Η απεργία των λιμενεργατών στα λιμάνια κατά μήκος των ανατολικών ακτών των ΗΠΑ και των ακτών του Κόλπου αναμένεται να προκαλέσει τεράστια προβλήματα στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και στην οικονομία. Οι Αμερικανοί καταναλωτές θα πληρώσουν πιθανότατα το τίμημα, αναφέρουν οι αναλυτές, την ώρα που ο Λευκός Οίκος παίρνει το μέρος των απεργών λιμενεργατών.

Η Διεθνής Ένωση Λιμενεργατών, International Longshoremen’s Association ή ILA, προχώρησε σε απεργία το πρωί της Τρίτης σε 14 μεγάλα λιμάνια από το Μέιν μέχρι το Τέξας, μπλοκάροντας τα πάντα και  ζητώντας αυξήσεις των μισθών και  χρήση αυτοματισμών. Συνολικά, τα λιμάνια που απειλούνται με απεργίες διακινούν ετησίως 3 τρισεκατομμύρια δολάρια στο διεθνές εμπόριο των ΗΠΑ, σύμφωνα με ανάλυση του Conference Board.

Τουλάχιστον 38 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κάνουν ήδη ουρά σήμερα σε λιμάνια των ΗΠΑ, σε σύγκριση με μόλις τρία την Κυριακή πριν από την απεργία, σύμφωνα με την Everstream Analytics.

«Ξένες εταιρείες θαλάσσιων μεταφορών αποκόμισαν κέρδη ρεκόρ αφότου ξέσπασε η πανδημία, όταν οι Lonshoremen διακινδύνευαν οι ίδιοι για να κρατήσουν τα λιμάνια ανοιχτά. Είναι καιρός αυτοί οι θαλάσσιοι μεταφορείς να προσφέρουν μια ισχυρή και δίκαιη σύμβαση που να αντανακλά τη συμβολή των εργατών του ILA στην οικονομία μας και στα κέρδη ρεκόρ τους», ανέφερε ο Μπάιντεν σε ανάρτησή του στο X αργά χθες, Τρίτη, το βράδυ.

«Μια διαταραχή αυτής της κλίμακας κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσιμης στιγμής στην οικονομική ανάκαμψη του έθνους μας θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τους Αμερικανούς εργαζόμενους, τις οικογένειές τους και τις τοπικές κοινότητες», ανέφερε σε δήλωσή του ο Μάθιου Σέι, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικού Εμπορίου. Η δυναμική της εφοδιαστικής αλυσίδας αποτελεί βασικό ζήτημα για την NRF, τη μεγαλύτερη εμπορική ένωση της βιομηχανίας λιανικού εμπορίου, ιδίως ενόψει της περιόδου αιχμής των διακοπών.

«Οι αμερικανικές επιχειρήσεις, οι εργαζόμενοι και οι οικογένειες βασίζονται στην απρόσκοπτη ροή των αγαθών μέσω αυτών των λιμανιών και αυτή η απεργία θα έχει ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές να πληρώνουν τελικά υψηλότερες τιμές λόγω των περιορισμένων προμηθειών και της μεγαλύτερης ζήτησης για εισαγόμενα αγαθά», δήλωσε ο Σέι

«Μετά από περισσότερα από δύο χρόνια ανεξέλεγκτων πληθωριστικών πιέσεων και εν μέσω της ανάκαμψης από τον τυφώνα Helene, αυτή η απεργία θα οδηγήσει σε περαιτέρω δυσκολίες», είπε.

Η απεργία στα λιμάνια των ΗΠΑ θα μπορούσε να προκαλέσει πληθωρισμό

Συνολικά, η αμερικανική οικονομία έχει σημειώσει σταθερή πρόοδο στη μείωση του πληθωρισμού, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις οι αυξήσεις των τιμών απλώς επιβραδύνονται – δεν μειώνονται εντελώς.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, ένα βασικό μέτρο πληθωρισμού που παρακολουθεί τις μέσες τιμές σε ένα ευρύ καλάθι καταναλωτικών αγαθών και υπηρεσιών, αυξήθηκε κατά 2,5% τον Αύγουστο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με το Γραφείο Στατιστικής Εργασίας. Το ποσοστό αυτό είναι χαμηλότερο από το μέγιστο της εποχής της πανδημίας που ήταν 9,1% τον Ιούνιο του 2022.

Το κόστος των αγαθών ελέγχεται, με σχετικά σταθερές τιμές βασικών εμπορευμάτων και – τουλάχιστον μέχρι πρόσφατα – χαμηλότερο κόστος μεταφοράς, σύμφωνα με την Λορίν Σάιντελ Μπέικερ, οικονομολόγο της ITR Economics.

Ωστόσο, «η απεργία στα λιμάνια θα μπορούσε να προκαλέσει εκ νέου πληθωρισμό στην πλευρά των αγαθών», δήλωσε η ίδια.

Η αντιπαράθεση μεταξύ της ILA, η οποία εκπροσωπεί περίπου 45.000 λιμενεργάτες, και της United States Maritime Alliance, ή USMX, έρχεται σχεδόν ακριβώς τέσσερα χρόνια από τότε που η πανδημία της Covid μπλόκαρε τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.

Εκείνη την εποχή, τα αγαθά δεν έφταναν στα ράφια τόσο γρήγορα όσο τα ήθελαν οι καταναλωτές, γεγονός που οδήγησε σε αύξηση των τιμών.

Οι απεργίες στα αμερικανικά λιμάνια θα μπορούσαν να έχουν παρόμοιο αποτέλεσμα, «δημιουργώντας ένα σενάριο που θυμίζει την κρίση εφοδιαστικής της εποχής της πανδημίας», δήλωσε ο Σάιντελ Μπέικερ.

Ενώ είναι πιθανές οι ελλείψεις και οι καθυστερήσεις, ο μεγαλύτερος οικονομικός αντίκτυπος θα είναι στην τιμολόγηση, είπε, με μεγαλύτερες πληθωριστικές συνέπειες να είναι πιο πιθανές όσο περισσότερο διαρκεί η απεργία.

Η διάρκεια της απεργίας θα καθορίσει τον αντίκτυπο

«Το βασικό συμπέρασμα εδώ είναι ότι η διάρκεια ενισχύει τον αντίκτυπο», δήλωσε η Λϊζα Ντενάιτ, διευθύνουσα σύμβουλος της εθνικής βιομηχανικής έρευνας στην εταιρεία εμπορικών ακινήτων Newmark, στο CNBC.

Σε μια βραχυπρόθεσμη απεργία, «οι εταιρείες με αποθέματα ασφαλείας μπορούν να αποσβέσουν τις αρχικές διαταραχές, αλλά τα ευπαθή αγαθά θα επηρεαστούν σχεδόν αμέσως», σύμφωνα με τον Αμίρ Μουσαβιάν, καθηγητή διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας στο College of Business του Πανεπιστημίου της Νέας Αγγλίας.

Σε αυτή την περίπτωση, οι τιμές ορισμένων ειδών παντοπωλείου θα είναι οι πρώτες που θα αυξηθούν, όπως ο εισαγόμενος καφές, οι μπανάνες και τα κατεψυγμένα τρόφιμα.

«Δεν έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής, πράγμα που σημαίνει χαμηλότερα αποθέματα», δήλωσε ο Mousavian.

Εάν η απεργία πάρει περισσότερο χρόνο για να επιλυθεί, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να βρουν εναλλακτικές ναυτιλιακές διαδρομές, πιθανότατα με υψηλότερο κόστος, γεγονός που θα μπορούσε να μεταφραστεί σε αυξήσεις τιμών για άλλα αγαθά, δήλωσε ο Mousavian, συμπεριλαμβανομένων των φαρμακευτικών προϊόντων, των ενδυμάτων και των αυτοκινήτων.

«Αν συνεχίσει να τραβάει, θα διαδοθεί σε όλους τους τομείς και θα είναι δύσκολο για τις περισσότερες επιχειρήσεις να το αποφύγουν», δήλωσε ο Μουσαβιάν.

«Και είναι ο καταναλωτής που τελικά πληρώνει το τίμημα», πρόσθεσε.

Ο Μουσαβιάν δήλωσε ότι η χρονική στιγμή της απεργίας είναι ιδιαίτερα ανησυχητική, ενόψει της περιόδου των εορταστικών αγορών και των αμερικανικών προεδρικών εκλογών – και μετά την πρώτη μείωση των επιτοκίων της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ εδώ και τέσσερα χρόνια, η οποία ήταν ευπρόσδεκτη είδηση για τους Αμερικανούς που αγωνίζονται να συμβαδίσουν με το αυξημένο κόστος ζωής.

«Μια παρατεταμένη απεργία θα μπορούσε να αντιστρέψει αυτά τα κέρδη, αναγκάζοντας την Ομοσπονδιακή Τράπεζα να επανεξετάσει την οικονομική της στρατηγική και ενδεχομένως να επαναφέρει πιο περιοριστικά μέτρα», δήλωσε ο Μουσαβιάν.

Ο United States Maritime Alliance (USMX) προσέφερε στο συνδικάτο αύξηση μισθών κατά 50%, όμως ο επικεφαλής του ILA Χάρολντ Ντάγκετ δήλωσε πως το συνδικάτο πιέζει για περισσότερα, περιλαμβανομένης μιας αύξησης του ωρομισθίου κατά 5 δολάρια κάθε χρονιά της νέας εξαετούς σύμβασης, καθώς και για να σταματήσουν προγράμματα αυτοματοποίησης των λιμανιών που απειλούν θέσεις εργασίας.

«Είμαστε έτοιμοι να αγωνισθούμε για όσο θα είναι απαραίτητο, να απεργήσουμε για όσο καιρό χρειαστεί, για να πάρουμε τους μισθούς και τις προστασίες κατά της αυτοματοποίησης που τα μέλη του ILA αξίζουν», δήλωσε χθες, Τρίτη, ο Ντάγκετ.

Εκατοντάδες λιμενεργάτες διαδήλωσαν χθες σε ναυτιλιακό τερματικό σταθμό της περιοχής της Πόλης της Νέας Υόρκης στο Ελίζαμπεθ του Νιού Τζέρσι κρατώντας πλακάτ και φωνάζοντας συνθήματα όπως «ILA μέχρι τέλους!».

Χθες ο Τραμπ απέδωσε την απεργία στον πληθωρισμό, για τον οποίο ισχυρίσθηκε πως προκλήθηκε από την κυβέρνηση Μπάιντεν-Χάρις.

«Όλοι καταλαβαίνουν τους λιμενεργάτες επειδή αποδεκατίσθηκαν απ’ αυτό τον πληθωρισμό, όπως και όλοι οι άλλοι στη χώρα μας και πέρα απ’ αυτή», δήλωσε ο Τραμπ σε συνέντευξη, σύμφωνα με το Fox News Digital.

Η απεργία, η πρώτη του ILA από το 1977, ανησυχεί τις επιχειρήσεις που βασίζονται σε θαλάσσιες μεταφορές για να εξαγάγουν τα προϊόντα τους ή για να εξασφαλίσουν κρίσιμης σημασίας εισαγωγές. Η απεργία επηρεάζει 36 λιμάνια που διαχειρίζονται προϊόντα, από μπανάνες μέχρι ενδύματα και αυτοκίνητα.

Διαβάστε ακόμη

Intertrade Hellas: Σε τροχιά νέων υψηλών επιδόσεων η χαρτοβιομηχανία της οικογένειας Ντεληδήμου

Ανασφάλιστες οι 8 στις 10 κατοικίες παρά τη φορο-έκπτωση

ΤΧΣ: Προς αλλαγή του ορίου της κλίμακας στο placement της ΕΤΕ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα