Οι επιθέσεις στα εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα δεν αποτελούν τοπικό θέμα, αλλά απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο και την ασφάλεια τονίζει ο διευθυντής του τμήματος Περιβάλλοντος και Εμπορίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS), John Stawpert, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο newmoney.
Αν και κρατά χαμηλούς τόνους σε ότι αφορά στο επιπλέον κόστος που θα προκαλέσει ο επανασχεδιασμός των δρομολογίων, ο John Stawpert τονίζει την ανάγκη τα κράτη να αυξήσουν την παρουσία τους στην περιοχή, ώστε να προστατεύσουν ναυτικούς και πλοία από τις επιθέσεις των Χούθι.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, η παγκόσμια εμπορική ένωση πλοικτητών και ναυτιλιακών εταιρειών που αντιπροσωπεύει πάνω από το 80% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, καλωσόρισε την πρωτοβουλία των ΗΠΑ για τη σύσταση της Επιχείρησης Prosperity Guardian, συμμετοχή στην οποία ανακοίνωσε και η Ελλάδα.
Αρκετές εταιρείες έχουν σταματήσει τις μεταφορές εμπορευμάτων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Ποιες είναι οι πρακτικές συνέπειες αυτών των αποφάσεων για τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές;
«Η απόφαση ορισμένων γραμμών να επανασχεδιάσουν τα δρομολόγιά τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας θα έχει αντίκτυπο στο εμπόριο και θα αυξήσει τις τιμές των εμπορευμάτων ως ένα βαθμό, καθώς η επαναδρομολόγηση μπορεί να προσθέσει έως και 14 ημέρες σε ένα ταξίδι σε σύγκριση με ένα ταξίδι με διέλευση από το Σουέζ. Αυτό αναπόφευκτα επιφέρει επιπλέον κόστος. Ομοίως, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι δεν πρόκειται για γενική αποφυγή της περιοχής και ότι άλλες ναυτιλιακές εταιρείες συνεχίζουν να διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα.»
Πολλοί αναλυτές προειδοποιούν ότι οι τιμές του πετρελαίου και του υγροποιημένου φυσικού αερίου θα αυξηθούν. Συμμερίζεστε αυτές τις ανησυχίες;
«Είναι ακόμη πολύ νωρίς για να εκτιμήσουμε την πλήρη έκταση των επιπτώσεων αυτών των πρόσφατων επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα και της επακόλουθης επαναδρομολόγησης ορισμένων πλοίων. Όπως ανέφερα παραπάνω, η εκ νέου δρομολόγηση μπορεί να προσθέσει σημαντικό αριθμό ημερών σε ένα ταξίδι, κάτι που μπορεί να επηρεάσει το εμπόριο και τις τιμές των εμπορευμάτων σε κάποιο βαθμό, αλλά είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι το εμπόριο θα συνεχιστεί.»
Υπάρχει τρόπος να διασφαλιστεί η ασφαλής διέλευση στην Ερυθρά Θάλασσα; Ποιες ενέργειες θα προτείνατε να γίνουν;
«Η βιομηχανία έχει εκδώσει οδηγίες διέλευσης για πλοία στην περιοχή και καλούμε με έμφαση κάθε πλοίο που διέρχεται από αυτά τα ύδατα να διενεργεί μια ενδελεχή αξιολόγηση απειλών και κινδύνου, λαμβάνοντας υπόψη τις οδηγίες από το κράτος σημαίας και τους Αλληλοασφαλιστικούς Οργανισμούς Προστασίας και Αποζημίωσης (P&I Club). Οι επιθέσεις στη ναυτιλία είναι μια ασυγχώρητη επίθεση στα παγκόσμια κοινά και θα πρέπει να γίνουν τα πάντα για να αποκλιμακωθεί αυτή η απαράδεκτη κατάσταση το συντομότερο δυνατό.»
Θα είναι αρκετή η Επιχείρηση Prosperity Guardian για να αντιμετωπιστεί η παρούσα κρίση; Πιστεύετε ότι πρέπει να ληφθούν ευρύτερα μέτρα για να γίνει η Ερυθρά Θάλασσα ασφαλής θάλασσα;
«Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) χαιρέτισε την ανακοίνωση του Υπουργού Άμυνας των ΗΠΑ, Lloyd Austin, τη Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου, για την έναρξη της Επιχείρησης Prosperity Guardian, για την αντιμετώπιση των προκλήσεων ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν.
Εκφράζουμε ολόψυχα ευγνωμοσύνη για τη δράση που λαμβάνεται για τη διαφύλαξη της ζωής των ναυτικών και των πλοίων μας. Η έναρξη της πολυεθνικής πρωτοβουλίας ασφαλείας Operation Prosperity Guardian είναι σημαντική για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς η επιχείρηση θα παράσχει μια συντονισμένη κατασταλτική απάντηση στην απειλή που παρουσιάζουν οι ενέργειες των Χούθι στη Νότια Ερυθρά Θάλασσα.
Η δυναμική ασφαλείας στη σχετικά περιορισμένη περιοχή των επιχειρήσεων των Χούθι είναι οξυμένη και είναι δυνατό μία ενισχυμένη ναυτική παρουσία στην περιοχή να μετριάσει την απειλή αρκετά, ώστε να επιστρέψουν οι διελεύσεις σε σχετικά κανονικά επίπεδα.
Ελπίζουμε ότι, δεδομένου του αντίκτυπου που θα μπορούσαν να έχουν οι παρατεταμένες επιθέσεις κατά αθώων ναυτικών στο παγκόσμιο εμπόριο, περισσότερα κράτη θα αναπτύξουν δυνάμεις στην περιοχή για να προστατεύσουν το παγκόσμιο εμπόριο. Ελπίζουμε επίσης ότι θα ασκηθεί διπλωματική πίεση, καθώς πρόκειται πλέον για απειλή στο παγκόσμιο εμπόριο και στην ασφάλεια, και δεν είναι μόνο τοπικό θέμα.»
Οι ενώσεις BIMCO, ICS, CLIA, IMCA, INTERCARGO, INTERTANKO και OCIMF έχουν προχωρήσει σε δημοσίευση οδηγιών ασφαλείας για τη ναυσιπλοΐα στη Νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν.
Διαβάστε ακόμη
ΒΟΑΚ: Άνοιξαν οι τεχνικές προσφορές για το mega-έργο των 2 δισ. ευρώ
Τέλη κυκλοφορίας 2024: Ανακοινώθηκε και επίσημα η παράταση για την πληρωμή (upd)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ