Σε σημαντικές αλλαγές στο φορολογικό σύστημα προχωρά η Τουρκία, με στόχο κυρίως να τονώσει τα έσοδα προς τα κρατικά ταμεία και συνάμα να μετριάσει το βάρος στις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Συγκεκριμένα η νέα μεταρρύθμιση που παρουσίασε νωρίτερα στη Βουλή το κυβερνών ισλαμικό κόμμα διευρύνει την φορολογική βάση προκειμένου να υποβοηθήσει την προσπάθεια για το… συμμάζεμα των δημοσιονομικών δαπανών με απώτερο στόχο την πτώση του πληθωρισμού.

Έτσι περιλαμβάνει την επιβολή ενός μίνιμουμ φορολογικού συντελεστή ύψους 10% για τις εγχώριες επιχειρήσεις, ο οποίος θα παρακάμπτει τις όποιες εκπτώσεις ή εξαιρέσεις μπορεί να υπάρχουν. Ο στάνταρ φορολογικός συντελεστής για τα εταιρικά έσοδα βρίσκεται στο 25%, όμως εκτιμάται πως πολλές εταιρείες χρησιμοποιούν διάφορα «παραθυράκια», ώστε να καταλήγουν να πληρώσουν πολύ χαμηλότερο φόρο.

Στο ίδιο πλαίσιο αποφασίστηκε και η αύξηση του φορολογικού συντελεστή για εταιρείες που αναλαμβάνουν μεγάλα δημόσια έργα, όπως την κατασκευή δρόμων και γεφυρών, από το 25% στο 30%.

Η «καμπάνα» δεν αφορά μόνο τις ντόπιες επιχειρήσεις, αλλά και τις διεθνείς. Στις (ξένες κυρίως) πολυεθνικές εταιρείες με ετήσιο τζίρο άνω των 750 εκατ. ευρώ ο μίνιμουμ φορολογικός συντελεστής διαμορφώνεται στο 15%, ευθυγραμμίζοντας έτσι την Τουρκία με τον σχετικό μίνιμουμ εταιρικό φόρο που έχει ορίσει ο ΟΟΣΑ για την πάταξη φαινομένων φοροαποφυγής από τις διεθνείς επιχειρήσεις.

Για τον ίδιο σκοπό, ήτοι τον περιορισμό της φοροαποφυγής, το πακέτο περιλαμβάνει διεύρυνση των εργαλείων για τον λογιστικό έλεγχο των επιχειρήσεων και την επιβολή υψηλότερων προστίμων σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων.

Στο νέο μοντέλο θα προστεθούν και αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης των αυτοαπασχολούμενων και ελεύθερων επαγγελματιών. Μάλιστα, αν τα έσοδα τους ξεπερνούν κατά 20% τις δηλώσεις που έχουν κάνει, θα καλούνται για επιπρόσθετο έλεγχο από τις φορολογικές αρχές.

Στα επιπλέον έσοδα θα προστεθεί και η κάθετη αύξηση του ταξιδιωτικού τέλους που υποχρεούνται να καταβάλουν οι Τούρκοι υπήκοοι προκειμένου να ταξιδέψουν στο εξωτερικό από τις 150 στις 500 τουρκικές λίρες. Μάλιστα, το συγκεκριμένο τέλος αποφασίστηκε να αναπροσαρμόζεται στο εξής σε ετήσια βάση.

Από την άλλη πλευρά, για τη μεγαλύτερη στήριξη των αδυνάτων ανακοινώθηκε σημαντική αύξηση της κατώτερης σύνταξης κατά 25%, από τις 10.000 τουρκικές λίρες στις 12.500 (ήτοι στα 378 δολάρια).

Η αύξηση αυτή αφορά περίπου 15,8 εκατ. συνταξιούχους και θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του 2024 με περίπου 33 δισ. λίρες.

Πάντως, μετά τις συνεχείς αυξήσεις του κατώτατου μισθού την προηγούμενη διετία, η κυβέρνηση για την ώρα δεν θα προχωρήσει και σε νέα αύξηση των μισθών επικαλούμενη την ανάγκη να «σφίξει» τις δαπάνες της και να προσπαθήσει να περιορίσει τον πληθωρισμό.

Θυμίζουμε πως ο πληθωρισμός έπεσε περαιτέρω τον Ιούνιο φτάνοντας το 71,6%, από 75% τον Μάιο και εκτιμάται να παραμείνει σε σταδιακή καθοδική τροχιά χάρη στην αλλαγή της νομισματικής πολιτικής από την Κεντρική Τράπεζα της Τουρκίας από το περασμένο καλοκαίρι. Πραγματικά, μετά από μια εντατική στρατηγική νομισματικής σύσφιγξης τα επιτόκια έχουν διαμορφωθεί στο 50% με αποτέλεσμα ο πληθωρισμός να εκτιμάται πως θα «κλείσει» τη χρονιά γύρω στο 38%.

Την ίδια ώρα και το οικονομικό team της κυβέρνησης υπό τον Μεχμέτ Σιμσέκ έχει δρομολογήσει από πέρυσι μια σειρά μέτρων για τον περιορισμό των δημοσιονομικών δαπανών. Όμως, μετά την υπερβολική δημοσιονομική και νομισματική… χαλάρωση της εποχής των Erdoganomics κρίθηκε ως πιο συνετή επιλογή (να έχουν παρέλθει και οι τοπικές και δημοτικές εκλογές του Μαρτίου) τα βήματα αυτά να είναι αργά. Έτσι, φτάσαμε τελικά στο σαρωτικό φορολογικό πακέτο που παρουσιάστηκε σήμερα και το οποίο υπολογίζεται πως θα οδηγήσει σε επιπλέον κρατικά έσοδα της τάξεως των 226 δισ. τουρκικών λιρών (7 δισ. δολάρια).

«Θα αυξήσουμε τις προσπάθειες μας ώστε να βεβαιωθούμε πως δεν θα μείνει κανένας τομέας που δεν θα φορολογείται στην Τουρκία» τόνισε χαρακτηριστικά, στις δηλώσεις του, ο υπουργός Οικονομικών.

Υπολογίζεται ότι το έλλειμμα του προϋπολογισμού έφτασε πέρυσι το 5,3% επί το ΑΕΠ, ήτοι στα 45,5 δισ. δολάρια, που ήταν το υψηλότερο σημείο του από το 2009.

Κατά το πρώτο εξάμηνο της φετινής χρονιάς, το έλλειμμα διαμορφώθηκε στα 747,2 δισ. λίρες (23,6 δισ. δολάρια) και οι προβλέψεις για την ετήσια επίδοση του τοποθετούν το δείκτη στο 6,4% επί το ΑΕΠ, που θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα στα περίπου είκοσι χρόνια εξουσίας του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Όσον αφορά τους ρυθμούς ανάπτυξης, η τουρκική οικονομία επιταχύνθηκε σε ποσοστό 5,7% το πρώτο τρίμηνο χάρη στη βελτίωση της εγχώριας ζήτησης, όμως ήδη παρουσιάζει σημάδια κόπωσης με αποτέλεσμα να αναμένεται να κινηθεί χαμηλότερα για το υπόλοιπο της χρονιάς.

Πάντως, παρά την ανάγκη υιοθέτησης των μέτρων αυτών για τη βελτίωση των δημοσιονομικών δεδομένων, πολιτικοί αναλυτές προειδοποιούν για σημαντικές αντιδράσεις ακόμη και από τους κόλπους του κυβερνώντος κόμματος. Το AKP και οι σύμμαχοι του διαθέτουν άνετη πλειοψηφία στη Βουλή, κάτι που σημαίνει πως το νομοσχέδιο είναι βέβαιο ότι τελικά θα επικυρωθεί, όμως η συζήτηση για το περιεχόμενο του δεν αναμένεται… ανέφελη, παρά την προφανή προσπάθεια της κυβέρνησης να «χρυσώσει» το χάπι με τις αυξήσεις στις συντάξεις.

Διαβάστε ακόμη

Attica Bank: Στα €2,3 δισ. τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα σύμφωνα με την DBRS

COSMOTE – ΝΟVA: Τι σημαίνει για τους συνδρομητές η συμφωνία στα αθλητικά τους κανάλια

Τα υβριδικά μοντέλα εργασίας είναι το μέλλον;

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ