search icon

Διεθνή

Social media: Οι χρήστες στην Ευρώπη θα ασκούν βέτο στις αποφάσεις για το τι… ανεβαίνει και τι κατεβαίνει

Οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα έχουν σύντομα ένα νέο φόρουμ για να αμφισβητούν τις αποφάσεις των πλατφορμών σχετικά με το περιεχόμενό τους

Ένας «εξωδικαστικός οργανισμός επίλυσης διαφορών» με την ονομασία «Appeals Center Europe» δήλωσε αυτές τις μέρες ότι έχει πιστοποιηθεί από τις ιρλανδικές ρυθμιστικές αρχές για να ενεργεί ως «διαιτητής» σε διαφορές σχετικά περιορισμούς στο περιεχόμενο των social media σε ολόκληρη την ΕΕ, ξεκινώντας με το Facebook, το YouTube και το TikTok.

Ο οργανισμός αυτός είναι παρόμοιος με το Συμβούλιο Εποπτείας της Meta, ένα εν μέρει ανεξάρτητο όργανο που δημιουργήθηκε το 2020 και λειτουργεί σαν ανώτατο δικαστήριο για σημαντικές αποφάσεις όσον αφορά θέματα περιεχομένου στο Facebook, το Instagram και το Threads.

Σύμφωνα με το ψηφιακό εγχειρίδιο κανόνων της ΕΕ, γνωστό ως «Digital Services Act» ή DSA, οι εταιρείες τεχνολογίας και οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης υποχρεούνται να συνεργάζονται με τα όργανα αυτά και να συμμορφώνονται με τις αποφάσεις που λαμβάνουν. Οι αξιωματούχοι της ΕΕ στις Βρυξέλλες θέλησαν να εξισορροπήσουν το δικαίωμα στην ελευθερία του λόγου, ώστε να δοθεί στους πολίτες ένας τρόπος να φέρουν αντίρρηση και αντίσταση σε αποφάσεις που λαμβάνονται από τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας.

«Τα θέματα που θα εξετάζονται θα μπορούσαν να είναι τα πάντα: Από μια υπόθεση που αφορά έναν αρχηγό κράτους μέχρι μια γειτονική διαφορά», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Τόμας Χιούγκς.

Ο νόμοι που θα εφαρμοστούν προϋποθέτουν ότι οι εταιρείες τεχνολογίας και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη θα επιβάλουν υψηλά πρόστιμα όταν εντοπίζεται παραβατικό, προσβλητικό, ή ακατάλληλο περιεχόμενο, σύμφωνα με το apnews.com.

Το Κέντρο Εφέσεων, που εδρεύει στο Δουβλίνο, όπου πολλές εταιρείες όπως η Silicon Valley έχουν τα ευρωπαϊκά τους κεντρικά γραφεία, θα αρχίσει να λαμβάνει υπόψη τις αιτήσεις των χρηστών πριν από το τέλος του έτους. Αρχικά, θα ασχολείται με τους χρήστες του Facebook, του YouTube και του TikTok, ώστε να ελεγχθούν πρώτα οι μεγαλύτερες πλατφόρμες. Σχεδιάζει να προσθέσει και άλλες αργότερα.

Σε αντίθεση με το Συμβούλιο Εποπτείας, το οποίο αναλαμβάνει τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες υποθέσεις, το Κέντρο Εφέσεων θα πρέπει να εξετάζει κάθε υπόθεση που θα λαμβάνει. Οι αποφάσεις δεν θα δημοσιεύονται στο κοινό, σε αντίθεση με τις αποφάσεις του Συμβουλίου Εποπτείας που αναρτώνται στο διαδίκτυο.

«Το Κέντρο Εφέσεων θα προσλάβει προσωπικό από όλη την ΕΕ για να χειριστεί έως και δεκάδες χιλιάδες υποθέσεις ανά χρόνο», δήλωσε ο Χιούγκς. «Το προσωπικό θα έχει εξειδίκευση σε συγκεκριμένους τομείς, όπως γλώσσες και πολιτική».

«Πέρα από τις αποφάσεις που θα λαμβάνονται, τα δεδομένα σχετικά με τις διαφορές θα βοηθήσουν τις ρυθμιστικές αρχές και τους ερευνητές να εντοπίσουν τυχόν συστημικούς κινδύνους για τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», δήλωσε ο Χιούγκς.

Το Real Facebook Oversight Board, μια ομάδα ηγετών πολιτικών δικαιωμάτων και εμπειρογνωμόνων τεχνολογίας που έχει επικρίνει τη Meta και την επιτροπή εποπτείας της, καλωσόρισε με επιφύλαξη το νέο κέντρο.

«Δεν γνωρίζουμε πολλά για το Κέντρο Εφέσεων και για το πώς θα λειτουργήσει, αλλά τα μέτρα που θα επιβάλλονται στο πλαίσιο του DSA υπόσχονται μεγάλες εξελίξεις», δήλωσε ο εκπρόσωπος Μπεν Γουισκίντα.

«Το Συμβούλιο Εποπτείας της Meta παρέχει 15 εκατομμύρια ευρώ ως αρχική χρηματοδότηση», δήλωσε ο Χιούγκς, ο οποίος έχει υπάρξει διευθυντής του Συμβουλίου Εποπτείας. «Το Συμβούλιο Εποπτείας και το Κέντρο Εφέσεων θα λειτουργούν χωριστά, αλλά θα στοχεύουν σε κάτι κοινό: τη λογοδοσία και τη διαφάνεια της εκάστοτε πλατφόρμας και το να έχουν οι χρήστες δικαιώματα στον διαδικτυακό λόγο».

Το Κέντρο Εφέσεων θα μπορεί να δραστηριοποιείται, καθώς θα χρεώνει τις εταιρείες τεχνολογίας 95 ευρώ για κάθε υπόθεση που εκδικάζει, αλλά και θα χρεώνει με 5 ευρώ τους χρήστες που κάνουν τις καταγγελίες. «Στόχος είναι, μέσω αυτής της χρέωσης οι χρήστες να μην κάνουν άσκοπες καταγγελίες. Αν τελικά οι χρήστες που έκαναν τις καταγγελίες έχουν πραγματικά δίκιο, τα χρήματα που έδωσαν θα τους επιστρέφονται ανεξάρτητα από το εάν η πλατφόρμα αναλάβει ή όχι οποιαδήποτε δράση», δήλωσε ο Χιούγκς.

«Υπάρχει μια προθεσμία 90 ημερών για τις αποφάσεις, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις θα λαμβάνονται πολύ πιο γρήγορα», είπε.

Διαβάστε ακόμη

Ισχυρές ενδείξεις για μεγάλο κοίτασμα φυσικού αερίου νοτιοδυτικά της Κρήτης

Σκυλακάκης: Σε μονάδες αποθήκευσης μετατρέπονται παλιοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας έως 450 MW

Φόβοι για νέα και μεγαλύτερη χρηματοπιστωτική κρίση: «Με φόρα» προς τα $100 τρισ. το παγκόσμιο δημόσιο χρέος

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version