Αύξηση 70% σημειώθηκε τον τελευταίο χρόνο στα περιστατικά greenwashing από τράπεζες και εταιρείες χρηματοοικονομικών υπηρεσιών ανά τον κόσμο. Μάλιστα, στις ευρωπαϊκές τράπεζες παρατηρήθηκαν οι περισσότερες περιπτώσεις greenwashing, καθώς και ένα μεγάλο ποσοστό του που αφορούσε στα ορυκτά καύσιμα.
Το greenwashing είναι μια τεχνική εξαπάτησης των καταναλωτών με παραπλανητικές πληροφορίες για τα προϊόντα εταιρειών ή τραπεζών, προκειμένου αυτά να παρουσιάζονται σαν πιο υγιεινά, βιώσιμα ή φιλικά για το περιβάλλον, με απώτερο στόχο την αύξηση των πωλήσεων.
Όπως αναφέρει το Reuters, κατά τον τελευταίο χρόνο μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου η εταιρεία RepRisk, που συλλέγει δεδομένα για τα κριτήρια ESG, κατέγραψε 148 περιπτώσεις greenwashing από τον κλάδο των τραπεζικών και χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών παγκοσμίως.
Ο αριθμός κατά το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν ήταν 86. Από τις 148 νέες περιπτώσεις, οι 106 αφορούσαν σε ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Σύμφωνα με την έρευνα της RepRisk, «πάνω από το 50% αυτών των περιστατικών greenwashing που σχετίζονται με το κλίμα, είτε ανέφεραν τα ορυκτά καύσιμα είτε συνέδεαν κάποιο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα με μια εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αυτά τα περιστατικά δεν συμβαίνουν μεμονωμένα και οι ρυθμιστικές Αρχές γνωρίζουν όλο και περισσότερο την κλίμακα του προβλήματος».
Ακόμη, σύμφωνα με τη RepRisk, στα περιστατικά greenwashing ο κλάδος των τραπεζών και των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών είναι δεύτερος μετά το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο.
Επίσης, το 25% από τα περιστατικά κινδύνου ESG που συνδέονται με το κλίμα συνδέθηκε με το «πράσινο ξέπλυμα», έναντι ποσοστού 20% πέρυσι, ενώ διαπιστώθηκε ακόμη ότι μία στις τρεις εταιρείες που συνδέονται με το greenwashing εμπλέκεται και στο λεγόμενο «κοινωνικό ξέπλυμα».
Ο όρος «κοινωνικό ξέπλυμα» χρησιμοποιείται για εταιρείες που προσπαθούν να παρουσιάζουν θετικό προφίλ κρύβοντας ένα υποκείμενο κοινωνικό ζήτημα, όπως οι παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και η εταιρική συνενοχή, προκειμένου να προστατεύσουν τη φήμη και τις οικονομικές επιδόσεις τους.
Στην έκθεσή της για το greenwashing, η RepRisk επισημαίνει ότι «η παραπλανητική επικοινωνία για περιβαλλοντικά και κοινωνικά θέματα όχι μόνο εμποδίζει την πρόοδο προς τους συλλογικούς στόχους, αλλά επιπλέον βλάπτει την εμπιστοσύνη από τους καταναλωτές και τους επενδυτές».
Ο όρος greenwashing αναφέρθηκε για πρώτη φορά τη δεκαετία του ’60, όταν ένα ξενοδοχείο τοποθέτησε στους χώρους του ανακοινώσεις που ζητούσαν από τους πελάτες να χρησιμοποιούν τις πετσέτες τους τουλάχιστον μία μέρα, προκειμένου να σωθεί ο πλανήτης.
Διαβάστε ακόμη
Société Générale: Οι συνθήκες στις αγορές μετοχών και ομολόγων ξυπνούν μνήμες από το κραχ του 1987
CEO SoftBank: Σε 10 χρόνια η τεχνητή νοημοσύνη θα έχει ξεπεράσει την ανθρώπινη
Βρετανία: Πόσο εύκολο είναι να απαγορευτούν τα κινητά τηλέφωνα στα σχολεία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ