Χάρη στα εμβόλια κατά του κορωνοϊού, η παγκόσμια οικονομία έχει αρχίσει να ανακάμπτει από την πανδημία. Παρ’ όλα αυτά, ο ιός άφησε πίσω του μια τεράστια, ανοιχτή πληγή: τα προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Η γρήγορη επέκταση της πανδημίας το 2020 οδήγησε πολλές βιομηχανίες σε «λουκέτο», ενώ παράλληλα μείωσε την κατανάλωση.
Με την άρση των lockdown, όμως, η ζήτηση έχει ανακάμψει και οι εφοδιαστικές αλυσίδες που «έσπασαν» κατά τη διάρκεια της πανδημίας δεν έχουν ακόμη επιδιορθωθεί, προκαλώντας χάος τόσο για τους παραγωγούς όσο και για τους καταναλωτές, με ελλείψεις σε πρώτες ύλες και βασικά αγαθά, αντίστοιχα.
Tα προβλήματα στις αλυσίδες αυτές διαφέρουν ανά τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου. Για παράδειγμα, οι ελλείψεις ενέργειας στην Κίνα έχουν επηρεάσει την παραγωγή τους τελευταίους μήνες, ενώ στη Βρετανία το Brexit είναι ο «ένοχος» των προβλημάτων, λόγω της έλλειψης επαγγελματιών οδηγών φορτηγών, κάτι που συμβαίνει στις ΗΠΑ και τη Γερμανία.
«Η κατάσταση θα χειροτερεύσει»
Δυστυχώς, ειδικοί όπως ο Tim Uy της Moody’s Analytics υποστηρίζουν πως τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας «θα χειροτερέψουν πριν καλυτερέψουν. Όσο επιταχύνεται η παγκόσμια ανάκαμψη, οι ελλείψεις θα δρουν ως αντισταθμιστικός παράγοντας. Οι έλεγχοι στα σύνορα και η έλλειψη ενός παγκόσμιου πιστοποιητικού εμβολιασμού, η αυξημένη ζήτηση και οι ελλείψεις ενέργειας έχουν δημιουργήσει μία τέλεια καταιγίδα που θα αυξήσει τις τιμές και θα περιορίσει το ΑΕΠ πολλών χωρών».
Τα σημεία συμφόρησης της εφοδιαστικής αλυσίδας επηρέαζουν πλειάδα τομέων, υπηρεσιών και αγαθών όπως τα ηλεκτρονικά, τα αυτοκίνητα, την παραγωγή κρέατος, φαρμακευτικών προϊόντων και αγαθών οικιακής χρήσης.
Οι τιμές των μεταφορών από την Κίνα προς τις ΗΠΑ και την Ε.Ε., έχουν αυξηθεί δραματικά, ενώ η έλλειψη οδηγών φορτηγών στις Δυτικές χώρες έχει προκαλέσει περαιτέρω καθυστερήσεις στις μεταφορές από τα τερματικά στους τελικούς προορισμούς.
Η πανδημία, σύμφωνα με τον Uy, έχει αναδείξει τα προβλήματα της αλληλένδετης παγκόσμιας οικονομίας και τις ελλείψεις της.
Σε οποιαδήποτε άλλη περίοδο, η παγκοσμιοποίηση και η διασύνδεση των αλυσίδων αυτών μειώνει τα κόστη για τους παραγωγούς και τους καταναλωτές, αλλά η πανδημία έχει φέρει στην επιφάνεια τα τρωτά της σημεία, την ευπάθειά τους και το «ντόμινο» που προκαλούν τα προβλήματα στον ένα τομέα μέχρι τον άλλο
Μείωση της ανάπτυξης
Τη στιγμή που οι οικονομίες προσπαθούν να ανακάμψουν, τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κυβερνήσεις ανά τον κόσμο. Οι καταναλωτές θέλουν να ξοδέψουν μετά από ενάμιση έτος απομόνωσης αλλά αντιμετωπίζουν απρόσιτες τιμές και ελλείψεις.
Τα προβλήματα αναμένεται να αυξηθούν μέχρι τα Χριστούγεννα, λόγω της αυξημένης ζήτησης και της ελλειμματικής προσφοράς.
Στις ΗΠΑ, η κυβέρνηση Biden προσπαθεί να επιταχύνει τις παραδόσεις στα λιμάνια, ενώ η Κίνα και η Ευρώπη αντιμετωπίζουν προβλήματα ανάπτυξης λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Την περασμένη Δευτέρα, η Κίνα ανακοίνωσε πως το ΑΕΠ του τρίτου τριμήνου του 2021 επέδειξε ανάπτυξη 4,9% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, πολύ λιγότερο από το αναμενόμενο λόγω της μείωσης της παραγωγής.
«Η βιομηχανική παραγωγή επλήγη από τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ οι ελλείψεις ημιαγωγών συνεχίζονται», ανέφερε η Iris Pang, επικεφαλής οικονομολόγος του τομέα της Great China στην ING, προσθέτοντας πως οι καθυστερήσεις και τα προβλήματα θα συνεχιστούν.
Πτώση εσόδων
Οι αναλυτές τονίζουν πως τα προβλήματα έχουν ήδη αρχίσει να πλήττουν τους ισολογισμούς των εταιρειών. Το στέλεχος της Invesco, Kristina Hooper, υποστηρίζει πως αν και τα προβλήματα ορισμένων τομέων όπως η έλλειψη του εργατικού δυναμικού μπορεί να επιλυθούν πιο γρήγορα, άλλα θα παραμείνουν μακροπρόθεσμα, προκαλώντας συνέχεια των ελλείψεων:
«Αρκετές εταιρείες θα επηρεαστούν περισσότερο από άλλες. Η αύξηση του κόστους λειτουργίας θα επηρεάσει τις εταιρείες με μικρότερο περιθώριο κέρδους, όπως τις επιχειρήσεις των μεταφορών, της λιανικής, της ανάπτυξης ακινήτων και τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι εταιρείες που δε θα επηρεαστούν και τόσο θα είναι αυτές με υψηλά περιθώρια κέρδους, που δε βασίζονται στις πρώτες ύλες και απασχολούν ελάχιστο ανθρώπινο δυναμικό, όπως οι τεχνολογικές εταιρείες και οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της υγείας».
Η Hooper υποστήριξε πως αρκετές ελλείψεις, όπως οι ημιαγωγοί, μπορεί να αποδειχθούν βραχυπρόθεσμες, ενώ αναμένει επιστροφή στην κανονικότητα μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2022.
Διαβάστε ακόμα:
Τέλης Μυστακίδης: Aπό «βασιλιάς του χαλκού», συλλέκτης ακινήτων (pics)
Green Cola: Συμφωνία με τη Walmart δίνει ώθηση στο «αμερικάνικο όνειρο» των Βενιέρη – Χήτου