Έντονη ανησυχία σχετικά με το μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας έχει προκαλέσει στις διεθνείς αγορές, η πολιτική «covid-zero» της Κίνας με στόχο την αναχαίτιση του νέου κύματος της πανδημίας.
Προκειμένου η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο να ανακόψει τη διασπορά της παραλλαγής Όμικρον, αποφάσισε να κλείσει τα μεγαλύτερα εμπορικά λιμάνια της. Ως αποτέλεσμα, έχουν ήδη, προκληθεί μεγάλες καθυστερήσεις και δεκάδες προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, οι συνέπειες των οποίων φοβίζουν ειδικούς και αναλυτές.
Με τις προγραμματισμένες αφίξεις εμπορικών πλοίων να έχουν καθυστερήσει τουλάχιστον μια εβδομάδα, οι μεταφορείς προειδοποιούν για ένα ντόμινο επιπτώσεων που πολύ σύντομα αναμένεται να χτυπήσει την πόρτα Ευρώπης και Αμερικής. Αυτός είναι άλλωστε, και ο λόγος, για τον οποίο οι οικονομολόγοι της HSBC προειδοποιούν ότι η ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας μπορεί να … καθυστερήσει.
Εάν μάλιστα, η εξαιρετικά μολυσματική μετάλλαξη Όμικρον συνεχίσει να εξαπλώνεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα σε ολόκληρη την Ασία, και κυρίως, στην Κίνα, τότε η διακοπή της παραγωγής θα είναι αναπόφευκτη.
Για όσους έχουν ξεχάσει το σοκ που προκλήθηκε το περασμένο έτος σε παγκόσμιο επίπεδο, όταν η Κίνα έκλεισε και πάλι τα λιμάνια της για αρκετές ημέρες, μια γρήγορη υπενθύμιση: Μία άνευ προηγουμένου σύγχυση δημιουργήθηκε τότε, στα παγκόσμια logistics και τη ναυτιλία η οποία ακόμη και σήμερα δεν έχει καταφέρει να βρει τους ρυθμούς της. Οι περισσότεροι μάλιστα, εκτιμούν πως η παγκόσμια εφοδιαστική κρίση δεν αναμένεται να τελειώσει σύντομα και πως ίσως χρειαστεί να περάσουν χρόνια προκειμένου η κατάσταση να βελτιωθεί.
Εργοστάσια κατεβάζουν ρολά
Σύμφωνα μάλιστα, με το ZeroHedge, τις τελευταίες εβδομάδες παρά τον σχετικά μικρό αριθμό κρουσμάτων που καταγράφονταν στην Κίνα, εργοστάσια άρχισαν να κατεβάζουν ρολά. Καθυστερήσεις – ακόμη και αναβολές σε αρκετές περιπτώσεις – έχουν καταγραφεί σε παραδόσεις φυσικού αερίου. Η εμπειρία των τελευταίων 2 ετών έδειξε πως ενώ ορισμένες πόλεις όπως το Σεν Ζεν και η Σαγκάη μπορούν να διαχειριστούν τα κρούσματα με λιγότερο αυστηρά μέτρα, άλλες περιοχές όπως το Σιάν έχουν καταφύγει σε αυστηρότερους και μεγαλύτερης κλίμακας περιορισμούς όπως η εφαρμογή καθολικών lockdown, προκαλώντας σοβαρές διαταραχές στην κατανάλωση και σε κλάδους όπως ο τομέας των υπηρεσιών. Επιχειρήσεις όπως τα εστιατόρια, καθώς και εκείνες που συνδέονται με ταξίδια και ψυχαγωγία θα υποφέρουν από απότομες μειώσεις εσόδων ή ακόμη και προσωρινές διακοπές λειτουργίας.
Αυτό μπορεί επίσης να προκαλέσει προσωρινές απώλειες θέσεων εργασίας και εισοδήματος και επηρεάζοντας αρνητικά τις αγορές καταναλωτικών αγαθών. Η αύξηση των λιανικών πωλήσεων μειώθηκε κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες κατά το πρώτο δίμηνο του περσινού έτους (σε μέσο όρο 2 ετών). Οι λιανικές πωλήσεις ενδέχεται να εξασθενήσουν ξανά τον Ιανουάριο – Φεβρουάριο του 2022.
Το ερώτημα που εύλογα δημιουργείται στο σημείο αυτό, είναι πώς θα αντισταθμιστεί το αυξανόμενο κόστος – καθώς τα αγαθά παραμένουν κολλημένα σε ένα πλοίο πολύ περισσότερο από ότι αναμένεται – και η επιβράδυνση της ανάπτυξης θα επηρεάσει τις κινήσεις της Fed αναφορικά με τη βέλτιστη πολιτική που θα ακολουθήσει. O βασικός στόχος της Fed προς το παρόν είναι ξεκάθαρος: να συγκρατήσει τον πληθωρισμό σε όσο το δυνατό σε χαμηλότερα επίπεδα. Στο μεταξύ ωστόσο, εάν δούμε μια «αιφνιδιαστική» πτώση της ανάπτυξης τους επόμενους μήνες, η Fed δεν θα έχει άλλη επιλογή παρά να αυστηροποιήσει ακόμη περισσότερο την πολιτική της.
Διαβάστε ακόμα:
«Φωτιά» οι μεταβιβάσεις ακινήτων: Έξτρα επιβάρυνση έως και €1.000 για την ηλεκτρονική ταυτότητα
Google: Αγοράζει γραφεία στο Λονδίνο έναντι 1 δισ. δολαρίων
Οικονομολόγος του Harvard αποκαλύπτει: 17 κανόνες για διαχειριστείτε με επιτυχία τα οικονομικά σας