Λίγες ημέρες έμειναν μέχρι την 5η Φεβρουαρίου και την επιβολή του εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην εισαγωγή ρωσικών πετρελαϊκών παραγώγων. Το πλάνο της Ε.Ε. αποσκοπεί στην περαιτέρω απομύζηση των αποθεματικών του Κρεμλίνου τα οποία ο Πούτιν χρησιμοποιεί για τη χρηματοδότηση του επεκτατικού πολέμου στην Ουκρανία.
Παρά τις προσπάθειες αυτές, πολλοί είναι οι αναλυτές οι οποίοι ανησυχούν πως τα νέα μέτρα αυτά θα οδηγήσουν σε «σημαντικά προβλήματα στις αγορές».
Σημειωτέον πως το γκρουπ των G7 έχει ήδη επιβάλλει πλαφόν στις τιμές του ρωσικού πετρελαίου ύψους $60/βαρέλι, ενώ η Ε.Ε. έχει απαγορεύσει την εισαγωγή ρωσικού «μαύρου χρυσού» μέσω της θαλάσσιας οδού.
Οι επιπτώσεις
Οι αναλυτές υποστηρίζουν πως το αναμενόμενο εμπάργκο στα ρωσικά πετρελαϊκά παράγωγα θα έχει μεγαλύτερες επιπτώσεις στη διεθνή αγορά από τα προηγούμενα μέτρα της Δύσης.
Όλα αυτά τη στιγμή που τόσο η Ε.Ε. όσο και οι σύμμαχοί της στο γκρουπ των G7 μελετούν αύξηση του αρχικού πλαφόν στα $100/βαρέλι για premium παράγωγα ρωσικού πετρελαίου όπως το ντίζελ και πλαφόν $45/βαρέλι για τα παράγωγα όπως τα βιομηχανικά καύσιμα και λιπαντικά.
Σύμφωνα με εκπρόσωπο της Κομισιόν, οι διαπραγματεύσεις των κρατών-μελών της Ένωσης όσον αφορά τα νέα αυτά προτεινόμενα πλαφόν συνεχίζονται. «Εάν τα πλαφόν αυτά τεθούν σε ισχύ την τελευταία στιγμή, θα μπορούσαν να προκαλέσουν εκτεταμένη ανασφάλεια και προβλήματα στην ευρύτερη αγορά», ανέφεραν αναλυτές του Eurasia Group.
Βάσει έρευνας του αναλυτή της Economist Intelligence Unit, Μάθιου Σέργουντ, «αναμένουμε τη δημιουργία προβλημάτων στις αγορές, ιδιαίτερα δεδομένης της προσπάθειας της Ε.Ε. για εύρεση εναλλακτικών λύσεων προμηθευτών. Αναμένουμε πως τα μέτρα αυτά θα αυξήσουν, παράλληλα, τις τιμές του πετρελαίου γενικότερα».
Αναδρομολόγηση
Ο Σέργουντ υπογράμμισε πως η ομάδα αναλυτών της EIU αναμένει αναδρομολόγηση ροών πετρελαίου, αφού η Μόσχα θα αυξήσει τις εξαγωγές της προς την Κίνα, την Ινδία, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, ενώ η Ευρώπη θα αυξήσει τις εισαγωγές της από τις ΗΠΑ, την Ινδία, την Κίνα και τις χώρες του Περσικού.
Πολλοί αναλυτές έχουν, επίσης, αμφιβολίες όσον αφορά τις επιπτώσεις του πλαφόν των G7, ιδιαίτερα δεδομένης της ικανότητας αναδρομολόγησης του ρωσικού υδρογονάνθρακα προς την Κίνα, την Ινδία και την Τουρκία.
Παρά τις εκκλήσεις της Ε.Ε. προς την Κίνα και την Ινδία για εφαρμογή παρόμοιων πλαφόν, οι ινδικές εισαγωγές πετρελαίου άγγιξαν υψηλό 5μήνου τον Δεκέμβριο, ενώ η Κίνα αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη εισαγωγέα ρωσικού πετρελαίου αυτόν το μήνα.
Σύμφωνα με τον αναλυτή της PVM Oil Associates του Λονδίνου, Στίβεν Μπρένοκ, «η επίδραση των κυρώσεων της Δύσης δεν έχει αποδειχθεί τόσο καταστροφική για το Κρεμλίνο όσο υπολόγιζαν ορισμένοι. Παρ’ όλα αυτά, οι κυρώσεις στα πετρελαϊκά παράγωγα της Ρωσίας ενδέχεται να έχουν μεγαλύτερες επιπτώσεις. Η Κίνα και η Ινδία έχουν αποτελέσει “σανίδα σωτηρίας” για τη Μόσχα, αλλά οι δύο αυτές χώρες έχουν εξαιρετικά ανεπτυγμένο τομέα διύλισης, κάτι που σημαίνει πως ναι μεν θα συνεχίσουν να εισάγουν αργό, αλλά δε θα βοηθήσουν στην αναδρομολόγηση των ρωσικών πετρελαϊκών προϊόντων όπως το ντίζελ».
Παράλληλα, το νέο εμπάργκο θα έχει επιπτώσεις και στην τιμή της μεταφοράς των προϊόντων αυτών αφού τα τάνκερ πρέπει να περάσουν βαθύ καθαρισμό κάθε φορά που καλούνται να μεταφέρουν διαφορετικού τύπου παράγωγα όπως βενζίνη ή λιπαντικά.
«Αυτό με τη σειρά του θα προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις και προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα της Ρωσίας εάν αυτή επιλέξει την αναδρομολόγηση προς την Ασία», τόνισαν οι αναλυτές του Eurasia Group.
Η απάντηση της Ρωσίας
Η Ρωσία δεν έχει μείνει με σταυρωμένα τα χέρια. Η Μόσχα ανταπάντησε στις κυρώσεις της Δύσης μέσω απαγόρευσης της πώλησης πετρελαίου σε χώρες οι οποίες ακολουθούν το πλαφόν.
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ, «το πλαφόν στις τιμές του ρωσικού πετρελαίου που επιβάλλουν οι Δυτικοί δε θα επηρεάσει τη δράση μας στην Ουκρανία».
Όσο για τον αναλυτή της Saxo Bank, Όλε Χάνσεν, «όταν ισχύσει το εμπάργκο των ρωσικών πετρελαϊκών παραγώγων, οι τιμές του ντίζελ και της βενζίνης θα παραμείνουν υψηλές λόγω της περιορισμένης προσφοράς. Παρ’ όλα αυτά, η Ρωσία μπορεί να μην καταφέρει να βρει αγοραστές για τα πετρελαϊκά της παράγωγα, αφού οι εισαγωγείς της Ασίας ενδιαφέρονται μόνο για το φθηνό ρωσικό αργό παρά για τα διυλισμένα προϊόντα».
Διαβάστε ακόμη:
Τι σημαίνει για οικονομία και τράπεζες η αναβάθμιση από την Fitch
Γιατί δεν επιστρέφουν οι νέοι – 7 στους 10 δεν θέλουν να γυρίσουν ξανά στην Ελλάδα