Την επόμενη φορά που θα αγοράσετε καφέ ή απορρυπαντικό, ρίξτε μια πιο προσεκτική ματιά. Μπορεί να παρατηρήσετε ότι η συσκευασία μοιάζει οικεία, αλλά το περιεχόμενο της έχει μειωθεί.
Αυτό είναι το «shrinkflation», μια στρατηγική που χρησιμοποιείται από τις επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο. Μειώνοντας το μέγεθος του προϊόντος αντί να αυξήσουν τις τελικές τιμές, οι εταιρείες εκμεταλλεύονται την ψυχολογία των αγοραστών, οι οποίοι είναι πιο πιθανό να παρατηρήσουν μια αύξηση της τιμής παρά μια μικρή μείωση του μεγέθους.
Tο φαινόμενο, που δεν είναι καινούριο και επιστρατεύεται από τις επιχειρήσεις σε περιόδους κρίσεων, απασχόλησε για πρώτη φορά τους καταναλωτές σε μαζική κλίμακα μετά την πανδημία.
Και παρότι θεωρείται μία παροδική λύση για δύσκολες περιόδους, πρόσφατες μελέτες αποδεικνύουν ότι όχι μόνο δεν υποχωρεί, αλλά επεκτείνεται.
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα καταναλωτών της βρετανικής τράπεζας Barclays, 8 στους 10 Βρετανούς ανέφεραν ότι η πρακτική αυτή πλήττει τα οικονομικά τους.
Μάλιστα, το 26% δήλωσε ότι έχει αρχίσει να παρατηρεί «διπλή συρρίκνωση», δηλαδή τα προϊόντα να έχουν υποστεί δύο ή περισσότερες φάσεις μείωσης του μεγέθους, χωρίς αντίστοιχη μείωση της τιμής.
Η πρακτική εμφανίζεται ιδιαίτερα δημοφιλής σε προϊόντα όπως η σοκολάτα (57%), τα πατατάκια (44%), οι συσκευασίες μπισκότων (41%), οι μπάρες σνακ (36%) και τα γλυκά (36%).
Tropicana reduced the size of the bottle from 52oz. to 46 oz. Same price of $4.29. That’s called Shrinkflation. pic.twitter.com/cTCX9byCzF
— Joe Saluzzi (@JoeSaluzzi) September 9, 2024
«Η συρρίκνωση (shrinkflation) συχνά περνά απαρατήρητη από τους καταναλωτές μέχρι να ανοίξουν τη συσκευασία ή να αρχίσουν να ψάχνουν» σημειώνει η Marta Pizzetti, καθηγήτρια μάρκετινγκ στο Lyon Business School. «Σε ορισμένες περιπτώσεις, συνοδεύεται από αλλαγή της συσκευασίας του προϊόντος, για παράδειγμα ένα μεγαλύτερο βαθούλωμα στον πυθμένα ενός βάζου, μπερδεύοντας ακόμη περισσότερο τον καταναλωτή, ο οποίος δεν αντιλαμβάνεται αμέσως ότι υπάρχει λιγότερη ποσότητα.»
I know the label says 8.8 oz and it used to be 9.7oz but the illusion that this bottle is full is still there, its almost only half full @ProcterGamble #SHRINKflation pic.twitter.com/92nTwKAE0v
— Lyneè (@janellybeans) September 9, 2024
«Αγάπη μου, συρρίκνωσα τα τρόφιμα!»
Πρόσφατη έρευνα του βρετανικού YouGov σε 17 διεθνείς αγορές αποκαλύπτει ότι η πρακτική του shrinkflation κυριαρχεί.
Η βιομηχανία τροφίμων κατέχει την πρώτη θέση, με πάνω από τα δύο τρίτα των καταναλωτών (69%) να παρατηρούν την τάση συρρίκνωσης στα τρόφιμα. Ακολουθούν τα ποτά (38%), ενώ περίπου το ένα τρίτο του συνόλου των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει παρατηρήσει συρρίκνωση των προϊόντων προσωπικής φροντίδας (35%) και των προϊόντων οικιακού καθαρισμού (34%).
@wirecutter @nytimesbusiness @WSJbusiness Trader Joe’s upping their shrinkflation-deception game. Same tall box on the outside. Many crackers shorter on the inside. Well played, TJ… pic.twitter.com/HtOENqfTsN
— Ghost on Third (@eddiekasko70) September 10, 2024
Στη Μεγάλη Βρετανία (82%), στον Καναδά (80%) και στην Αυστραλία (79%), η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών για τη συρρίκνωση στον τομέα των τροφίμων είναι ιδιαίτερα υψηλή.
Shrinkflation is out of control on Halloween candy. Ear bud and felt marker for reference. What is this…..candy for ants? pic.twitter.com/HOlINvSIkx
— Coronapicks Inc. (@CoronaPicks) September 9, 2024
Συρρίκνωση τώρα σε σπίτια και υγεία!
Το φαινόμενο του shrinkflation χτυπάει τώρα και τους αγοραστές κατοικιών.
Ανάλυση που διεξήχθη από την USA Today/Homefront χρησιμοποιώντας στοιχεία από το Realtor.com διαπίστωσε ότι το μέσο σπίτι στις ΗΠΑ είναι τώρα 12 τετραγωνικά μέτρα μικρότερο σε σχέση με πέντε χρόνια πριν και κοστίζει 125.000 δολάρια περισσότερο.
«Η συρρίκνωση του μεγέθους των κατοικιών στην αμερικανική αγορά, παρά την αύξηση των τιμών, οφείλεται σε έναν συνδυασμό οικονομικών παραγόντων, ιδίως του πληθωρισμού, του αυξημένου κόστους κατασκευής και της συνεχιζόμενης κρίσης του διαθέσιμου εισοδήματος» δήλωσε στο Newsweek η Dayna Drake, ερευνήτρια της USA TODAY Homefront.
Παράλληλα, μια τελευταία έκθεση από τις εταιρείες αναλύσεων Axios/Ipsos survey διαπίστωσε ότι οι Αμερικανοί παλεύουν με το «shrinkflation» και στην υγειονομική περίθαλψη, αντιμετωπίζοντας μεγαλύτερους χρόνους αναμονής και μικρότερης διάρκειας επισκέψεις σε γιατρούς παρά το γεγονός ότι πληρώνουν περισσότερα για την κάλυψη της υγείας.
«Οι ΗΠΑ δαπανούν περισσότερα για την υγειονομική περίθαλψη από σχεδόν οπουδήποτε αλλού. Αλλά όλο και περισσότερο οι ασθενείς παίρνουν λιγότερα σε αντάλλαγμα, υπομένουν μεγάλες αναμονές και δεν έχουν τον ίδιο χρόνο όταν τελικά βλέπουν τον γιατρό» αναφέρει η έκθεση.
Διαβάστε ακόμη
Μακεδονία Παλλάς: Γιατί βλέπει καλύτερες μέρες φέτος – Αύξηση από 5- 10% φέτος (pic)
Ενέργεια: Πορτοκαλί «εισβολή» στα τιμολόγια ρεύματος από Νοέμβριο θέλει το ΥΠΕΝ
Μαρίνος Παράβαλος: Δεύτερος πλειστηριασμός για ακίνητο στην Αρκαδία (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ