Μετά από 30 χρόνια λειτουργίας, η Amazon είναι ένας κολοσσός αξίας 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων και ένας από τους μεγαλύτερους λιανοπωλητές στον κόσμο.

Αλλά το 2001, η επιβίωσή της ήταν υπό αμφισβήτηση μετά την ανάπτυξη άλλων εταιριών τεχνολογίας που δραστηριοποιούνταν στο διαδίκτυο. Έτσι, η μετοχή της Amazon μειώθηκε κατά 90% για εκείνο το διάστημα, σύμφωνα με το CNBC Make It. Ορισμένοι επικριτές πίστευαν ότι η Amazon ήταν καταδικασμένη να μην ανακάμψει ποτέ, αλλά ο ιδρυτής Τζεφ Μπέζος άλλαξε τα πράγματα – με κάποιες χρήσιμες συμβουλές από τον Τζιμ Σίνεγκαλ, ιδρυτή της αντίπαλης εταιρείας λιανικής, Costco.

Εκείνη τη χρονιά, ο Μπέζος συνάντησε τον Σίνεγκαλ για καφέ σε ένα Starbucks κοντά στα γραφεία της Amazon στην Ουάσινγκτον, σύμφωνα με το βιβλίο του 2013 «The Everything Store», του δημοσιογράφου Μπραντ Στόουν. Ο Μπέζος ήθελε να μιλήσει για το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει την Costco ως προμηθευτή χονδρικής για ορισμένα προϊόντα, αλλά το βασικό θέμα της συνάντησης κατέληξε να αφορά… στρατηγικές τιμολόγησης.

«Ο Σίνεγκαλ εξήγησε το πώς η Costco θα μπορούσε να πουλήσει τόσα πολλά προϊόντα σε χαμηλές τιμές, εξαλείφοντας τα περιττά έξοδα και διατηρώντας ισχυρές σχέσεις με τους προμηθευτές για να εξασφαλίσει τις καλύτερες προσφορές σε διάφορα προϊόντα», έγραψε ο Στόουν. «Αυτές οι χαμηλές τιμές ήταν το κλειδί για να πείσουν τους πελάτες να πληρώσουν για την ετήσια συνδρομή της Costco, η οποία αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος των ακαθάριστων κερδών της εταιρείας».

«Η ιδέα της συνδρομής μέλους δεν αρέσει ιδιαίτερα στους πελάτες, αλλά τους περνάει όταν μπαίνουν στο σάιτ και βλέπουν τηλεοράσεις 47 ιντσών που είναι 200 δολάρια φθηνότερες από οπουδήποτε αλλού», είπε ο Σίνεγκαλ στον Μπέζος, σύμφωνα με τον Στόουν. «Ενισχύει την αξία της επιχείρησης και οι πελάτες γνωρίζουν ότι θα βρουν πραγματικά φθηνά πράγματα στην Costco».

«Η προσέγγιση της Costco ήταν ότι «η αξία είναι η πιο σημαντική» και ότι θα εργάζεται πάντα σκληρά για να διασφαλίζει ότι παρέχει αρκετή αξία για να κρατά τους πελάτες ευχαριστημένους», τόνισε ο Σίνεγκαλ. Μιλώντας στον Στόουν για το βιβλίο, ο Σίνεγκαλ είπε «πιστεύω ότι ο Μπέζος όταν είδε αυτή την προσέγγιση, σκέφτηκε ότι ήταν κάτι που θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στη δική του επιχείρηση».

Ο Μπέζος δεν επιβεβαίωσε ποτέ δημοσίως τη συνάντηση με τον Σίνεγκαλ για την έμπνευση οποιασδήποτε από τις στρατηγικές τιμολόγησης της Amazon, αλλά ο Στόουν έγραψε ότι ο Μπέζος «συγκάλεσε μια συνάντηση στην Amazon λίγες μόλις ημέρες μετά τη συνάντηση με τον Σίνεγκαλ». Σύμφωνα με τον Στόουν, ο οποίος πήρε συνέντευξη από στελέχη της Amazon που ήταν παρόντα, το θέμα της συνάντησης ήταν η «ασυνεπής» στρατηγική τιμολόγησης της Amazon και η ανάγκη να τηρηθεί η υπόσχεση της εταιρείας να έχει πάντα «χαμηλότερες τιμές από τους ανταγωνιστές της».

Εκείνο το καλοκαίρι, η Amazon έριξε τις τιμές για ορισμένα από τα κορυφαία προϊόντα της – βιβλία, μουσική και βίντεο – κάνοντας εκπτώσεις έως και 30% σε ορισμένα από αυτά. «Υπάρχουν δύο είδη εταιρειών: Αυτές που εργάζονται για να αυξήσουν τις τιμές και αυτές που εργάζονται για να τις μειώσουν», δήλωσε τότε ο Μπέζος, σύμφωνα με τους New York Times. «Η Amazon», πρόσθεσε ο Μπέζος, «θα επιδιώκει πάντα να είναι το δεύτερο».

Οι πωλήσεις ανέκαμψαν μέχρι το τέλος του 2001, όταν η Amazon ανακοίνωσε το πρώτο κερδοφόρο τρίμηνο της, μετά από καιρό. «Ο Μπέζος τότε, υποσχέθηκε να εξαλείψει τα περιττά κόστη προκειμένου να γίνουν περισσότερες εκπτώσεις», ανέφεραν οι NYT – μια παρόμοια στρατηγική με αυτή της Costco.

«Είχαμε ένα εξαιρετικό τέταρτο τρίμηνο. Είμαστε απίστευτα υπερήφανοι γι’ αυτό. Και αυτό που πραγματικά βοήθησε ήταν οι χαμηλότερες τιμές για τους πελάτες…». δήλωσε ο Μπέζος στο Fox News τον Ιανουάριο του 2002. «Είχαμε πάντα χαμηλές τιμές, αλλά το να το τις μειώσουμε λίγο ακόμη είχε πραγματικά μεγάλο αντίκτυπο στα αποτελέσματά μας».

Λίγα χρόνια αργότερα, το 2005, η Amazon λάνσαρε το δικό της πρόγραμμα συνδρομής, το «Amazon Prime», προσφέροντας μειωμένες τιμές και δωρεάν αποστολή στις παραγγελίες για τα μέλη που πληρώνουν προκαταβολικά ένα ποσό. Σε μια επιστολή του 2016 προς τους μετόχους της Amazon, ο Μπέζος περιέγραψε την ιδέα πίσω από το Prime χρησιμοποιώντας γλώσσα που θυμίζει την Σίνεγκαλ και την Costco: «Θέλουμε το Prime να προσφέρει τόσο καλές τιμές, που θα ήταν εγκληματικό να μην είναι κανείς μέλος».

Διαβάστε ακόμη 

Ξενοδόχοι κατά Booking – Στο τραπέζι από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο ομαδικές αγωγές (pics)

Volkswagen: Πόσους μισθούς θυσιάζουν οι εργαζόμενοι για να αποφύγουν τις απολύσεις

Γιατί γερνάει ο παγκόσμιος στόλος των φορτηγών πλοίων

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα