Στον… αέρα φαίνεται ότι βρίσκεται το project του πρώτου πυρηνικού εργοστασίου στην Τουρκίας, αξίας 20 δισ. δολαρίων, το οποίο έχει αναλάβει να κατασκευάσει η Ρωσία. Το πρόβλημα, όπως είναι εύλογο, συνίσταται στις κυρώσεις της Δύσης για την πρόσφατη εισβολή στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με δηλώσεις Τούρκων αξιωματούχων, οι εξελίξεις ενδέχεται να οδηγήσουν σε μεγάλες καθυστερήσεις το έργο, το οποίο θεωρείται εξαιρετικά σημαντικό για τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Κι αυτό, διότι το συγκεκριμένο εργοστάσιο θα παράγει ηλεκτρική ενέργεια, η οποία θα καλύπτει το 10% της εγχώριας ζήτησης.
Άγκυρα και Μόσχα έχουν ήδη συζητήσει τα πιθανά προβλήματα, συμπεριλαμβανομένου της προμήθειας εξοπλισμού ασφαλείας, ο οποίος πρέπει να παραγγελθεί σε τρίτες χώρες από την κρατική ρωσική εταιρεία Rosatom.
O Ερντογάν, στις 2 Φεβρουαρίου, είχε δεσμευτεί ότι δύο από τους τέσσερις πυρηνικούς αντιδραστήρες θα είναι έτοιμοι το 2023. Αλλά, τουρκική πηγή έσπευσε να υποβαθμίσει αισθητά τον εν λόγω στόχο, εκτιμώντας ότι μόνο ένας θα είναι λειτουργικός το επόμενο χρόνο.
Πέραν των υλικών, προβληματισμός επικρατεί και για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του εργοστασίου, κάτι που ήδη αναγκάζει την Άγκυρα να εξετάσει εναλλακτικές λύσεις. Το project, μέχρι στιγμής, έχει τη χρηματοδοτική στήριξης της μεγαλύτερης ρωσικής τράπεζας, της Sberbank, η οποία βρίσκεται στο στόχαστρο των δυτικών κυρώσεων.
Οι εργασίες στον πρώτο τουρκικό αντιδραστήρα, γνωστός και ως Akkuyu 1, ξεκίνησαν το 2018, ενώ τα έργα στον δεύτερο αντιδραστήρα εκκίνησαν δύο χρόνια αργότερα. Το project έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί το 2026.
Το πυρηνικό εργοστάσιο συνιστά ακόμη μία ένδειξη των σφιχτών οικονομικών σχέσεων μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας, δύο χώρες που διατηρούν στενές επαφές από την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης.
Ας σημειωθεί ότι η Τουρκία, αν και έχει καταδικάσει τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, δεν έχει επιβάλλει περιοριστικά μέτρα στη Μόσχα, ενώ έχει κρατήσει ανοιχτό τον εναέριο χώρο για τα ρωσικά αεροσκάφη.
Διαβάστε επίσης:
Το πρωταπριλιάτικο deadline του Πούτιν μπορεί να φέρει… καύσιμα με το δελτίο για τους Ευρωπαίους
Αεροπορικές εταιρείες: Τουριστική κίνηση στην Ελλάδα αντίστοιχη του 2019 το καλοκαίρι
Πώς Ελλάδα και ΗΠΑ νομοθετούν για τη διάσωση των ναυπηγείων της Ελευσίνας από την ΟΝΕΧ