μέχρις ότου μια ή ένας πιο πολιτισμένος ηγέτης στη γειτονική χώρα αντιληφθεί την αξία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, “απ’ όπου κι αν προέρχεται”.

 

 

 

Τη φωτογραφία δημοσίευσε ο τούρκος αναλυτής @canokar στο twitter, και συγκέντρωσε πλήθως σχολίων Τούρκων που καταδίκασαν την “πολιτιστική βαρβαρότητα”.

Exit mobile version