Σε αναζήτηση διεθνούς «παίκτη» στα σούπερ μάρκετ βρίσκεται ο Καναδάς, προκειμένου να ενταθεί ο ανταγωνισμός και να μειωθεί η ακρίβεια, καθώς οι πολίτες είναι εξοργισμένοι με τις υψηλές τιμές των τροφίμων που υπάρχουν παντού, και πολύ περισσότερο στο Loblaw.
Θα μπορούσαν όμως οι μεγάλες αλυσίδες, όπως τα Aldi και Lidl, να λύσουν το πρόβλημα; Το ερώτημα αυτό προς το παρόν δεν έχει απαντηθεί, καθώς όπως αναφέρει το BBC, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι κάθε είσοδος ξένου παίκτη στον Καναδά είναι μια δύσκολη μάχη.
Η αλυσίδα Loblaw, η οποία λειτουργεί σχεδόν 2.500 καταστήματα, καθώς επίσης φαρμακεία και εκπτωτικά μίνι μάρκετ, το 2023 ανακοίνωσε κέρδη 2,5 δισ. δολαρίων Καναδά, σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 10% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Την ίδια στιγμή, χιλιάδες πολίτες διαμαρτύρονται για τις υψηλές τιμές στα προϊόντα του, καλώντας μέσω των social media σε πανεθνικό μποϊκοτάζ.
Το μποϊκοτάζ ξεκίνησε τον Μάιο και αναμένεται να συνεχιστεί επ’ αόριστον, πυροδοτώντας μια συζήτηση σε εθνικό επίπεδο για με το πώς τιμολογούν τα σουπερμάρκετ στον Καναδά και γιατί μια εταιρεία όπως η Loblaw εξακολουθεί να είναι κερδοφόρα, ενώ οι περισσότεροι πολίτες του Καναδά δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν τα τρόφιμα.
Μάλιστα, αρμόδιος υπουργός του Καναδά έχει κάνει πολλά ταξίδια στο εξωτερικό με σκοπό να προσελκύσει κάποιον διεθνή ανταγωνιστή, ώστε να αυξήσει τον ανταγωνισμό και να μειώσει τις τιμές των τροφίμων.
Όπως υπενθυμίζει το BBC, ο Καναδάς -όπως και πολλές άλλες χώρες- είδε το κόστος διαβίωσης να αυξάνεται μετά την πανδημία του κορωνοϊού, λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και των ελλείψεων εργατικού δυναμικού. Παρόλο που ο πληθωρισμός των τροφίμων δεν ξεπέρασε το 11,4% -δηλαδή χαμηλότερα από τα αντίστοιχα ποσοστά σε ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο– οι τιμές δείχνουν άλλα.
Έρευνα του BΒC με σύγκριση τιμών έδειξε ότι ορισμένα καθημερινά είδη στον Καναδά είναι ακριβότερα σε σχέση με άλλες χώρες, την ώρα μάλιστα που οι πολίτες της χώρας έχουν πρόβλημα και με το υποτιμώμενο νόμισμά τους έναντι του δολαρίου ΗΠΑ. Το γεγονός αυτό επηρεάζει την τιμή των τροφίμων που εισάγονται από τις ΗΠΑ, αλλά και τη συνολική αγοραστική δύναμή τους.
Παράλληλα, ένα άλλο ζήτημα είναι το ότι σχεδόν το 60% του μεριδίου της αγοράς παντοπωλείων αποτελείται από τρεις μεγάλες εταιρείες που κυριαρχούν στη χώρα: Τη Metro, την Empire, η οποία διαχειρίζεται τα καταστήματα Sobeys, και βέβαια τη Loblaw. Συγκριτικά, η αγορά λιανικής των ΗΠΑ διαθέτει περισσότερους περιφερειακούς παίκτες, καθώς εκτός από τη δημοφιλέστατη Walmart υπάρχουν πάνω από δώδεκα άλλες αλυσίδες με ουσιαστικό ανταγωνισμό.
Επίσης πολύ πιο ανοικτή είναι και η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, με συνολικά 14 αλυσίδες να δραστηριοποιούνται στη χώρα. Ο υπουργός Καινοτομίας, Επιστήμης και Βιομηχανίας του Καναδά, Francois-Philippe Champagne, προσπαθεί να βρει κάποιο διεθνή ανταγωνιστή που να μπορεί να μπει στην αγορά της χώρας και να αλλάξει τις ισορροπίες. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει κάνει επαφές με τις Aldi, Lidl, τη γαλλική Les Mousquetaires, καθώς και με εταιρείες από την Τουρκία, την Ισπανία και την Πορτογαλία.
Διαβάστε ακόμη
Νέα επένδυση στη Φοινικιά της Σαντορίνης
Πάνω από €700 εκατ. οι ισραηλινές επενδύσεις σε ελληνικά ακίνητα (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ