Για μια από τις μεγαλύτερες απεργίες στην αμερικανική βιομηχανία αυτοκινήτου ετοιμάζεται το συνδικάτο UAW καθώς το πρωί της Παρασκευής, ώρα Ελλάδος, λήγει το χρονικό τελεσίγραφο που έχει θέσει για την επίτευξη συμφωνίας με τις «Big Three» του κλάδου, την Ford, την General Motors και την Stellantis, χωρίς για την ώρα να διαφαίνονται ελπίδες για εξεύρεση λύσης.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του συνδικάτου, Σον Φέιν και οι τρεις εταιρείες κατέθεσαν βελτιωμένες προσφορές, όμως φαίνεται ότι βρίσκονται πολύ μακριά από τις απαιτήσεις του συνδικάτου, τόσο σε σχέση με τους μισθούς όσο και τα πλάνα συνταξιοδοτήσεων. Οι εταιρείες από την πλευρά τους έχουν αρνηθεί τις αρχικές απαιτήσεις του UAW.
«Δεν έχουμε δει ακόμη στο τραπέζι προσφορές που να αντανακλούν τις θυσίες και τη συνεισφορά των μελών μας στις εταιρείες αυτές» τόνισε ο Φέιν σε βίντεο που ανέβασε στα social media απευθυνόμενος στους εργαζομένους του κλάδου. Οπότε με τη λήξη του χρονικού τελεσιγράφου αναμένεται το πρώτο κύμα των κινητοποιήσεων.
Αναφορικά με τις προτάσεις, η Ford εμφανίζεται να έχει προσφέρει αυξήσεις της τάξεως του 20%, η GM του 18% και η Stellantis του 17,5%.
Το UAW ζητούσε θεαματική αύξηση ύψους 46% μέσα στην επόμενη τριετία, το οποίο κατέβασε στο 36%, ενώ παράλληλα απαιτεί εξίσωση των μισθών μεταξύ των νέων και των παλιών εργαζομένων, νέα συνταξιοδοτικά σχέδια, καθώς και μείωση των ωρών εργασίας από τις 40 στις 32 ώρες την εβδομάδα.
Ειδικά στα δύο τελευταία, τα συνταξιοδοτικά σχέδια και τη μείωση των ωρών εργασίας, οι εταιρείες είναι κατηγορηματικά αντίθετες.
«Για να κερδίσουμε, πιθανότατα θα πρέπει να αναλάβουμε δράση. Είμαστε έτοιμοι να κατέβουμε σε απεργίες στις εταιρείες αυτές με τρόπο που δεν έχουν δει ποτέ άλλοτε» τόνισε χαρακτηριστικά.
Αναλόγως και αναλυτές του κλάδου θεωρούν πλέον αναπόφευκτη την έναρξη απεργιακών κινητοποιήσεων, γεγονός που θα προκαλέσει ντόμινο προβλημάτων στον κλάδο, όχι μόνο σε εγχώριο επίπεδο αλλά και διεθνές. «Στο σημείο αυτό, η προοπτική απεργίας είναι σχεδόν βέβαιη» έγραψε χαρακτηριστικά σε σημείωμα του ο αναλυτής Τζον Μέρφι της Bank of America.
Η δε, ζημιά όχι μόνο για τον χώρο, αλλά και την αμερικανική οικονομία συνολικά, θα είναι σημαντική, ακόμη κι αν η απεργία έχει μικρή διάρκεια. Σύμφωνα με εκτίμηση της Anderson Economic Group, μια απεργία στις τρεις κορυφαίες εταιρείες αυτοκινήτου για 10 ημέρες θα προκαλούσε πλήγμα της τάξεως των 5,6 δισ. δολαρίων για το αμερικανικό ΑΕΠ, ενώ τα ίδια τα μέλη του UAW θα έχαναν μισθούς ύψους 860 εκατ. δολαρίων προκαλώντας πλήγμα στα επίπεδα κατανάλωσης.
Αντιστοίχως, η Goldman Sachs σε εκτίμηση της υπολόγισε ότι μια απεργία στις Big Three θα κόστιζε στους ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας για το τρίμηνο από 0,05 έως 0,10 ποσοστιαίες μονάδες για κάθε εβδομάδα διάρκειας των κινητοποιήσεων.
Σύμφωνα με τα αμερικανικά media, το συνδικάτο θα εφαρμόσει διάφορες τακτικές κινητοποιήσεων για να μεγιστοποιήσει την πίεση.
Για παράδειγμα αντί να εξαγγείλει μια γενική απεργία για όλες τις μονάδες, προειδοποιώντας έτσι και τις διοικήσεις, πιθανότατα η συνδικαλιστική ομάδα σε κάθε εργοστάσιο θα επιλέξει επί τόπου πότε θα δώσει εντολή στα μέλη της να… σηκωθούν ξαφνικά και να εγκαταλείψουν τις θέσεις τους. Κάποια συνδικαλιστικά τμήματα μπορεί να λειτουργήσουν και συνδυαστικά, όμως στόχος είναι να κινηθούν με ευελιξία και τελικά να ασκήσουν τη μέγιστη δυνατή πίεση προς τους εργοδότες.
«Θα χτυπήσουμε εκεί που νομίζουμε πως χρειάζεται να χτυπήσουμε» απείλησε ο Φέιν.
Οι εταιρείες από την πλευρά τους δηλώνουν πως θέλουν τη συνέχιση των συνομιλιών και επισημαίνουν ότι έχουν καταθέσει σειρά προτάσεων.
Ο CEO της Ford, Τζιμ Φάρλεϊ, σε ανακοίνωση του, υποστήριξε ότι η εταιρεία του έχει καταθέσει μέχρι τώρα τέσσερις προσφορές, χωρίς να γίνει αποδέκτης μιας καλής αντιπροσφοράς. Η GM υποστήριξε ότι έχει καταθέσει τρεις προσφορές και είναι πρόθυμη να παραμείνει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, όπως και η Stellantis, που έχει στους κόλπους της φίρμες όπως η Chrysler, η Dodge και η Jeep.
Διαβάστε ακόμη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ