Σε καινοτομίες και εφευρέσεις οι οποίες χάθηκαν ή καθυστέρησαν να αξιοποιηθούν στο πέρασμα των αιώνων επειδή οι γυναίκες δεν είχαν λόγο, αναφέρεται το βιβλίου της Σουηδής συγγραφέως, Κατρίν Μαρσάλ, με τίτλο «Η μητέρα της εφεύρεσης».
Το εν λόγω βιβλίο ταράζει τα λιμνάζοντα ύδατα της ανδρικής αυτοπεποίθησης θέτοντας ερωτήσεις για τη θέση των γυναικών στον τομέα της καινοτομίας και των εφευρέσεων. Άραγε γιατί, ενώ ο τροχός προϋπήρχε εδώ και πέντε χιλιάδες χρόνια, η ανθρωπότητα σκέφτηκε να τοποθετήσει ροδάκια κάτω από τις βαλίτσες μόλις στα τέλη του 20ού αιώνα; Πώς θα ήταν πραγματικά ο κόσμος, αν οι φωνές των γυναικών ακούγονταν εξίσου με τις φωνές των ανδρών;
Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πριν από 120 χρόνια, αθόρυβα, καθαρά, χωρίς την ενοχλητική μανιβέλα. Θεωρήθηκαν γι’ αυτό και μόνο «γυναικεία», η αυτοκινητοβιομηχανία τα στόλισε με τα ανάλογα λουλούδια, μπιχλιμπίδια και μαξιλαράκια, οπότε ήταν πλήρως αδιάφορα για τον άνδρα της εποχής. H εταιρεία Detroit Electric προσπάθησε να λανσάρει ένα ηλεκτρικό μοντέλο για άνδρες αλλά απέτυχε παταγωδώς. Έπρεπε να περιμένουμε τον Έλον Μασκ για να περάσει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο στον άνδρα πελάτη.
Περί θηλυπρέπειας και ρώμης
Προς την ίδια κατεύθυνση βρίσκεται και η εφεύρεση της βαλίτσας με ροδάκια όπως όλοι την ξέρουμε σήμερα. Η ιδέα προήλθε αρχικά από τον εφευρέτη Άλαν Μέι και θα μπορούσε να λύσει τα χέρια χιλιάδων ταξιδιωτών που ταλανίζονταν κουβαλώντας δεξιά και αριστερά τις βαριές αποσκευές τους. Παρόλα αυτά οι άντρες της εποχής είδαν με μισό μάτι την ιδέα αυτή νιώθοντας ότι το «θηλυπρεπές» αυτό όχημα αμφισβητούσε τη μυϊκή τους ρώμη.
Δεκαετίες αργότερα, το 1972, ο Αμερικανός Μπέρναντ Σάντοου κατοχύρωσε την πατέντα ευρεσιτεχνίας της βαλίτσας με ροδάκια. Ωστόσο ακόμα και τότε δεν ήταν διόλου πρακτικό το εύρημα, καθώς οι τροχοί βρισκόντουσαν στην στενόμακρη πλευρά της βαλίτσας. Η καλύτερη διαφήμιση προήλθε από τις γυναίκες αεροσυνοδούς που γυρνούσαν με τις κομψές αποσκευές τους στα αεροδρόμια κάνοντας διάσημες στο ευρύ κοινό τις βαλίτσες με ροδάκια. Αυτό αποτελεί ένα από τα πολλά παραδείγματα στην ιστορία της ανθρωπότητας, όπου σύγχρονες ιδέες απέτυχαν ή δεν έγιναν εφικτές λόγω των διαφορετικών αντιλήψεων των δύο φύλων και της έλλειψης συμμετοχής των γυναικών.
Αντίστοιχα το ίδιο συνέβη και με τα καροτσάκια για τα ψώνια. Ο Αμερικανός επιχειρηματίας και εφευρέτης Σίλβαν Γκόλντμαν προώθησε στα μαγαζιά του τα πρώτα καρότσια τη δεκαετία του 1930. Στόχος του ήταν να κάνει πιο εύκολη τη ζωή της νοικοκυράς αλλά οι σύζυγοι της εποχής αντέδρασαν. Τι δηλαδή, δεν ήταν οι ίδιοι σε θέση να κουβαλήσουν το καλάθι της γυναίκας τους; Ορισμένες εφευρέσεις που ήταν πολύ χρήσιμες για τις γυναίκες άργησαν να γίνουν αποδεκτές από την κοινωνία και τον ανδρικό πληθυσμό και λόγω της έλλειψης οικονομικής ανεξαρτησίας των γυναικών.
Διαβάστε περισσότερα στην Deutsche Welle