Οι εργοδότες έχουν ενθουσιαστεί για το ChatGPT. H τρομακτική ανάπτυξη της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης ενδέχεται να λύσει τα χέρια εταιρειών οι οποίες θέλουν να αυτοματοποιήσουν τα spreadsheets, το copywriting και άλλου είδους μονότονα καθήκοντα τα οποία θα τις κάνουν πιο αποτελεσματικές.
Η τεχνολογία η οποία έχει προσελκύσει τη φαντασία των CEOs αλλά και του βιομηχανικού τομέα έχει οδηγήσει πολλές εταιρείες στο να χρησιμοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη, ή τουλάχιστον να δοκιμάσουν να το κάνουν.
Παρ’ όλα αυτά, όσο τα στελέχη και οι μάνατζερ ενθουσιάζονται για την τεχνητή νοημοσύνη, έχουν ξεχάσει τους εργαζομένους τους οποίους αυτή θα επηρεάσει πραγματικά, αφού τα καθήκοντα τα οποία αναλαμβάνει η ΤΝ είναι συνήθως αυτά για τα οποία προσλαμβάνονται οι νέοι στις επιχειρήσεις και τα οποία θεωρούνται ως απαραίτητο «σκαλοπάτι» για την επαγγελματική τους εξέλιξη.
Αντί για εκπαίδευση…
Χωρίς τα προγράμματα καθοδήγησης, τους μέντορες και όλα τα συναφή, οι νέοι εργαζόμενοι δεν έχουν κάποια ελπίδα εξέλιξης, ιδιαίτερα εάν κανείς αναλογιστεί πως πολλά από τα πρώην καθήκοντά τους τώρα πια έχει αναλάβει η τεχνητή νοημοσύνη.
Οι νέοι σε ηλικία χρήστες μπορεί μεν να είναι πιο συνηθισμένοι στη χρήση προγραμμάτων όπως το ChatGPT και άλλες συναφείς τεχνολογίες, αλλά η εμμονή των στελεχών με την γενικότερη ιδέα της τεχνητής νοημοσύνης θα υποσκάψει τη δυνατότητα των επαγγελματιών αυτών για δημιουργία καριέρας.
Εκτός από τις οικονομικές δυσκολίες τις οποίες αντιμετωπίζει η γενιά Gen-Z, τώρα πια πρέπει να ανταγωνιστούν με την ίδια την τεχνολογία για να βρουν δουλειά. Ακόμα κι αν το καταφέρουν, κανείς δεν πρόκειται να τους βοηθήσει να ανελιχθούν στην εταιρεία, αφού οι περισσότερες εταιρείες δεν ενδιαφέρονται να ενισχύσουν τις ικανότητες των εργαζομένων τους όπως έκαναν παλαιότερα μέσω εκπαιδευτικών και άλλων προγραμμάτων.
Όσο για τους μέντορες, στα περισσότερα επαγγελματικά οικοσυστήματα, αυτοί είναι πια… άφαντοι και οι νέοι εργαζόμενοι αφήνονται πολλές φορές μόνοι τους να καταλάβουν τι γίνεται και να «βρουν το μπούσουλα», με όλα τα συναφή προβλήματα και πιθανά αρνητικά αποτελέσματα σε περίπτωση λανθασμένων κινήσεων.
Παράλληλα, οι περισσότερες εταιρείες, παρά την πρόσφατη στροφή προς το ESG, φαίνεται πως αδιαφορούν ή δε λαμβάνουν υπόψη τις προσωπικές ανάγκες των υπαλλήλων τους, θεωρώντας τους ως απλούς «αριθμούς», κάτι το οποίο επηρεάζει ιδιαίτερα τους νεότερους σε ηλικία.
…βάλτε τον υπολογιστή στην πρίζα
Δεδομένης της έλλειψης όλων αυτών των προγραμμάτων εκπαίδευσης, υποστήριξης και τα συστήματα επαγγελματικής εξέλιξης, το ευκολότερο το οποίο μπορούν πολλές φορές να κάνουν οι εργοδότες και οι μάνατζερ είναι να επιλέξουν την εύκολη και -πολλές φορές φθηνότερη- λύση της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης.
Τα πάλαι ποτέ καθημερινά, μονότονα μεν αλλά καίρια για τη λειτουργία της εταιρείας καθήκοντα τα οποία αναλάμβαναν οι νέοι εργαζόμενοι, τους έδιναν μία ευκαιρία να μάθουν το πως λειτουργεί η επιχείρηση εκ των έσω και να κατατοπιστούν στη νέα τους εργασία.
Δεδομένης της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης, όμως, πολλές από αυτές τις θέσεις είτε έχουν ήδη εκλείψει είτε πρόκειται να το κάνουν.
Είναι, επίσης, πολύ φθηνότερο σε μακροπρόθεσμο επίπεδο να εκπαιδευτεί ένα τέτοιο πρόγραμμα το οποίο είναι «κομμένο και ραμμένο» στα μέτρα της επιχείρησης από το να γίνονται προσλήψεις όλο και περισσότερων εργαζομένων. Αυτό, όπως είναι προφανές, ενδέχεται να δημιουργήσει περαιτέρω επαγγελματική κρίση σε πολλούς νέους αλλά και παλαιότερους εργαζομένους.
Οι προαγωγές, οι μισθολογικές αυξήσεις και η εξέλιξη, από την άλλη, δε θα βασίζονται πια στις ικανότητες αλλά στην διπλωματία και τις «δημόσιες σχέσεις» ορισμένων εργαζομένων, σύμφωνα με το Business Insider. Αν και οι αισιόδοξοι αναλυτές εκτιμούν πως οι θέσεις εργασίας οι οποίες υπάρχουν τώρα θα συνεχίσουν να υπάρχουν και σε δέκα περίπου χρόνια, δεδομένου του τρόπου με τον οποίο οι εταιρείες έχουν προωθήσει τη χρήση της νέας τεχνολογίας, είναι δύσκολο κανείς να φανταστεί μία κοινωνία όπου οι πολίτες θα έχουν περισσότερες οικονομικές ευκαιρίες.
Η λύση
Σύμφωνα με τους περισσότερους ειδικούς στα εργασιακά και την απόδοση των εργαζομένων, το καλύτερο πράγμα το οποίο θα μπορούσε να κάνει μία επιχείρηση είναι να αναλάβει τις υποχρεώσεις τις οποίες έχει απέναντι στους εργαζομένους, να επενδύσει σε αυτούς και να τους στηρίξει.
Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με έρευνα των Ούλριχ Ατζ και Τένσι Γουέλαν του New York University Stern Center for Sustained Business, οι επιχειρήσεις δεν έχουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να μετρήσουν απτά την αξία του ανθρώπινου δυναμικού, θεωρώντας τη μαθηματικά παρόμοια με το κόστος του ηλεκτρικού ή του νερού. Σύμφωνα με τους αναλυτές, το τρέχον σκεπτικό της αμερικανικής και κάθε μοντέρνας οικονομίας υποστηρίζει τη μείωση του λειτουργικού κόστους με κάθε τρόπο έτσι ώστε να περιοριστούν τα έξοδα και να αυξηθούν τα μερίσματα προς τους μετόχους.
Υπάρχουν, όμως, και καλύτεροι τρόποι με τους οποίους οι εταιρείες αυτές θα μπορέσουν να λειτουργήσουν, αν και πολλές εξ αυτών θα πρέπει να πάρουν επίπονα μαθήματα όσον αφορά την υπερβολική εξάρτησή τους από την τεχνητή νοημοσύνη. Ένα πρόσφατο εξ αυτών ήταν η απώλεια $440 εκατομμυρίων στην Knight Capital λόγω ενός προβλήματος στο πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης στο οποίο βάσιζε τις επενδύσεις της.
Οι εργαζόμενοι μπορούν να ενισχυθούν από τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης αλλά η ολική αντικατάστασή τους αποτελεί μυωπική αντιμετώπιση από όσους προσπαθούν να αντλήσουν και την τελευταία ρανίδα του θετικού ισολογισμού και οι οποίοι περισσότερη σχέση έχουν με τους αριθμούς, παρά με τους ανθρώπους.
Διαβάστε ακόμα
Οικογένεια Λιβάνη: Βγαίνει στο σφυρί η «Ελληνική Ρίζα» (pics)
Πού πάει για διακοπές η πλούσια ελίτ του 1% – Και η Ελλάδα στους top προορισμούς (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ