Ο πόλεμος στην Ουκρανία προκαλεί σημαντικά προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, τόσο στη ναυτιλία όσο και στις αερομεταφορές, αυξάνοντας κατακόρυφα τις τιμές.
Το ρωσικό πολεμικό ναυτικό έχει αποκλείσει την Αζοφική θάλασσα η οποία αποτελεί και έναν εκ τους μοναδικούς διαύλους ναυτιλίας της Ουκρανίας, σύμφωνα δηλώσεις του Dylan Alperin, στελέχους της Keelvar στο πρακτορείο CNBC . «Αυτό με τη σειρά του έχει δημιουργήσει “ουρές” στα πλοία τα οποία περιμένουν να περάσουν από τα στενά του Κερτς. Το 70% των ουκρανικών εξαγωγών βασίζονται στη ναυτιλία και η κατάσταση χειροτερεύει συνεχώς», προσέθεσε.
Σύμφωνα με τον CEO της xChange, Christian Roeloffs «μέρη της Μαύρης και της Αζοφικής θάλασσας είναι πια επικίνδυνα ή εντελώς αποκλεισμένα. Έχουν λάβει χώρα πυραυλικές επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων, ενώ τα πληρώματα άλλων έχουν συλληφθεί από ρωσικές δυνάμεις».
Η πραγματική εικόνα είναι πολύ δύσκολα κατανοητή λόγω της μεταβλητότητας της κατάστασης. Σημειωτέον πως το International Chamber of Shipping εξέδωσε προειδοποίηση την περασμένη Πέμπτη πως «αρκετά πλοία έχουν χτυπηθεί από πυρά. Ναυτικοί έχουν χάσει τη ζωή τους ή έχουν τραυματιστεί και πολλοί από αυτούς παραμένουν εγκλωβισμένοι στα αγκυροβολημένα πλοία τους».
Σύμφωνα με πληροφορίες του CNBC, η ναυτιλία στην περιοχή έχει σταματήσει εντελώς, δεδομένης της επίθεσης των ρωσικών στρατευμάτων τόσο στη Μαριούπολη όσο και στην Οδησσό.
Υπενθυμίζεται πως η Ουκρανία και η Ρωσία αποτελούν το σιτοβολώνα της διεθνούς αγοράς, αποτελώντας το 29% των παγκόσμιων εξαγωγών σίτου.
Το πρόβλημα επιδεινώνει και ο περιορισμένος αριθμός αερομεταφορών. Ο ουκρανικός εναέριος χώρος παραμένει κλειστός λόγω του πολέμου ενώ αρκετές αερομεταφορικές αποφεύγουν το ρωσικό εναέριο χώρο για προφανείς λόγους.
«Το κλείσιμο του εναέριου χώρου έχει ακυρώσει τις πτήσεις αυτές και έχει αποσβέσει 10 εκατομμύρια μίλια από τις διεθνείς αερομεταφορές εμπορευμάτων. Οι αεροπορικές είναι υπεύθυνες για την αερομεταφορά του 20% των εμπορευμάτων. Προφανώς η κατάσταση είναι εξαιρετικά δύσκολη», ανέφερε ο Alperin.
Σύμφωνα με τον Judah Levine της Freightos Group, , η απομάκρυνση των αεροπορικών ακόμα και εκτός του ρωσικού εναέριου χώρου σημαίνει μεγαλύτερες πτήσεις, οδηγώντας σε αύξηση του κόστους καυσίμων. Παράλληλα, σύμφωνα με τον Alperin «οι τιμές-ρεκόρ του πετρελαίου οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω, συνδυασμένες με τις επιμηκυμένες πτήσεις θα αυξήσουν τα κόστη σε υπέρογκα ποσά». Ο Levine υπογράμμισε πως ο δείκτης Freightos Air Index αερομεταφορών από την Κίνα προς την Ευρώπη κατέγραψε αύξηση της τάξης του 80% στα τέλη Φεβρουαρίου, φτάνοντας τα $11,36/κιλό, ενώ αρκετές αεροπορικές επιβάλλουν αύξηση της τιμής λόγω του αυξημένου κινδύνου των πτήσεων.
Αρκετές είναι οι εταιρείες οι οποίες έχουν διακόψει τις παραγγελίες από και προς τη Ρωσία και την Ουκρανία. Η DHL ανακοίνωσε πως τα γραφεία της στην Ουκρανία θα παραμείνουν κλειστά μέχρι νεωτέρας ενώ, σύμφωνα με το CNBC, η UPS έχει απαγορεύσει τις πτήσεις από και προς τη Ρωσία, την Ουκρανία και τη Λευκορωσία.
Ο Alperin τόνισε, μάλιστα, πως το κόστος των τάνκερ έχει εκτοξευθεί στα ύψη, με τις τιμές να έχουν αυξηθεί από 157% μέχρι 591%.
Σημειωτέον πως σύμφωνα με στοιχεία του International Chamber of Shipping, οι Ουκρανοί και Ρώσοι ναυτικοί αποτελούν το 14,5% του προσωπικού της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας. Πρόβλημα αποτελεί και το γεγονός πως οι ναυτιλιακές έχουν πρόβλημα αποπληρωμής των μισθών των ναυτικών λόγω του αποκλεισμού των ρωσικών τραπεζών από το διεθνές σύστημα SWIFT και των προβλημάτων του ουκρανικού συστήματος λόγω της εισβολής.
Τέλος, σύμφωνα με τον James Coombes, CEO της Vector.ai, «η υποτίμηση του ρουβλίου θα παίξει τεράστιο ρόλο αφού οι ρωσικές εταιρείες αδυνατούν να πληρώσουν για την αποστολή των εμπορευμάτων τους. Οι freight forwarders πρόκειται σύντομα να έχουν στα χέρια τους μεγάλα ποσά χρέους χωρίς τη δυνατότητα αποπληρωμής του».
Διαβάστε επίσης:
Γιεβγκένι Κασπέρσκυ: Ο Ρώσος μεγιστάνας, οι κυρώσεις και η στενή σχέση με τη Σαντορίνη