Ο πληθωρισμός καλπάζει, αλλά …όχι για όλους. Πώς αλλιώς εξηγείται η πρωτοφανής ζήτηση για είδη πολυτελείας; Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Bain & Company, μόνο για καταναλωτικά είδη πολυτελείας οι πωλήσεις για το 2022 έχουν εκτοξευθεί στα 353 δισεκατομμύρια ευρώ παγκοσμίως. Ο κλάδος αναμένει να κλείσει τη χρονιά με δείκτη ανάπτυξης της τάξης του 15%. Πρόκειται για ένα ποσοστό-ρεκόρ, το οποίο μάλιστα ξεπερνούν κατά πολύ οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς. Έτσι, η γαλλική «αυτοκρατορία» ειδών πολυτελείας LVMH, στην οποία ανήκουν παραδοσιακά εμπορικά σήματα όπως οι οίκοι Dior και Louis Vuitton, οι σαμπάνιες Moët & Chandon και Veuve Clicquot, αλλά και εκλεκτοί οίνοι με ετικέτες όπως Chateau Cheval Blanc και Chateau d’ Yquem, καταγράφει αύξηση πωλήσεων κατά 28% στους πρώτους εννέα μήνες του 2022.
Ο μεγάλος ανταγωνιστής Richemont, με σήματα όπως Cartier, Montblanc και IWC, πηγαίνει εξίσου καλά, αυξάνοντας τον τζίρο του κατά 24% στην περίοδο Απριλίου-Σεπτεμβρίου 2022. Αύξηση κατά 23% καταγράφει και ο ανερχόμενος οίκος Kering, στον οποίο ανήκουν τα προϊόντα Gucci, Saint Laurant, Balenciaga και Bottega Veneta. Όσο για τον επικεφαλής του οίκου Moët-Hennessy, Φιλίπ Σάους, δηλώνει σε πρόσφατη συνέντευξή του ότι οι κορυφαίες σαμπάνιες έχουν ήδη πωληθεί και δεν μπορεί πλέον να καλύψει τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση.
Ανακαλύπτοντας νέους πελάτες
Να υποθέσουμε ότι οι πλούσιοι δεν επηρεάζονται από την κρίση και πάντα διαθέτουν χρήματα για τα είδη πολυτελείας που τους ενδιαφέρουν; «Όχι, ένα τέτοιο συμπέρασμα θα ήταν υπερβολικό ή τουλάχιστον υπεραπλουστευμένο» λέει ο Άχιμ Μπεργκ, αναλυτής της εταιρείας συμβούλων McKinsey με ειδίκευση στα υψηλότερα εισοδήματα. Η δική του θεωρία είναι ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε έναν «εκδημοκρατισμό της ροπής προς την πολυτέλεια», καθώς τα είδη πολυτελείας εμφανιζουν αυξημένη ζήτηση σε καταναλωτές της μεσαίας τάξης, αλλά και σε νέους ανθρώπους.
Ακόμη δεν είναι ξεκάθαρο, εάν οι νέοι καταναλωτές ενδιαφέρονται περισσότερο για τα παραδοσιακά προϊόντα πολυτελείας ή αν οι ίδιοι οι κατασκευαστές έχουν διευρύνει τη γκάμα τους, προκειμένου να προσεγγίσουν και τις μικρότερες ηλικίες. Πάντως το συμπέρασμα είναι ότι «πριν από δέκα χρόνια πολλοί θα ήταν ευχαριστημένοι με μία απομίμηση, αλλά τώρα θέλουν να αποκτήσουν το πρωτότυπο, το γνήσιο προϊόν πολυτελείας», λέει ο Άχιμ Μπεργκ.
Διαβάστε περισσότερη: DW