Όταν η Βαλ Ζαπάτα επανασυνδέθηκε με το παιδικό της χόμπι, τη συλλογή αθλητικών παπουτσιών, στην αρχή της πανδημίας COVID-19, δεν είχε σκοπό να βγάλει χρήματα.
Η εύρεση μοναδικών αθλητικών παπουτσιών σε αγορές όπως το OfferUp και το Facebook ήταν ένας τρόπος για να χαλαρώνει κατά τη διάρκεια μιας αγχωτικής περιόδου. Αν έβγαζε χρήματα πουλώντας ένα ζευγάρι, αυτό λειτουργούσε σαν ένα έκτακτο μπόνους.
Όσο περισσότερα αγόραζε και μεταπωλούσε, τόσο πιο βιώσιμη γινόταν η επιχείρηση που ξεκίνησε ως χόμπι – και ήταν πολύ πιο διασκεδαστική από την καθημερινή της δουλειά ως μεσίτρια ασφαλίσεων ζωής.
«Έλεγα: “Εντάξει, δεν μπορώ να αφήσω τη δουλειά μου αυτή τη στιγμή, αλλά πρέπει να το σκεφτώ κι αυτό γιατί, προφανώς, μου αρέσει να το κάνω”», δήλωσε η 27χρονη στο Business Insider.
Το 2021, δημιούργησε έναν λογαριασμό στο Instagram, The Shoe Game Co., και σταδιακά αύξησε την παράλληλη δραστηριότητά της.
«Ξεκινήσαμε να πουλάμε πέντε ή 10 ζευγάρια αθλητικά παπούτσια την ημέρα και μετά άρχισα τους υπολογισμούς», δήλωσε η Ζαπάτα, η οποία ζούσε στο σπίτι με τους γονείς της εκείνη την εποχή και δούλευε στο project παπουτσιών με τον πατέρα της. «Πώς μπορώ να βγάλω 5.000 το μήνα; Πόσα αθλητικά παπούτσια πρέπει να πουλήσω την εβδομάδα; Μπορώ να βγάλω 10.000 δολάρια;»
«Τελικά σταμάτησα να πουλάω στο Instagram», είπε. «Προσπαθούσα να πουλήσω αθλητικά παπούτσια στους ίδιους πελάτες που είχαν ήδη αγοράσει αυτά τα αθλητικά παπούτσια από εμένα, ίσως και δύο ή τρεις φορές. Έφτασε η στιγμή που δεν μπορούσα πραγματικά να κάνω κάτι καλύτερο μέσω του Instagram».
Η μετάβαση στις ζωντανές πωλήσεις άλλαξε τα πάντα
Η Ζαπάτα άκουσε για πρώτη φορά για μια πλατφόρμα που ονομάζεται «Whatnot» το 2022. Συνήθιζε να παρακολουθεί μεγάλα ονόματα της βιομηχανίας υποδημάτων στο YouTube και ένας από αυτούς ανέφερε ότι πουλάει στο Whatnot.
Η Ζαπάτα κατέβασε την εφαρμογή και είδε ότι πρόκειται για μια πλατφόρμα που επιτρέπει στους πωλητές να είναι σε live μετάδοση και να πωλούν προϊόντα σε πραγματικό χρόνο. Συμμετείχε σε ένα σόου και είδε ότι δεν είχε καμία σχέση με οτιδήποτε άλλο είχε βιώσει ποτέ.
«Ήταν τρελό! Υπήρχαν lives που παρακολουθούσαν 600, 700, 800 άτομα. Οι άνθρωποι αγόραζαν πράγματα σε λιγότερο από τρία δευτερόλεπτα», είπε. «Ήταν σαν το Facebook να συνάντησε το eBay. Ήταν τόσο διασκεδαστικό και σκέφτηκα: “Θα ήμουν πολύ καλή σε αυτό”».
Έκανε αίτηση και πήρε έγκριση για να πουλάει στην πλατφόρμα, αλλά δεν άρχισε αμέσως να κάνει ζωντανές μεταδόσεις. Παρακολουθούσε έναν φίλο της που επίσης ξεκινούσε να κάνει ζωντανές εκπομπές στο Whatnot.
«Ήταν σαν ένα γρήγορο μάθημα για το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνουμε», δήλωσε η Ζαπάτα.
Παρόλα αυτά, το πρώτο της live ήταν «χάος» – και όχι κερδοφόρο. «Έβγαλα περίπου 50 δολάρια»
Ο πατέρας της την ενθάρρυνε να επιμείνει σε αυτό, συγκρίνοντας το με τη δική του δουλειά: την πώληση αυτοκινήτων.
«Ο μπαμπάς μου ξέρει ότι ένα F-150 στο Χιούστον θα έχει τη μεγαλύτερη δραστηριότητα, ενώ μπορεί να μην έχεις την ίδια δραστηριότητα στη Νεβάδα».
«Μου έλεγε ότι θα καταλάβω τι θέλουν, τι δεν θέλουν και τι θα προσφέρουν», δήλωσε η Ζαπάτα. «Αργά αλλά σταθερά, αρχίσαμε να βγάζουμε 3%, 4%, 5%, και μετά μια μέρα βγάλαμε 15%, και μια άλλη φορά βγάλαμε 25.000 δολάρια σε μια μέρα».
Τώρα, οι περισσότερες πωλήσεις της προέρχονται από live μεταδόσεις στο Whatnot. Αυτή και ο πατέρας της μετέτρεψαν το δωμάτιο παιχνιδιών του οικογενειακού τους σπιτιού στο στούντιό της.
«Μετά από μόλις έναν μήνα στο Whatnot έβγαζα αρκετά χρήματα από τις πωλήσεις ώστε να παραιτηθώ από τη δουλειά μου στην ασφαλιστική εταιρεία τον Σεπτέμβριο του 2022» είπε η Ζαπάτα.
Η εταιρεία της έχει επεκταθεί και προσφέρει και ρούχα πλέον. Η Ζαπάτα βγάζει έως και 500.000 δολάρια σε πωλήσεις σε έναν μόνο μήνα. Το Business Insider είδε το προφίλ της στο Whatnot και επιβεβαίωσε ότι η επιχείρησή της έχει αποφέρει πάνω από 4 εκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις μέχρι στιγμής το 2024.
Έκρηξη των ζωντανών πωλήσεων
Η Ζαπάτα, η οποία ηγείται μιας ομάδας οκτώ υπαλλήλων και νοικιάζει μια αποθήκη 6.000 τετραγωνικών μέτρων για αποθέματα, φιλοδοξεί να έχει μια επιχείρηση με επταψήφια μηνιαία ποσά. Πιστεύει ότι η τρέχουσα στρατηγική πωλήσεών της μπορεί να τη βοηθήσει να επιτύχει αυτόν τον στόχο.
«Οι ζωντανές πωλήσεις έχουν μόλις τώρα ξεκινήσει», δήλωσε. «Αυτό είναι ήδη ανεπτυγμένο σε άλλες χώρες, όχι όμως στις ΗΠΑ. Πρόκειται να πάρει τεράστιες διαστάσεις».
Η συμβουλή της προς κάθε ιδιοκτήτη ηλεκτρονικού καταστήματος είναι να αναπτύξει τη δεξιότητα της «ζωντανής πώλησης». Ενώ η Ζαπάτα είχε επιτυχία στο Whatnot, υπάρχουν και άλλες πλατφόρμες ζωντανών πωλήσεων, όπως το Bambuser, το Channelize.io, το Facebook Live και το YouTube Live.
Τελειοποίησε τη δεξιότητά της παρατηρώντας τους κορυφαίους πωλητές.
«Όταν δεν έκανα livestreaming, σκεφτόμουν κάποιον που θαύμαζα, κάποιον που μου άρεσε ο τρόπος που συνομιλούσε και ο τρόπος που πουλούσε τα αθλητικά του παπούτσια», δήλωσε η Ζαπάτα. «Αναρωτιόμουν: “Εντάξει, τι κάνουν; Κάνουν εισαγωγές, αλληλεπιδρούν, γίνονται δημιουργικοί με τα πράγματα που προσφέρουν στην κοινότητά τους; Βρίσκουν χρόνο για να εκπαιδεύσουν;”»
Κατάλαβε ότι όσο περισσότερο μπορεί να εκπαιδεύσει τους αγοραστές της, τόσο πιο επιτυχημένη είναι.
«Μπορεί κανείς να έρθει και να πει, “Λατρεύω αυτό το ροζ αθλητικό παπούτσι”, και να κάνει προσφορά. Αλλά αν πω, όχι μόνο ότι αυτό είναι ένα πολύ ωραίο ροζ αθλητικό παπούτσι, αλλά ότι αυτό είναι συλλεκτικό του 2020 από τον Κόμπι Μπράιαντ, μπορεί αυτός που ενδιαφέρθηκε να είναι πρόθυμος να πληρώσει και λίγο παραπάνω», εξήγησε η Ζαπάτα. Όποιος κάνει την υψηλότερη προσφορά το αγοράζει και το παίρνει σπίτι του. «Αν δεν έχω έξτρα πληροφορίες να μοιράζομαι, τότε είναι απλώς καταναλωτές που προσπαθούν να κάνουν μια καλή συμφωνία. Έτσι έμαθα από πολύ νωρίς ότι πρέπει να τους μεταφέρω γνώση».
«Περνάω επίσης πολύ χρόνο διαβάζοντας κριτικές και κάνοντας προσαρμογές με βάση τα όσα λένε οι αγοραστές μου», δήλωσε.
«Όταν κοιτάζω τις κριτικές μου κάθε πρωί, σκέφτομαι: “Αυτό δεν είναι καλό. Πρέπει να το διορθώσουμε. Πρέπει να βρούμε μια λύση”».
«Όταν είσαι αφεντικό του εαυτού σου, μπορείς να παρακινήσεις τον εαυτό σου. Καθοδηγείς τον εαυτό σου», είπε.
Διαβάστε ακόμη
Καλώδιο Κρήτης – Κύπρου: Τα επόμενα βήματα για την ηλεκτρική διασύνδεση
Φορολογικά κίνητρα για startups
Στα 70 δισ. ευρώ τα κόκκινα δάνεια στην Ελλάδα (γράφημα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα