Ατέρμονα, προς το παρόν, φαίνεται πως είναι τα εμπόδια της παγκόσμιας ανάπτυξης, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις ελλείψεις στους ημιαγωγούς και τα προβλήματα στη ναυτιλία, σύμφωνα με την Geraldine Sundstrom, Managing Director and Asset Allocation Portfolio Manager της PIMCO. Σε αυτό φαίνεται πως συμφωνούν και οι αναλύσεις των ρυθμιστικών αρχών των χωρών, με τη συνεχιζόμενη αναβολή της ημερομηνίας της επιστροφής στην κανονικότητα.
Σύμφωνα με την ανάλυση της PIMCO, είναι πολύ νωρίς να χαρακτηρίσουμε την παρούσα κατάσταση ως επιστροφή σε έναν κανονικό οικονομικό κύκλο ή ως στασιμότητα. Τα βήματα προς την επιστροφή στην κανονικότητα θα πάρουν πολύ καιρό και θα συμπεριλαμβάνουν την αντιμετώπιση εμποδίων όπως την καταπολέμηση της πανδημίας, την αντιμετώπιση της έλλειψης προσφοράς και τη βελτίωση των αποθεμάτων.
Το δεύτερο εξάμηνο του 2021 υποτίθεται πως θα επέφερε μία ανακούφιση στην αυτοκινητοβιομηχανία. Παρ’ όλα αυτά, η IHS επικαιροποίησε τους υπολογισμούς της όσον αφορά την παραγωγή της συγκεκριμένης βιομηχανίας λόγω της έλλειψης μικροτσίπ στα 3,11 εκατομμύρια μονάδες το τρίτο τρίμηνο του 2021 έναντι των 2,6 εκατ μονάδων το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.
Ναυτιλία και ενέργεια
Σε ό,τι αφορά τη ναυτιλία, η κίνηση στα λιμάνια συνεχίζει να είναι αφόρητη ενώ το composite rate των κοντέινερ αυξήθηκε κατά 2,9% σε εβδομαδιαία βάση (week-on-week/wow).
Οσον αφορά την Ευρώπη, η κατάσταση είναι καθ’ όλα δραματικότερη λόγω της ενεργειακής κρίσης η οποία ξεκίνησε ακριβώς πριν τη χειμερινή σεζόν. Εκφράζονται ιδιαίτερες ανησυχίες όσον αφορά την πιθανότητα blackout κατά τη διάρκεια του χειμώνα, ενώ αρκετά εργοστάσια παραγωγής λιπασμάτων σε Βρετανία και Νορβηγία χρειάστηκε να κλείσουν μονάδες παραγωγής τους λόγω του αυξημένου κόστους. Ενδέχεται να υπάρξει και «ντόμινο» επιδράσεων στις βιομηχανίες ζάχαρης και αμύλου, αλλά και του κρέατος. Οι τιμές χονδρικής του ηλεκτρικού, όπως και οι τιμές του φυσικού αερίου, έχουν φτάσει σε υψηλά ρεκόρ, υπερδιπλάσια έως και υπερτετραπλάσια των ιστορικών μέσων όρων.
Οι λόγοι για την παρούσα ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη είναι πολλοί και η συγκυρία αποτελεί μια «τέλεια καταιγίδα» που ωθεί την αυξητική τάση. Ενδέχεται να πληγεί η γενικότερη βιομηχανική παραγωγή, ενώ τα νοικοκυριά θα δεχθούν πλήγμα στα διαθέσιμα εισοδήματά τους, λόγω της πληθωριστικής αύξησης. Οι κυβερνήσεις της Γαλλίας, της Ισπανίας, της Ιταλίας και της Ελλάδας έχουν ήδη λάβει μέτρα ανακούφισης των νοικοκυριών γι αυτόν ακριβώς το λόγο.
Η κρίση στην αγορά των ημιαγωγών θα επεκταθεί
Η ζήτηση για μικροτσίπ συνεχίζει την αυξητική της πορεία, ιδιαίτερα όσο τα πάντα τριγύρω μας βασίζονται όλο και περισσότερο στους ημιαγωγούς. Η πορεία αυτή ενισχύεται λόγω της αύξησης της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, όπως το νέο ημι-αυτόνομο ηλεκτρικό όχημα κινεζικής κατασκευής το οποίο αναμένεται να παραχθεί σε μεγάλα νούμερα μέσα σε λίγους μήνες και είναι εξοπλισμένο με 2 Lidars, 12 ανιχνευτές υπερήχων, 5 ραντάρ, 13 κάμερες και 1 μονάδα GPS. Προφανώς, λόγω της τάσης αυτής, η ζήτηση για ημιαγωγούς πρόκειται να εκτιναχθεί στα ύψη, κάτι που διαφαίνεται και στην επερχόμενη συνάντηση του Λευκού Οίκου με τους ηγέτες της βιομηχανίας παραγωγής ημιαγωγών των ΗΠΑ στις 23 Σεπτεμβρίου.
Επενδυτικές ευκαιρίες
Για τους επενδυτές, υπάρχουν πολλές ευκαιρίες, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την ενεργειακή μετάβαση σε κλιματικά βιώσιμες τεχνολογίες και βιομηχανίες. Πρόσφατο παράδειγμα της τάσης αυτής αποτελεί η νέα καμπάνια της Κίνας η οποία θα σταματήσει την παραγωγή πλαστικών μίας χρήσης τα επόμενα 5 χρόνια και θα βασιστεί σε ανακυκλώσιμα προϊόντα, ξύλο, χαρτί και βιοπλαστικά.
Διαβάστε ακόμα:
Πλειστηριασμός: Ξανά στο σφυρί το «φιλέτο» με τις 14 βίλες στη Μύκονο
Ανάπτυξη, τράπεζες, κουλτούρα πληρωμών και Ταμείο Ανάκαμψης τα «κλειδιά» των φοροελαφρύνσεων
Στη Νέα Υόρκη ο Μητσοτάκης για την ΓΓ του ΟΗΕ με φόντο πανδημία, Αφγανιστάν και AUKUS