Ο εμβολιασμός κατά του κορωνοϊού ξεκίνησε στις ΗΠΑ την περασμένη εβδομάδα, αλλά η αποδοχή του από τον πληθυσμό καθέ άλλο παρά εξασφαλισμένη είναι.
Σύμφωνα με έρευνα του Pew Research Center που επικαλείται το CNBC σχεδόν 4 στους 10 Αμερικανούς δηλώνουν ότι «σίγουρα» ή «σχεδόν σίγουρα» δεν σκοπεύουν να εμβολιαστούν. Η έρευνα διενεργήθηκε σε 12.648 ενήλικες Αμερικανούς από τις 18 έως τις 29 Νοεμβρίου, ενώ στην αντίστοιχη έρευνα του Σεπτεμβρίου το ποσοστό εκείνων που δήλωναν ότι δεν θα εμβολιαστούν ανέρχονταν στο σχεδόν 50% των ερωτηθέντων.
Παρά τη μικρή μείωση των αρνητικά διακείμενων έναντι του εμβολιασμού τα ποσοστά τους προβληματίζουν τους ειδικούς που υποστηρίζουν ότι απαιτείται ο εμβολιασμός του 70% του πληθυσμού για υπάρξει η λεγόμενη ανοσία της αγέλης. Μάλιστα ο επικεφαλής του Εθνικού Ινστιτούτου Αλλεργιών και Λοιμωδών Νοσημάτων Άντονυ Φάουτσι σε πρόσφατες δηλώσεις του είχε εκτιμήσει ότι εάν εμβολιαστεί το 75-80% του πληθυσμού θα «χτιστεί» η ανοσία της αγέλης μέχρι το φθινόπωρο και η χώρα θα επέστρεφε στην κανονικότητα μέχρι το τέλος του 2021.
Στους λόγους που εξηγούν την εκτεταμένη δυσπιστία έναντι του εμβολίου το CNBC επικαλείται αφενός την πρωτοφανή ταχύτητα με την οποία αναπτύχθηκαν τα εμβόλια κατά του κορωνοϊού (σε μόλις οχτώ μήνες έναντι του προηγούμενου ρεκόρ των τεσσάρων χρόνων) αλλά και την νομική ασυλία που απολαμβάνουν οι κατασκευάστριες εταιρείες Pfizer, BioNTech και Moderna μέχρι το 2024 έναντι πιθανών παρενεργειών που θα οφείλονται στα εμβόλια τους.
Σε μια προσπάθεια να γεφυρωθεί το κενό εμπιστοσύνης και να πειστούν οι Αμερικανοί να εμβολιαστούν το υπουργείο Υγείας της χώρας θα ξοδέψει 250 εκατ. δολάρια σε μια πανεθνική ενημερωτική καμπάνια. Ωστόσο η καμπάνια παρότι προγραμματίζονταν από τον Σεπτέμβριο «πάγωσε» στα τέλη του ίδιου μήνα όταν ο τότε υπεύθυνος αξιωματούχος του υπουργείου Μάικλ Καπούτο αποχωρήσε με δίμηνη άδεια επικαλούμενος λόγους υγείας. Είχε προηγηθεί η αποκάλυψη των Δημοκρατικών ότι ο Καπούτο είχε επιλέξει ως κεντρικό σύνθημα της καμπάνιας το «Βοηθώντας τον Πρόεδρο βοηθούμε τη χώρα» και κατάρτιζε λίστες πιθανών προσώπων της καμπάνιας με βασικό κριτήριο τη στήριξή τους στον Πρόεδρο Τραμπ. Λίγο πριν την αποχώρησή του ο Καπούτο είχε κατηγορήσει σε μήνυμά του στην προσωπική του σελίδα στο facebook τους επιστήμονες των Κέντρων Ελέγχων και Πρόληψης Ασθενειών (CDC) για ανταρσία εναντίον του Τραμπ.
Ο υπουργός Υγείας Άλεξ Αζάρ έδωσε εντολή για επανεξέταση των σχεδίων του Καπούτο και «πάγωσε» την καμπάνια για τον Οκτώβριο και τις αρχές Νοεμβρίου.
Πλέον υπεύθυνος της καμπάνιας έχει οριστεί ο υφυπουργός Μαρκ Βέμπερ ο οποίος εκτιμά ότι παρά την καθυστέρηση η καμπάνια θα εναρμονιστεί χρονικά με την ευρύτερη διαθεσιμότητα των εμβολίων στις αρχές του 2021. Όπως δήλωσε ο ίδιος στο CBS News «δεν θα υπηρετούσαμε το δημόσιο συμφέρον εάν δημιουργούσαμε σήμερα μεγάλη ζήτηση για το εμβόλιο. Θα πρέπει να τη συγχρονίσουμε (τη ζήτηση) δίνοντας χρόνο σε εκείνους που δυσπιστούν ή αμφιβάλλουν για τον εμβολιασμό να πειστούν και δεχθούν να προχωρήσουν, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι το εμβόλιο θα είναι διαθέσιμο στον χρόνο και τον τόπο που θα τους υποδείξουμε».
Αρκετές ωστόσο είναι οι πολιτείες που δεν περιμένουν την πανενθική καμπάνια του υπουργείου Υγείας και σχεδιαζουν τις δικές τους ενημερωτικές καμπάνιες για να πείσουν τους Αμερικανούς να εμβολιαστούν. Το Ντέλαγουερ και η Ουάσινγκτον ήδη διεξάγουν δικές τους καμπάνιες ενώ σύμφωνα ρεπορτάζ του NBC News τουλάχιστον 15 πολιτείες ετοιμάζουν τις δικές τους ενημερωτικές εκστρατείες.
Ο Μαρκ Βέμπερ δήλωσε ότι η καμπάνια θα έχει ως ομάδα-στόχο (target group) εκείνους που βρίσκονται στο μέσον των δύο άκρων, της άρνησης και της αποδοχής, τους οποίους και προσδιόρισε ως «δυνητικά μετακινούμενους». Όπως είπε, είναι εκείνοι που δεν είναι σίγουροι για το εάν θα εμβολιαστούν για διάφορους λόγους (από ανησυχίες για την ασφάλεια των εμβολίων έως και πολιτικούς λόγους) αλλά ταυτόχρονα δεν συγκαταλέγονται στους αρνητές των εμβολίων. Σύμφωνα με έρευνα που είχε διεξάγει το Ινστιτούτο Gallup πριν την πανδημία το ποσοστό των αρνητών των εμβολίων στις ΗΠΑ ανέρχεται στο 16%. Όπως δήλωσε ο Βέμπερ «καμία καμπάνια δεν θα πείσει εκείνους που είναι κατηγορηματικά αντίθετοι στους εμβολιασμούς και το να προσπαθήσουμε να τους αλλάξουμε γνώμη θα ήταν αντιπαραγωγικό». «Θα πρέπει να διαθέσουμε έξυπνα τα χρήματά μας» πρόσθεσε.
Διαβάστε ακόμα:
Φόροι: Τι πρέπει να πληρωθεί μέχρι 31/12/2020 – Δείτε αναλυτικά
Πυκνές εξελίξεις στην ασφαλιστική αγορά: Στο επίκεντρο Εθνική Ασφαλιστική και Interlife