Η πανδημία της Covid-19 ήταν καταστροφική σχεδόν για όλες τις πτυχές της ανθρώπινης ζωής, όμως μία από τις ελάχιστες θετικές συνέπειες των εθνικών lockdown ήταν η μείωση στις εκπομπές άνθρακα. Ωστόσο, ο σχεδόν ένας χρόνος κατά τον οποίο τα αεροπλάνα, μία από τις μεγαλύτερες πηγές ρύπων, έμειναν καθηλωμένα, δεν πρόκειται να καθυστερήσει την άνοδο της παγκόσμιας θερμοκρασίας μέσα στις επόμενες δεκαετίες.
Η αεροπορική βιομηχανία είναι αναγκασμένη να αλλάξει δραστικά τον τρόπο λειτουργίας της για το καλό του πλανήτη. Έτσι, από γίγαντες σαν την Airbus μέχρι και μικρές ερευνητικές ομάδες, ο κόσμος της αεροπορίας προσπαθεί να απογειώσει αεροπλάνα που δεν κάνουν κακό στο περιβάλλον. Ο στόχος είναι οι μηδενικές εκπομπές άνθρακα μέχρι το 2050, ενώ η Airbus και η Boeing στοχεύουν στην δεκαετία του 2030, όμως δεν πρόκειται για ένα εύκολο εγχείρημα.
Αρκετοί ειδικοί θεωρούν πως ο πιο άμεσος τρόπος για να μειωθεί το ανθρακικό αποτύπωμα των επιβατικών αεροσκαφών είναι η χρήση εναλλακτικών, μη ορυκτών καυσίμων. Από το 2008, όταν πραγματοποιήθηκε η πρώτη πτήση με βιοκαύσιμα από έλαια καρύδας και μπαμπάσου, έχουν πραγματοποιηθεί πάνω από 215 χιλιάδες εμπορικές πτήσεις με μη ορυκτά καύσιμα. Μετά από την αντίδραση στην παραγωγή βιοκαυσίμων από μη ανανεώσιμες πηγές, τα βιώσιμα καύσιμα αεροσκαφών προέρχονται, πλέον, κυρίως από φυτικά υλικά ή ακόμη και από απορρίμματα. Η αντικατάσταση των παραδοσιακών καυσίμων από τα ανανεώσιμα θεωρείται ένας από τους πιο γρήγορους τρόπους για να μειωθούν σημαντικά οι εκβολές άνθρακα της αεροπορικής βιομηχανίας.
Αυτή τη στιγμή, τα περίπου 25.000 εμπορικά αεροσκάφη του πλανήτη είναι υπεύθυνα για το 2% με 3% των παγκοσμίων εκπομπών άνθρακα, όμως αυτός ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί δραστικά στο σύντομο μέλλον. Πριν από την πανδημία και την οικονομική ζημιά που έφερε, ο αριθμός των επιβατικών ταξιδιών προβλεπόταν να εκτοξευτεί, από 9 δισεκατομμύρια το 2018, σε 20 δισ. το 2040. Ως αποτέλεσμα, σε 30 χρόνια, ακόμη και αν έχει βελτιωθεί η αποδοτικότητα των μηχανών, ο τομέας της αεροπλοΐας ίσως παράγει σχεδόν το 20% των παγκοσμίων εκπομπών σύμφωνα με τους Financial Times.
Όμως παρά την τεράστια και προφανή ανάγκη για την υιοθέτηση τους, η εμπορευματοποίηση των βιοκαυσίμων κινείται με πολύ αργούς ρυθμούς. Αυτή τη στιγμή, αποτελούν μόνο το 1% της αγοράς, καθώς τα καύσιμα είναι με διαφορά το μεγαλύτερο λειτουργικό έξοδο για κάθε αεροπορική εταιρεία και τα βιοκαύσιμα παραμένουν πολύ ακριβά. Η λύση φαίνεται πως βρίσκεται στα χέρια των κυβερνήσεων, που, σύμφωνα με τις αεροπορικές εταιρείες, οφείλουν να δώσουν κίνητρα για την χρήση ανανεώσιμων καυσίμων.
«Οι παραγωγοί βιώσιμων καυσίμων και η βιομηχανία της αεροπλοΐας χρειάζονται κρατικά κίνητρα, έτσι ώστε το κόστος για τις αεροπορικές εταιρείες να είναι ανταγωνιστικό με αυτό των παραδοσιακών καυσίμων» δήλωσε ο Sean Newsum, διευθυντής στρατηγικής βιωσιμότητας στην Boeing. Η αμερικανική εταιρεία έχει υποσχεθεί πως μέσα σε μία δεκαετία, ολόκληρος ο στόλος της θα μπορεί να πετά μόνο βιοκαύσιμα.
Σε μια διαφορετική προσέγγιση του ίδιου προβλήματος, η Αirbus πειραματίζεται με αεροπλάνα που πετούν με υδρογόνο. Παρότι, όμως, τα σχέδια των πειραματικών αεροσκαφών της φαίνονται κομψά και φουτουριστικά, μία αλλαγή στο σχήμα των αεροσκαφών, που έχει παραμείνει ίδιο εδώ και δεκαετίες, θα δημιουργούσε πληθώρα προβλημάτων.
Διαβάστε περισσότερα:
Nike: Τι πραγματικά συμβαίνει με τον πολυεθνικό κολοσσό που… ΔΕΝ φεύγει από την Ελλάδα
Tζέρεμι Γκράνθαμ: Ο διάσημος επενδυτής προειδοποιεί – ξανά – για «μεγάλο οικονομικό κραχ»