Ο πλανήτης ενδέχεται να αντιμετωπίσει σημαντική έλλειψη λιθίου τη στιγμή που η ζήτηση για το μέταλλο αυξάνεται, με ορισμένους αναλυτές να αναμένουν πως το φαινόμενο αυτό ενδέχεται να λάβει χώρα ακόμα και το 2025. Άλλοι υποστηρίζουν πως ο κόσμος έχει ακόμα χρόνο να δράσει πριν επιτευχθεί αυτό το ελλειμματικό επίπεδο.
Η εταιρεία αναλύσεων της Fitch Solutions, BMI, ήταν μία από αυτές οι οποίες προέβλεψαν ελλείψεις το 2025, με έναν από τους κύριους λόγους να είναι η αύξηση της ζήτησης από την Κίνα.
«Αναμένουμε ετήσια αύξηση της κινεζικής ζήτησης της τάξης του 20,4% για λίθιο το οποίο προορίζεται για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεταξύ του 2023 και του 2032», ανέφερε η έρευνα, σύμφωνα με το CNBC.
Σε αντίθεση με τα στοιχεία αυτά, η παραγωγή λιθίου από την Κίνα θα αυξηθεί μόλις κατά 6% κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής, με τους αναλυτές της ΒΜΙ να τονίζουν πως η ανάπτυξη αυτή δε θα αντισταθμίσει ούτε το 1/3 της αναμενόμενης ζήτησης.
Οι εξορυκτικές παρήγαγαν 540.000 τόνους λιθίου το 2021, ενώ το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ αναμένει πως, μέχρι το 2030, η παγκόσμια ζήτηση θα έχει φτάσει τους 3 εκατομμύρια τόνους.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της S&P Global Commodity Insights, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να αυξηθούν στα 13,8 εκατομμύρια το 2023 και στα 30 εκατομμύρια το 2030.
«Είμαστε της άποψης πως θα υπάρξει έλλειμμα στην βιομηχανία λιθίου. Προφανώς αναμένουμε αύξηση της παραγωγής, αλλά η αύξηση της ζήτησης θα την ξεπεράσει πολύ γρήγορα», ανέφερε η αναλυτής της Deutsche Bank, Κορίν Μπλανσάρ.
Μέχρι το τέλος του 2025, η Μπλανσάρ αναμένει ένα «περιορισμένο έλλειμμα» 40.000 – 60.000 τόνων λιθίου ετησίως, το οποίο θα αυξηθεί στους 768.000 τόνους μέχρι τα τέλη του 2030.
Άλλοι αναλυτές είναι πιο αισιόδοξοι, αλλά αναμένουν έλλειμμα μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Αν και τα νέα ορυχεία λιθίου και τα νέα πρότζεκτ θα ενισχύσουν την προσφορά, η εξισορρόπηση την οποία θα προσφέρουν θα διαρκέσει ελάχιστα χρόνια, σύμφωνα με την Rystad Energy.
Σύμφωνα με την εταιρεία, εκατοντάδες πρότζεκτ λιθίου βρίσκονται σε στάδιο μελέτης, αλλά η πολυπλοκότητά τους και η καθυστέρηση η οποία θα δημιουργηθεί λόγω της γραφειοκρατίας προκαλούν προβλήματα. Βάσει στοιχείων της Refinitiv, λειτουργούν ήδη 101 ορυχεία λιθίου στον πλανήτη.
Η αντιπρόεδρος της Rystad Energy, Σούζαν Ζου, εκτιμά πως η συνολική παραγωγή λιθίου θα αυξηθεί κατά 30% και 40% ετησίως το 2023 και το 2024 αντίστοιχα, ενώ οι εξορυκτικές θα συνεχίσουν να προωθούν τις επενδύσεις στον τομέα, λόγω της ενεργειακής μετάβασης της οικονομίας.
Αν και θα υπάρξει πλεόνασμα λιθίου το 2024, οι ελλείψεις ενδέχεται να αρχίσουν να γίνονται αισθητές από το 2028 και ύστερα. «Την επόμενη διετία, η προσφορά λιθίου θα αντισταθμίσει τη ζήτηση σε παγκόσμιο επίπεδο, αν και ενδέχεται να υπάρχουν ελλείψεις σε τοπικό επίπεδο», τόνισε η Ζου, υποστηρίζοντας πως οι εξορύξεις στις ΗΠΑ και την Ευρώπη δε θα είναι ικανές να αντιμετωπίσουν την αυξημένη ζήτηση στις ανεπτυγμένες αυτές οικονομίες για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων.
«Η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα των μπαταριών ηλεκτροκίνησης αναμένεται να αντιμετωπίσει ελλείψεις λιθίου στα τέλη της δεκαετίας όταν δημιουργηθεί αναντιστοιχία μεταξύ της προσφοράς και της ζήτησης», προσέθεσε, υπογραμμίζοντας πως σε αυτό το σενάριο, οι τιμές λιθίου θα φτάσουν σε ιστορικό υψηλό, κάτι το οποίο θα αυξήσει το κόστος παραγωγής μπαταριών.
Σημειωτέον πως οι τιμές λιθίου άγγιξαν σχεδόν τα 600.000 γουάν/τόνο τον Νοέμβριο του 2022, δωδεκαπλάσιο ποσοστό σε σχέση με αυτό του Ιανουαρίου του 2021.
H Wood Mackenzie εκτιμά πως η αγορά λιθίου θα καταγράψει πλεόνασμα τα επόμενα χρόνια, αλλά η αύξηση της ζήτησης και η μειωμένη λειτουργία νέων πρότζεκτ ενδέχεται να οδηγήσουν σε σημαντική έλλειψη λιθίου στις αρχές της επόμενης δεκαετίας.
Όπως ανέφερε και ο αντιπρόεδρος της συμβουλευτικής, Ρόμπιν Γκρίφιν, «Ο κύριος κίνδυνος έγκειται στα προβλήματα τα οποία θα προκύψουν κατά τη διάρκεια της δημιουργίας νέων πρότζεκτ και στις καθυστερήσεις οι οποίες θα προκαλέσουν τις ελλείψεις αυτές».
Με την άποψή του συμφωνεί και το στέλεχος της Piedmont Lithium, Όστιν Ντεβέινι, ο οποίος υπογράμμισε πως «τα ορυχεία λιθίου κάνουν τουλάχιστον 10 χρόνια για να κατασκευαστούν και να μετατραπούν σε παραγωγική μονάδα. Πιστεύουμε πως σε βάθος χρόνου θα έχουμε την ευχέρεια να ανταποκριθούμε στη ζήτηση αλλά οι ελλείψεις θα γίνουν αισθητές σε μεσοπρόθεσμο στάδιο».
Διαβάστε ακόμη
ΔΕΣΦΑ: Διαγωνισμός ύψους 40,4 εκατ. για τον αγωγό Νέα Μεσήμβρια – Εύζωνοι – Γευγελή (pics)
Δημόσιο: Έρχονται 30.000 προσλήψεις για μόνιμες θέσεις εργασίας μέσω AΣΕΠ
“Η Νορβηγία της Αραβίας” – Η εμπειρία στην άγρια ακτογραμμή μιας χερσονήσου στο Ομάν
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ