Η ανείπωτη τραγωδία με τις χιλιάδες νεκρούς σε Τουρκία και Συρία από τους φονικούς σεισμούς των 7,8 και 7,5 Ρίχτερ έχει κινητοποιήσει δεκάδες χώρες να στείλουν ανθρωπιστική βοήθεια. Και προσφέρουν στους πληγέντες που έχουν να αντιμετωπίσουν και το δριμύτατο ψύχος, από ζεστά γεύματα μέχρι κλιμάκια εκπαιδευμένων διασωστών και τεχνολογικό εξοπλισμό. Και απλός κόσμος από όλο τον πλανήτη έχει ευαισθητοποιηθεί σπεύδοντας να βοηθήσει τις περιοχές που έχουν ισοπεδωθεί από τα Ρίχτερ.
Μεταξύ αυτών, ο από χρόνια εγκατεστημένος στις ΗΠΑ, αυτοδημιούργητος δισεκατομμυριούχος και μετανάστης, Χαμντί Ουλουκάγια, ο Τούρκος που δημιούργησε την εταιρεία Chobani και πλούτισε πουλώντας στο εξωτερικό … ελληνικό γιαούρτι που όμως παρασκευαζόταν στην Τουρκία.
Ο Ουλουκάγια δεσμεύτηκε να υποστηρίξει τις προσπάθειες ανακούφισης των πληγέντων με δωρεά ενός εκατομμυρίου δολαρίων. Μάλιστα προέτρεψε κι άλλους… πλούσιους να συνδράμουν στις επιχειρήσεις διάσωσης και ανακούφισης και έγραψε στο Twitter ότι θα συνδυάσει και δωρεές ύψους ενός εκατ. δολαρίων προς τα τουρκικά ταμεία φιλανθρωπίας. Αυτό ανεβάζει το συνολικό ύψος της δωρεάς του στα 2 εκατ. δολάρια.
Το ταμείο που ενίσχυσε ο Ουλουκάγια εδρεύει στη Νέα Υόρκη και στοχεύει να συγκεντρώσει συνολικά 10 εκατομμύρια δολάρια σε δωρεές, σύμφωνα με τον επίσημο ιστότοπο τους. Μέχρι στιγμής, έχει συγκεντρώσει 4,2 εκατ. δολάρια μέχρι στιγμής.
Οταν χτύπησε την Τουρκία η καταστροφή τη Δευτέρα, ο Ουλουκάγια κάλεσε τους οργανισμούς, τους θεσμούς και τον κόσμο να προσφέρουν την υποστήριξή τους σε αυτούς που υποφέρουν από την καταστροφή.
Πάντως, όπως σημειώνει το Fortune, αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο Ουλουκάγια «ανακατεύεται» σε φιλανθρωπικές και ανθρωπιστικές δράσεις.
Τον Ιανουάριο, την ώρα που μεγαθήρια προχωρούσαν σε εκατοντάδες απολύσεις, είχε πει ότι οι εταιρείες θα πρέπει να σκεφτούν την πρόσληψη μεταναστών, καθώς μπορεί σε αυτούς να βρουν «το πιο πιστό εργατικό δυναμικό με το μεγαλύτερο κίνητρο». Δημιούργησε επίσης το Tent Partnership for Refugees το 2016, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό που εργάζεται για την ενθάρρυνση μεγάλων εταιρειών να προσλαμβάνουν πρόσφυγες.
Ο γιος του βοσκού που ανέβαινε στα βουνά για να φτιάχνει γιαούρτι γίνεται επιχειρηματίας
Το 2005, ο Χαμντί Ουλουκάγια αγοράζει ένα παλιό εργοστάσιο γιαουρτιού στα βόρεια της Νέας Υόρκης που προηγουμένως ανήκε στην Kraft. Δύο χρόνια αργότερα η επιχείρησή του, που ονομάζεται Chobani, πουλά το πρώτο της γιαούρτι.
Σήμερα, η Chobani αξίζει δισεκατομμύρια και είχε καταθέσει μάλιστα φάκελο για να βγει στο χρηματιστήριο. Τον περασμένο Μάρτιο είχε ανακοινώσει ότι σχεδίαζε να προχωρήσει σε Αρχική Δημόσια Προσφορά (IPO), ωστόσο τον Σεπτέμβριο ανακοίνωσε ότι αποσύρει την ΙΡΟ .
Εκπρόσωπος της Chobani απέδωσε την απόφαση στις συνθήκες της αγοράς και είπε ότι η εταιρεία θα συνεχίσει να επικεντρώνεται στην κερδοφόρα ανάπτυξη, όπως είχε γράψει η Wall Street Journal.
Η εταιρεία κατέθεσε εμπιστευτικά την IPO της τον Ιούλιο του 2021 και πηγή έλεγε εκείνη την εποχή στο Reuters ότι η αποτίμησή της θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια.
Παρά ταύτα, το brand Chobani δεν θα ήταν εκεί που είναι σήμερα χωρίς την ηγεσία του Ουλουκάγια, ο οποίος μεγάλωσε ως γιος αγρότη χωρίς κάποιο επιχειρηματικό υπόβαθρο.
Το στυλ ηγεσίας του, το οποίο περιλαμβάνει την πρόσληψη προσφύγων, την παντελή περιφρόνηση των γλωσσικών φραγμών και το να βάζει τους ανθρώπους σε προτεραιότητα, ήταν ζωτικής σημασίας για την επιτυχία του.
Τούρκος μετανάστης, καταγόταν από οικογένεια νομάδων βοσκών. Σε μια συνέντευξη στους New York Times, είχε αφηγηθεί ότι ανέβαινε στα βουνά με κοπάδια ζώων για να φτιάξει γιαούρτι και τυρί και μετά επέστρεφε στο χωριό το χειμώνα.
Αργότερα στη ζωή του, πήγε σε ένα οικοτροφείο που προετοίμαζε τους μαθητές του να γίνουν δάσκαλοι, αλλά δεν το τελείωσε ποτέ. Αντίθετα, αποφάσισε να πάει στην Ευρώπη μέχρι που τον πλησίασε ένας άγνωστος που του πρότεινε να πάει στην Αμερική. Έτσι αποφάσισε να πάει στο πανεπιστήμιο και το 1994 έφτασε στις ΗΠΑ με $3.000 στην τσέπη και μια μικρή τσάντα.
Το 2002 ξεκίνησε στην αμερικανική βιομηχανία τροφίμων ακολουθώντας τη συμβουλή του πατέρα του να ξεκινήσει μια επιχείρηση φέτας. Ωστόσο, δεν ήταν ευχαριστημένος. Σκεφτόταν να φύγει από την επιχείρηση κάθε μέρα και αυτό τον ανησυχούσε. Μια μέρα, είδε μια διαφήμιση για ένα πλήρως εξοπλισμένο εργοστάσιο γιαουρτιού και κάτι ένιωσε Κάλεσε αμέσως τον δικηγόρο του και αγόρασε το εργοστάσιο.
Ο Ουλουκάγια είχε την ιδέα να φτιάξει ποιοτικό φαγητό για να ταΐσει τα παιδιά του και να το πουλήσει στη μαζική αγορά. Λιγότερο από πέντε χρόνια μετά την αγορά του εργοστασίου γιαουρτιού το 2005, η εταιρεία πέτυχε πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε ετήσιες πωλήσεις, σύμφωνα με το Bloomberg. Μέχρι το 2011, έγινε η κορυφαία μάρκα γιαουρτιού στις ΗΠΑ.
Ως Διευθύνων Σύμβουλος και ιδρυτής, ο Ουλουκάγια βάζει πάντα τους ανθρώπους πρώτα, γεγονός που χτίζει θετικές σχέσεις μεταξύ της εταιρείας και των ανθρώπων.
Ο ίδιος μάλιστα, περιγράφει την απόσταση μεταξύ των «αφεντικών» και των υπαλλήλων τους ως το χειρότερο ρήγμα για μια επιχείρηση.
Τα υπόλοιπα; Ανήκουν στην ιστορία.
Διαβάστε ακόμη:
CNBC: Ο καταστροφικός σεισμός στην Τουρκία γκρεμίζει το μέλλον της
«Τσιμπάνε» τα επιτόκια καταθέσεων – O ανταγωνισμός των τραπεζών και η πίεση της κυβέρνησης