Η παγκόσμια στρατηγική ανάπτυξης υποδομών της Κίνας με την επωνυμία «Μια Ζώνη, ένας Δρόμος» (Belt and Road Initiative, BRI) που υποστηρίζει και συχνά κατασκευάζει περίπου 21.000 έργα σε όλο τον κόσμο, θεωρείται το επίκεντρο της εξωτερικής πολιτικής του προέδρου Σι Τζινπίνγκ.
Συχνά γίνεται παραλληλισμός με το σχέδιο Μάρσαλ των ΗΠΑ για την Ευρώπη μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Το Πεκίνο έχει χορηγήσει δάνεια ύψους περίπου άνω των 1,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων (1,2 τρισεκατομμυρίων ευρώ) κατά την τελευταία δεκαετία για τη χρηματοδότηση της κατασκευής γεφυρών, λιμανιών και αυτοκινητοδρόμων σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, σύμφωνα με νέα έκθεση.
Η πρωτοβουλία BRI έχει συμβάλει στην αποκατάσταση των αρχαίων εμπορικών δρόμων μεταξύ της Κίνας και του υπόλοιπου κόσμου, εξ ου και το προσωνύμιο “Ο νέος δρόμος του μεταξιού”. Έχει επίσης ενισχύσει την παγκόσμια επιρροή του Πεκίνου προς μεγάλη απογοήτευση της Ουάσιγκτον και των Βρυξελλών.
Πόσα δάνεια κινδυνεύουν;
Οι επικριτές λένε ότι ο BRI έχει φορτώσει τα αναπτυσσόμενα κράτη με υπέρογκα χρέη και άφησε ένα τεράστιο αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα σε μια εποχή που η προστασία του περιβάλλοντος θα έπρεπε να είναι προτεραιότητα. Ορισμένες χώρες, συμπεριλαμβανομένων των Φιλιππίνων, έχουν αποσυρθεί από την πρωτοβουλία.
Άλλες έχουν στηλιτεύουν τη στρατηγική της Κίνας να προσφέρει συμβόλαια στις δικές της κρατικές εταιρείες για την κατασκευή έργων υποδομής, γεγονός που συχνά οδηγεί σε αδιαφανές κόστος κατασκευής, με αποτέλεσμα οι χώρες αυτές να δυσκολεύονται αργότερα να το επαναδιαπραγματευθούν.
Ενώ η Κίνα συνεχίζει να επενδύει δισεκατομμύρια σε νέα έργα, η ημέρα της αλήθειας έχει πλέον φτάσει. Και ο λογαριασμός των τελευταίων 10 ετών για πολλά από αυτά τα δάνεια έχει πλέον καταστεί ληξιπρόθεσμος.
Διαβάστε τη συνέχεια στην DW