Μία απρόσμενη αλλά καλοδεχούμενη πηγή κερδών ανακάλυψαν τους τελευταίους μήνες traders της Κίνας, που βλέπουν τα έσοδά τους να πλήττονται από την επιβράδυνση της εγχώριας ζήτησης.
Πρόκειται για traders που είχαν υπογράψει μακροπρόθεσμα συμβόλαια για αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου κυρίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και άλλους διεθνείς προμηθευτές, πολύ πριν την εκτόξευση των τιμών που προκάλεσε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Οι Κινέζοι πουλάνε, τώρα, αυτό το φυσικό αέριο σε εταιρείες σε Ευρώπη, Ιαπωνία και Νότια Κορέα, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη.
Οι Κινέζοι traders έχουν αυτή τη δυνατότητα καθώς η ζήτηση για LNG στην Κίνα, που αποτελεί τον μεγαλύτερο εισαγωγέα LNG στον κόσμο, έχει μειωθεί σημαντικά τον τελευταίο χρόνο.
Η μειωμένη ζήτηση εντός Κίνας οφείλεται αφενός στην επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας, αφετέρου στις αυξημένες εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία.
Η Κίνα αγοράζει φθηνό LNG από τη Ρωσία εν μέσω των δυτικών μποϋκοτάζ και κυρώσεων που έχουν επιβληθεί λόγω της εισβολής στην Ουκρανία. Όπως αποκάλυψε το Bloomberg, η Κίνα κατάφερε να λάβει έκπτωση 50% σε ποσότητες LNG από το εργοστάσιο Sakhalin 2 στο ανατολικό άκρο της Ρωσίας.
«Φαίνεται ότι η Κίνα με χαρά δέχεται ρωσικά φορτία LNG που αγοράζει με εκπτώσεις, απελευθερώνοντας εναλλακτικές προμήθειες που στη συνέχεια τις κατευθυνθεί στην Ευρώπη σε υψηλότερες τιμές» δήλωσε στο Bloomberg ο Saul Kavonic, ενεργειακός αναλυτής της Credit Suisse.
Φέτος, οι εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου στην Κίνα είναι αυξημένες κατά 30%.
Σύμφωνα με ανάλυση της S&P Global, που βασίστηκε σε στοιχεία από τις ναυτιλιακές εταιρείες, μόνο τον Αύγουστο οι εισαγωγές ρωσικού LNG στην Κίνα έφθασαν σε ύψος ρεκόρ 611.000 μετρικών τόνων – το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο ετών.
Την ίδια ώρα, οι εισαγωγές φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ στην Κίνα καταγράφουν αρνητικό ρεκόρ. Η WSJ έγραψε ότι την περίοδο Ιανουαρίου- Αυγούστου 2022 μόλις 19 πλοία που μετέφεραν αμερικανικό LNG αγκυροβόλησαν στην Κίνα. Πέρυσι, ο αριθμός τους είχε ξεπεράσει τα 130 για την αντίστοιχη περίοδο.
Σωτήριο για την Ευρώπη
Το κινεζικό «κόλπο» μπορεί να θέτει σοβαρά ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα των δυτικών κυρώσεων, ωστόσο έχει ένα πολύ συγκεκριμένο, ευεργετικό αποτέλεσμα για την Ευρώπη: «απελευθερώνει» ποσότητες φυσικού αερίου που η Ευρώπη αναζητά απεγνωσμένα για να γεμίσει τις αποθήκες της ενόψει του χειμώνα.
«Ως ένας από τους σημαντικότερους εισαγωγείς LNG στην Ασία, η Κίνα έχει εισάγει μόνο 4,7 εκατομμύρια τόνους LNG τους τελευταίους οκτώ μήνες του 2022, ποσοστό 25% χαμηλότερο από την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους» δήλωσε στο CGTN ο Zongqiang Luo, ανώτερος αναλυτής της ανεξάρτητης εταιρείας ενεργειακής έρευνας Rysad Energy. «Επομένως, η Κίνα δεν ανταγωνίζεται άμεσα τους Ευρωπαίους στην αγορά spot, επειδή η πλειοψηφία των εισαγωγών της σε LNG καλύπτεται από τα μακροχρόνια συμβόλαια».
Ήδη, η Γερμανία έχει δηλώσει ότι έχει καταφέρει να εξασφαλίσει πάνω από 90% των ποσοτήτων που μπορούν να φιλοξενήσουν οι αποθηκευτικοί της χώροι και παράλληλα επιδιώκει να «κλειδώσει» προμήθειες LNG από ΗΑΕ και Κατάρ, για παράδοση στον πρώτο από τους πλωτούς τερματικούς σταθμούς που θα εγκαινιάσει το νέο έτος.
Επίσης, ο γαλλικός ρυθμιστής ενέργειας CRE ανακοίνωσε ότι οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου της Γαλλίας ήταν κατά 99% γεμάτες, αν και επέμεινε ότι οι πολίτες πρέπει να προσπαθήσουν να εξοικονομήσουν ενέργεια λόγω των υψηλών τιμών και των εντάσεων στην αγορά.
H Ιταλία ανακοίνωσε ότι έχει εξασφαλίσει αρκετές ποσότητες φυσικού αερίου από τη Βόρεια Αφρική, ώστε να μην αντιμετωπίσει πρόβλημα σε περίπτωση που σταματήσει η προμήθεια ρωσικού φυσικού αερίου του οποίου ακόμα κάνει χρήση, έχει όμως περιορίσει τη συμμετοχή του σε μόλις 10% των συνολικών προμηθειών.
Ωστόσο, κάποιοι αναλυτές προειδοποιούν ότι η Κίνα ενδέχεται να επιστρέψει σύντομα στην spot αγορά του LNG. «Αυτό θα εξαρτηθεί από το τι θα αποφασίσει το κυβερνών Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας σχετικά με την αυστηρή πολιτική μηδενικών κρουσμάτων Covid-19, στο Συνέδριο του κόμματος, που ξεκινά στις 16 Οκτωβρίου. Ο οικονομικός αντίκτυπος της πολιτικής ήταν πολύ σοβαρός για να παραμείνει ως έχει και η ανάγκη αλλαγής στρατηγικής είναι ακόμη πιο επιτακτική τώρα με τον αυξανόμενο πληθωρισμό, την επικείμενη ύφεση και το φάσμα μιας κρίσης στον τομέα των ακινήτων» σημειώνει άρθρο της ενεργειακής εταιρείας πληροφόρησης Energy Intelligence.
Διαβάστε ακόμα:
Citi: Τα τρία σενάρια για την παγκόσμια οικονομία και τις αγορές μετοχών (γραφήματα)
Σκρέκας: Με €200 εκατ. αναβαθμίζουμε την ενεργειακή απόδοση μικρομεσαίων επιχειρήσεων