search icon

Διεθνή

Κίνα: Γιατί τα νέα lockdowns αποτελούν μεγαλύτερη απειλή από ό,τι το 2020

Το κινδύνους ενέχει για την παγκόσμια οικονομία η επιβολή καθολικών lockdown στην Κίνα

νέα καθολικά lockdowns που έχει επιβάλλει Κίνα βάζουν σε κίνδυνο τον παγκόσμιο πληθωρισμό, την ώρα που οι εικόνες απελπισίας των κατοίκων στη Σαγκάη κάνουν τον γύρο των διεθνών ΜΜΕ.

Σύμφωνα με αναλυτές του CNBC, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο πλανήτης είναι πλέον περισσότερο εξαρτημένος από κινεζικά προϊόντα σε σχέση με το 2020, όταν ξέσπασε η πανδημία. Το μερίδιο της Κίνας στις εξαγωγές παγκοσμίως αυξήθηκε στο 15,4% το 2021, το υψηλότερο τουλάχιστον από το 2012.

Η αύξηση των εξαγωγών οφείλεται στην επιτυχία του Πεκίνου να ελέγξει γρήγορα το πρώτο ξέσπασμα της Covid-19, μέσα σε λίγες μόλις εβδομάδες, και έτσι να συνεχιστεί απρόσκοπτα η παραγωγή, την ίδια ώρα που ο υπόλοιπος πλανήτης πάλευε να περιορίσει τον ιό.

Ανατροπή

Τις τελευταίες εβδομάδες όμως, η ηπειρωτική Κίνα βρίσκεται αντιμέτωπη με το χειρότερο κύμα Covid-19 των τελευταίων δύο ετών, επιβάλλοντας lockdowns και ταξιδιωτικούς περιορισμούς που οι ηγέτες ξένων επιχειρήσεων έχουν περιγράψει ως πιο σκληρούς από ό,τι στις αρχές του 2020. Οι εντολές παραμονής στο σπίτι και οι απαιτήσεις για τεστ έχουν επηρεάσει ιδιαίτερα τα παράκτια οικονομικά κέντρα, όπως η Σαγκάη.

«Πιστεύουμε ότι ο μακροοικονομικός αντίκτυπος των lockdown στην Κίνα θα μπορούσε να είναι αρκετά υψηλός και απρόβλεπτος για την αγορά», αναφέρεται σε έκθεση της Bernstein που δημοσιεύτηκε στις 8 Απριλίου.

Εξαγωγή πληθωρισμού

Σε σύγκριση με πριν την πανδημία, το κόστος των εμπορευματοκιβωτίων από τη Σαγκάη είναι πέντε φορές υψηλότερο και οι ναύλοι αεροπορικών μεταφορών είναι δύο φορές υψηλότεροι, ανέφερε η έκθεση, επισημαίνοντας αντίστοιχες πιέσεις στους χρόνους παράδοσης. «Ως εκ τούτου, θα σημειωθεί υψηλότερη εξαγωγή πληθωρισμού, ειδικά στους μεγάλους εμπορικούς εταίρους της Κίνας, ενώ ταυτόχρονα θα καθυστερήσει και η ανάκαμψη της ζήτησης στην ίδια την Κίνα».

Επηρεαζόμενη από τη διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας, η κινεζική εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων Nio ανακοίνωσε τη διακοπή της παραγωγής το Σαββατοκύριακο, που μερικώς μόνο αποκαταστάθηκε την Πέμπτη. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen ανακοίνωσε ότι τα εργοστάσιά της στα περίχωρα της Σαγκάης και στη βόρεια επαρχία Τζιλίν παρέμειναν κλειστά τουλάχιστον έως την Πέμπτη.

Αυξημένος ο δείκτης καταναλωτή

Η ανάλυση της Bernstein τονίζει ότι η Κίνα μεταξύ άλλων αποτελεί τον μεγαλύτερο παγκόσμιο κατασκευαστή πλοίων, ηλιακών μονάδων, κινητών τηλεφώνων, υπολογιστών ενώ εξορύσσει και εξάγει σπάνιες γαίες.

Τα κινεζικά εργοστάσια δεν πραγματοποιούν πλέον μόνο την τελική συναρμολόγηση για αυτά τα ηλεκτρονικά προϊόντα, αλλά κατασκευάζουν και εξαρτήματα όπως πάνελ LCD και ολοκληρωμένα κυκλώματα, αναφέρει η έκθεση, κάνοντας λόγο για αύξηση στις εξαγωγές των εν λόγω εξαρτημάτων το 2021.

Τα εμπορικά στοιχεία του πρώτου τριμήνου της Κίνας έδειξαν σταθερή αύξηση των εξαγωγών. Ο δείκτης τιμών παραγωγού της χώρας και ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκαν ταχύτερα από το αναμενόμενο τον Μάρτιο, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία.

Εξαγωγέας αυτοκινήτων

Στο μεταξύ, από την έναρξη της πανδημίας η Κίνα έχει μετατραπεί σε σημαντικό κατασκευαστή αυτοκινήτων, ιδίως δε ηλεκτρικών οχημάτων.

Οι εξαγωγές αυτοκινήτων και εξαρτημάτων αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 119% το 2021 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, υπερβαίνοντας κατά πολύ την αύξηση 30% στις συνολικές εξαγωγές της Κίνας. Την ίδια στιγμή, η χώρα αντιπροσωπεύει περίπου το 74% της παγκόσμιας παραγωγής κυψελών μπαταριών, ανέφερε η έκθεση.

Η Κίνα όμως αποτελεί και τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, ενώ τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται έντονα και η αγορά ηλεκτρονικών οχημάτων, κυρίως μέσω επιδοτήσεων. Ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες που προσελκύονται από την αγορά έχουν αρχίσει να λανσάρουν ηλεκτρικά οχήματα για την Κίνα τα τελευταία χρόνια.

Τώρα, η Tesla, η BMW και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν ολοένα και περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα στην Κίνα που ακολούθως εξάγονται σε άλλες χώρες, σύμφωνα με την Bernstein. Συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων που κινούνται με συμβατικά καύσιμα, οι κινεζικές κρατικές αυτοκινητοβιομηχανίες SAIC και Chery είναι οι κορυφαίοι εξαγωγείς επιβατικών οχημάτων από την Κίνα σε όγκο, ανέφερε η έκθεση, σημειώνοντας τις αυξανόμενες πωλήσεις κινεζικών αυτοκινήτων στη Χιλή, την Αίγυπτο και τη Σαουδική Αραβία.

Αν και η έκθεση δεν εξέταζει τις επιπτώσεις των νέων lockdowns στις εφοδιαστικές αλυσίδες της αυτοκινητοβιομηχανίας, επισημαίνεται ότι το 2020 μια σειρά κατασκευαστών οχημάτων σε Κορέα και Ιαπωνία βρέθηκαν αντιμέτωπες με προβλήματα στην γραμμή παραγωγής, όταν το 2020 η Κίνα έθεσε σε lockdown την επαρχία της Ουχάν.

Διαβάστε επίσης:

Η «φαεινή ιδέα» του υπουργού, η ταραχή στην Εθνική Τράπεζα και οι μνηστήρες του ΟΛΘ

«Γολγοθάς» οι αποζημιώσεις για τα κουρεμένα ενοίκια στις υπεκμισθώσεις

Νέες απεργιακές κινητοποιήσεις στο λιμάνι του Πειραιά

Exit mobile version