Oι επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα συνεχίζουν και αυξάνουν τις τιμές των θαλάσσιων μεταφορών, προκαλώντας αύξηση των πληθωριστικών πιέσεων και των καθυστερήσεων στην παράδοση των εμπορευμάτων.
Οι ναυτιλιακές έχουν ήδη εκτρέψει εμπορικές συναλλαγές ύψους $200 δισ. εκτός της Διώρυγας του Σουέζ, οδηγώντας τα πλοία τους σε περίπλου της Αφρικής.
Αυτό δημιουργεί ένα νέο μέτωπο στην «καταιγίδα» την οποία αντιμετωπίζει το παγκόσμιο εμπόριο. Οι τιμές των ναύλων αυξάνονται καθημερινά, ο χρόνος μεταφοράς επιμηκύνεται και η απειλή για καθυστέρηση παράδοσης των ανοιξιάτικων και καλοκαιρινών προϊόντων καταγράφει άνοδο.
«Οι πιέσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα οι οποίες προκάλεσαν το μεταβατικό μέρος του πληθωρισμού το 2022 ενδέχεται να επιστρέψουν εάν συνεχιστούν τα προβλήματα στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Ινδικό Ωκεανό», όπως δήλωσε το στέλεχος της The Lindsey Group, Λάρι Λίντσεϊ στο CNBC.
«Ούτε η Fed ούτε η ΕΚΤ μπορούν να κάνουν κάτι για τα προβλήματα αυτά και πιθανότατα θα μελετήσουν τις πληθωριστικές πιέσεις τις οποίες αυτά δημιουργούν», συμπλήρωσε.
H συνεχιζόμενη βία κατά των εμπορικών πλοίων και των πληρωμάτων τους προκάλεσε αντιδράσεις από τις ΗΠΑ και τους συμμάχος της. Σε κοινή δήλωσή τους, ανέφεραν πως «οι Χούθι θα φέρουν την ευθύνη των συνεπειών σε περίπτωση που συνεχίσουν να απειλούν ζωές, την παγκόσμια οικονομία και την ελεύθερη ροή του εμπορίου στις κρίσιμες θαλάσσιες οδούς της περιοχές».
Παράλληλα, περίπου το 20% της χωρητικότητας των πλοίων δεν χρησιμοποιείται λόγω της μαζικής μείωσης των βιομηχανικών παραγγελιών. Αντ’ αυτού, οι ναυτιλιακές συνεχίζουν να περιορίζουν τα δρομολόγιά τους, ενώ η περιορισμένη χωρητικότητα και οι μεγαλύτεροι χρόνοι ταξιδιού τροφοδοτούν τις αυξήσεις των ναύλων.
Οι τιμές για τα εμπορευματοκιβώτια που ταξιδεύουν από την Ασία προς τη βόρεια Ευρώπη υπερδιπλασιάστηκαν αυτή την εβδομάδα και ξεπέρασαν τα $4.000 ανά μονάδα 40 ποδών. Οι αντίστοιχες τιμές Ασίας-Μεσογείου σκαρφάλωσαν στα $5.175 ανά εμπορευματοκιβώτιο, ενώ ορισμένοι μεταφορείς ανακοίνωσαν τιμές άνω των $6.000 ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών για αποστολές στη Μεσόγειο από τα μέσα Ιανουαρίου.
«Δεδομένης της ξαφνικής ανοδικής κίνησης των τιμών των θαλάσσιων μεταφορών, θα πρέπει να αναμένουμε πως τα υψηλότερα κόστη θα επηρεάσουν και τους καταναλωτές το α’ τρίμηνο του έτους», όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της OL-USA, Άλαν Μπάερ, προσθέτοντας πως «οι εταιρείες θα προσαρμόσουν τις τιμές τους νωρίτερα αντί για αργότερα λόγω των μαθημάτων που πήραν κατά τη διάρκεια της πανδημίας».
Οι τιμές από την Ασία προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 55% στα $3.900/εμπορευματοκιβώτιο, με τις αντίστοιχες προς τη δυτική ακτή να σκαρφαλώνουν κατά 63% σε πάνω από $2.700.
«Πρόκειται για κάτι το εξαιρετικά σημαντικό, αφού η μείωση των τιμών των αγαθών είχε περιορίσει και τον πληθωρισμό», δήλωσε το στέλεχος της Bleakly Financial Group, Πίτερ Μπρούκβαρ, προσθέτοντας πως «αν και οι μάχες στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσαν να σταματήσουν ανά πάσα στιγμή αν τελειώσει ο πόλεμος στη Γάζα, όλα αυτά υπενθυμίζουν στις κεντρικές τράπεζες πως δεν μπορούν να εφησυχαστούν όσον αφορά τη μάχη κατά του πληθωρισμού».
Οι εκτροπές από τη Διώρυγα του Σουέζ πλήττουν τη χωρητικότητα. Η αναδρομολόγηση των πλοίων για περίπλου γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας προσθέτει δύο ως τέσσερις εβδομάδες σε ένα ταξίδι, σύμφωνα με την Honour Lane Shipping (HLS).
«Περίπου το 25%-30% του παγκόσμιου όγκου της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων διέρχεται από τη Διώρυγα του Σουέζ και εκτιμάται πως η ευρεία αναδρομολόγηση θα μπορούσε να περιορίσει την αποτελεσματικότητα της παγκόσμιας ναυτιλιακής μεταφοράς κατά 10% με 15%», ανέφεραν οι αναλυτές της HLS.
Oι μεγαλύτερες διαδρομές θα μπορούσαν να καθυστερήσουν την άφιξη ανοιξιάτικων εμπορευμάτων τα οποία παραδοσιακά παραλαμβάνονται πριν από το κινεζικό νέο έτος τον Φεβρουάριο.
Τα λιμάνια της ανατολικής ακτής της Βόρειας Αμερικής έχουν ήδη καταγράψει αρκετές καθυστερήσεις, με πολλά πλοία τα οποία θα έδεναν τον Δεκέμβριο να αναμένονται, πια, τον Ιανουάριο ή τον Φεβρουάριο.
Τα πλοία, κατ’ αυτόν τον τρόπο, δεν καθυστερούν μόνο στην παράδοση αλλά και στην φόρτωση.
«Όλα αυτά θυμίζουν την πανδημία, όταν κάναμε κρατήσεις μέχρι και έξι εβδομάδες νωρίτερα», ανέφερε ο Μπάερ, προσθέτοντας πως «τώρα, ενώ υπάρχει χωρητικότητα, τα πλοία απλά καθυστερούν, οπότε πρέπει να βεβαιωθούμε πως το τα εμπορεύματά μας θα φορτωθούν σε συγκεκριμένα πλοία».
Οι ναυτιλιακές εταιρείες επεκτείνουν επίσης τις υπηρεσίες χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών για όσους χρησιμοποιούν λιμάνια της δυτικής ακτής των ΗΠΑ, κάτι το οποίο είχε εφαρμόσει και η Hapag-Lloyd κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Όπως αναφέρει το CNBC, αυτές οι εκτροπές θα δημιουργήσουν ευκαιρίες για τις σιδηροδρομικές εταιρείες της δυτικής ακτής των ΗΠΑ όπως Union Pacific και την θυγατρική της Berkshire Hathaway, BNSF.
«Μετά από τις χριστουγεννιάτικες διακοπές βλέπουμε αναδρομολόγηση σημαντικών όγκων εμπορευμάτων από την Ασία προς τις ακτές των ΗΠΑ έτσι ώστε να αποφευχθούν τόσο η Διώρυγα του Σουέζ όσο και η Διώρυγα του Παναμα», ανέφερε το στέλεχος της ITS Logistics, Πολ Μπρασίερ.
Διαβάστε ακόμη
«Σήμα» από την ΕΚΤ αναμένουν οι αγορές ομολόγων – Τα bond funds αύξησαν τις θέσεις τους στην Ελλάδα
Μιλάνο: Τα πρωτοχρονιάτικα πυροτεχνήματα αύξησαν την ρύπανση κατά 500% (vid)
Bella Vita: Ξανά στο σφυρί και με «σκόντο» το διαμάντι των Παξών (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ