Η γαλλική εταιρεία LVMH, ως ιδιοκτήτης εμπορικών σημάτων όπως η Louis Vuitton, η Moët & Chandon και η Bulgari, έχει γίνει συνώνυμο της πολυτέλειας – και έχει βγάλει πολλά χρήματα, όπως αποδεικνύεται από τη θέση που έχει κατακτήσει ο διευθύνων σύμβουλος της Μπερνάρ Αρνό ως ο τρίτος πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο.

Από την άλλη μεριά, η Richemont, με έδρα την Ελβετία, πίσω από μάρκες όπως η Cartier, η Van Cleef & Arpels και η Piaget, αυτή τη στιγμή ξεπερνάει την LVMH.

Η μετοχή της έχει ανέβει περισσότερο από 20% από την αρχή του έτους, ξεπερνώντας την LVMH καθώς και την Kering, η οποία πουλάει μάρκες όπως η Gucci και η Saint Laurent. Πρόκειται για μια ευνοϊκή εξέλιξη για τους επενδυτές που προσπαθούν να βεβαιωθούν ότι οι ευρωπαϊκές μετοχές πολυτελείας δεν έχουν εξαντληθεί – ειδικά στην Κίνα.

«Η Richemont διαβεβαίωσε τους επενδυτές σε πολλά επίπεδα. Η Cartier και η Van Cleef συνεχίζουν να παρουσιάζουν πολύ ισχυρή δυναμική και αξιοσημείωτη ανάπτυξη», δήλωσε στο Business Insider μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου η Κιάρα Μπατιστίνι, επικεφαλής της ευρωπαϊκής έρευνας της JPMorgan για τα είδη πολυτελείας και τα αθλητικά είδη.

Ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε αυτό το αβέβαιο οικονομικό κλίμα: Η Richemont είναι στραμμένη στην «επιτομή της πολυτέλειας», συμπεριλαμβανομένων των εμβληματικών σχεδίων της Cartier, η οποία δημιουργεί κοσμήματα για τα υψηλά ιστάμενα μέλη της κοινωνίας για περισσότερα από 150 χρόνια, καθώς και της Van Cleef.

«Επειδή βρισκόμαστε σε δύσκολους καιρούς αυτή τη στιγμή, στην πολυτέλεια υπάρχει η τάση να αγοράζουμε λιγότερο, αλλά καλύτερα», δήλωσε στο BI ο Ερβάν Ραμπούργκ, παγκόσμιος συν-επικεφαλής της έρευνας καταναλωτών και λιανικής στην HSBC. «Στο τέλος της ημέρας, αν πρέπει να αγοράσετε ένα κόσμημα από έναν κοσμηματοπώλη, αυτό θα είναι Cartier».

Κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, όλες οι μεγαλύτερες μάρκες της Richemont παρουσίασαν θετική ετήσια ανάπτυξη στο Google Trends και αύξηση των επισκέψεων στον ιστότοπο, σύμφωνα με έκθεση της JPMorgan από τον Μάιο. Εν τω μεταξύ, μάρκες όπως η Louis Vuitton και η Gucci είδαν πτώση και στους δύο τομείς.

Ακόμη και ο Αρνό της LVMH το έχει παρατηρήσει: «Στον ανταγωνισμό, η Richemont είναι πολύ καλή», δήλωσε τον Ιανουάριο, συνεχίζοντας να συγχαίρει τον πρόεδρο του ομίλου, τον επίσης δισεκατομμυριούχο Γιόχαν Ρούπερτ. «Ο Ρούπερτ είναι ένας εξαιρετικός ηγέτης. Και δεν επιθυμώ, ούτε ελάχιστα, να ανατρέψω τη στρατηγική του».

Ό,τι λάμπει είναι χρυσός

Σε αντίθεση με τους ομίλους πολυτελείας LVMH και Kering, η Richemont εστιάζει στη μέγιστη δυνατή πολυτέλεια. Τα προϊόντα της κατασκευάζονται από σκληρά υλικά όπως ο χρυσός, οι πολύτιμοι λίθοι και τα διαμάντια. Κατά το οικονομικό έτος 2024, τα κοσμήματα αποτέλεσαν το 69% των εσόδων της και τα ρολόγια το 18%.

Είναι μια καλή στιγμή για τα συγκεκριμένα brands, καθώς σε δύσκολες οικονομικές περιόδους ή όταν οι άνθρωποι είναι στριμωγμένοι οικονομικά, είναι πιο πιθανό να ξοδέψουν χρήματα σε κάτι που ξέρουν ότι θα διατηρήσει την αξία του, όπως τα μέταλλα και οι πολύτιμοι λίθοι, παρά σε κάτι trendy που είναι λιγότερο ανθεκτικό, όπως τα ρούχα ή οι τσάντες, με την Hermès να αποτελεί αξιοσημείωτη εξαίρεση, σύμφωνα με το Business Insider.

«Αυτό δεν σημαίνει πως σε περιόδους οικονομικής κρίσης ο κόσμος θα τρέξει να αγοράσει ρολόι Cartier ή κολιέ Van Cleef, αλλά είναι ένα ασφαλέστερο στοίχημα», δήλωσε στο BI ο Φλουρ Ρόμπερτς, επικεφαλής των παγκόσμιων ειδών πολυτελείας της Euromonitor.

«Ένα κλασικό κομμάτι Cartier – όπως το ορθογώνιο ρολόι Tank του 1919 ή το δαχτυλίδι Trinity με τις τρεις ζώνες του 1924 – είναι απίθανο να βγει από τη μόδα. Η συλλογή «Love» της Cartier, υπάρχει εδώ και πέντε δεκαετίες και εξακολουθεί να αποφέρει περισσότερο από το 20% των εσόδων της εταιρείας», δήλωσε ο Ράμπουργκ της HSBC.

Τα κοσμήματα είναι μια καλή επένδυση

Μια μελέτη του 2022 από την Credit Suisse και την Deloitte χαρακτήρισε τα κοσμήματα και τα ρολόγια «ασφαλείς επενδύσεις» για «αβέβαιους καιρούς».

«Μπορεί να έρθει το τέλος του κόσμου και το κόσμημά σας να εξακολουθεί να αξίζει κάτι», δήλωσε ο Ράμπουργκ.

Και όταν πρόκειται για την αγορά κοσμήματος ως επένδυση, κανείς δεν θέλει να ρισκάρει με κάτι καινούργιο.

«Το να ξοδέψεις λίγο περισσότερα και να αποκτήσεις μια πραγματικά αληθινή μάρκα πολυτελείας, όπως η Cartier, είναι ασφαλέστερο συγκριτικά με άλλα παραδοσιακά χρηματοοικονομικά στοιχεία», δήλωσε ο Ρόμπερτς της Euromonitor.

Οι Κινέζοι «κυνηγοί» κοσμημάτων

Τον περασμένο μήνα, κυκλοφόρησαν φήμες ότι η Van Cleef σχεδίαζε να αυξήσει τις τιμές της στην Κίνα – και ακολούθησε χάος. Τα τοπικά ειδησεογραφικά πρακτορεία ανέφεραν ότι σχηματίστηκαν ουρές στα 30 καταστήματα της χώρας, καθώς οι πελάτες έσπευσαν να αγοράσουν βραχιόλια Alhambra, τα οποία κοστίζουν από 1.420 δολάρια για ένα απλό τριφύλλι σε αλυσίδα από κίτρινο χρυσό έως 61.500 δολάρια για ένα σχέδιο με πέντε τριφύλλια και διαμάντια.

Αυτό δείχνει πόσο αφοσιωμένοι είναι οι Κινέζοι καταναλωτές στα εμβληματικά κοσμήματα με σχέδια τριφυλλιού, τα οποία μπορεί κανείς να δει στους καρπούς και τους λαιμούς των influencers.

Η δημοτικότητα αντικατοπτρίζεται στα δεδομένα. Με κινητήρια δύναμη τις κορυφαίες μάρκες της Richemont, Cartier και Van Cleef, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 7% στη χώρα, συμπεριλαμβανομένου του Χονγκ Κονγκ και του Μακάο, στο οικονομικό έτος 2024 της Richemont.

Εν τω μεταξύ, ορισμένοι όμιλοι πολυτελείας, όπως η μητρική εταιρεία της Gucci, η Kering, αγωνίστηκαν σε αυτή την αγορά.

Εν μέρει αυτό σχετίζεται με την αυξανόμενη δημοτικότητα των κοσμημάτων στη χώρα. Το 2023, τα κοσμήματα και τα ρολόγια ξεπέρασαν τις τσάντες ως η κατηγορία με τις υψηλότερες δαπάνες στην Κίνα, σύμφωνα με έκθεση της McKinsey. Μέχρι το 2027, το μερίδιό τους στις διακριτικές δαπάνες αναμένεται να αυξηθεί κι άλλο.

Συν τοις άλλοις, η φιλοσοφία της αγοράς μιας δοκιμασμένης και αληθινής μάρκας – και συγκεκριμένα αναγνωρίσιμων προϊόντων από μια από αυτές τις μάρκες – είναι ακόμη πιο ισχυρή στην Κίνα. Τα επώνυμα κοσμήματα αναμένεται να αυξηθούν από το 15% της αγοράς το 2019 σε 25% έως 30% το 2025, σύμφωνα με έκθεση της McKinsey του 2021. Αυτή η ανάπτυξη οφείλεται στους πελάτες στην Ασία.

«Αν βρίσκεστε σε ένα μπαρ ή εστιατόριο και κάθεστε σε απόσταση, μπορείτε να αναγνωρίσετε το μενταγιόν Labra από την Van Cleef. Μπορείς να αναγνωρίσεις το δαχτυλίδι Love ή το βραχιόλι Love ή το Trinity», δήλωσε ο Ράμπουργκ. «Είναι το ισοδύναμο του να βάζεις ένα μεγάλο λογότυπο σε μια τσάντα».

Αλλαγές στη διοίκηση

Υπάρχει κι ένα άλλο κομμάτι που η Richemont χειρίστηκε καλά:

Τον Μάιο, η εταιρεία ανακοίνωσε τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο, τον Νίκολας Μπος, έναν βετεράνο της Cartier, ο οποίος μετέτρεψε την Van Cleef από ένα μη κερδοφόρο εμπορικό σήμα στο δεύτερο μεγαλύτερο ταμείο της Richemont.

Αν και ο πρόεδρος Ρούπερτ παραμένει, ο διορισμός του Μπος προσφέρει κάποια ανακούφιση στους επενδυτές. Η ανακοίνωση της εταιρείας προκάλεσε αύξηση των μετοχών κατά 6%.

«Το νούμερο 1 ερώτημα που είχα τα τελευταία δύο χρόνια είναι ποιος θα αντικαταστήσει τον Ρούπερτ; Τι θα γίνει μετά τον Ρούπερτ;» δήλωσε ο Ράμπουργκ. «Μόλις κέρδισαν πολύ χρόνο διορίζοντας έναν 51χρονο για να διευθύνει τον όμιλο».

Η αλλαγή περιλάμβανε το να οριστεί ένας διευθύνοντας σύμβουλος για ολόκληρο τον όμιλο. Έτσι, «υπάρχει καλύτερη σαφήνεια και πιο απλή δομή όσον αφορά την εταιρική διακυβέρνηση», δήλωσε ο Μπατιστίνι της JPMorgan.

Με βάση αυτό, ο Μπος έχει να κάνει με τη δουλειά του, ιδίως όσον αφορά το YNAP, το διαδικτυακό κατάστημα λιανικής πώλησης μόδας του ομίλου, στο οποίο ανήκουν ιστότοποι όπως το Net-A-Porter. Είναι ζημιογόνος για την εταιρεία, και μια συμφωνία για την εκποίησή της κατέρρευσε τον Δεκέμβριο. Την περασμένη εβδομάδα, αναφέρθηκε ότι η πλατφόρμα θα αποσυρθεί από την Κίνα εν μέσω μειωμένων πωλήσεων.

Αλλά όπως λένε, βαρύ είναι το κεφάλι που φοράει αυτό το στέμμα – αλλά ίσως όχι το χέρι που φοράει το βραχιόλι Cartier Love.

Διαβάστε ακόμη:

«Πράσινο φως» για το EOS II Fund – Τα αρχικά επενδυτικά κεφάλαιά του ανέρχονται σε €219 εκατ.

ΙΟΒΕ: Στα 7,7 δισ. ευρώ οι άμεσες γερμανικές επενδύσεις στην Ελλάδα

Ακίνητα: Πώς θα πάρετε την έκπτωση φόρου για τις δαπάνες ανακαίνισης του 2023

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ